بانک و بیمه

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش ایران تحلیل به نقل از بانک مرکزی، این بانک در راستای وظایف خود در راستای تنظیم و اجرای سیاست های پولی و اعتباری کشور و نظارت بر بانک ها و موسسات اعتباری با هدف افزایش کارایی سیاست های اعتباری و بهره مندی از آن است. از بانک ها ترازنامه و بهبود شاخص های سلامت شبکه بانکی. رویکرد بهبود روش های تامین مالی سرمایه در گردش از طریق اجرای سیستم تامین مالی زنجیره ای محقق شد و بدین ترتیب با تامین مالی زنجیره ای، بهبود مدیریت سرمایه در گردش در دستور کار شرکت های تولیدی قرار گرفت.

شایان ذکر است در این روش فرآیند تامین مالی شرکت ها به طور مستمر در طول زنجیره تامین و بر اساس جریان واقعی کالا و خدمات صورت می گیرد تا به روش سنتی دریافت خدمات مستقیم از شرکت های تجاری. با توجه به تنوع روش ها و ابزارهای مورد استفاده در تامین مالی زنجیره ای، ابزارهای زیر در اداره تامین مالی زنجیره تولید توسعه و به شبکه بانکی کشور تحویل داده شد. مهمترین اقدامات و برنامه های توسعه برای تامین مالی زنجیره ای در زیر ارائه شده است.

اقدامات افزایش سهم ابزارهای تعهدی در تامین مالی اقتصاد در سال ۱۴۰۲

به گفته سیاستگذاران پولی، تمرکز بر اجرای سیاست کنترل کمی و لزوم افزایش سهم ابزارهای تعهدی در تامین مالی اقتصاد است. اقدامات اصلی برای توسعه روش های تامین مالی زنجیره ای به ویژه اوراق قرضه و سایر تامین مالی، ابزارهای اصلی تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به شرح زیر است.

۱- گواهی اعتبار تولید کننده (مرحله):

الف) بر اساس مصوبه مورخ ۲ خرداد ۱۴۰۲ کمیسیون عملیات پولی و اعتباری بانک مرکزی، انتشار اوراق گام به دو صورت «قابل انتقال به بازار سرمایه» و «غیرقابل انتقال به سرمایه» امکان‌پذیر است. بازار”. بازار سرمایه» و تا سقف ۱۵۰۰ میلیارد ریال. (معادل ۱۵۰ همات).

ب) با توجه به نیازهای مبرم شرکت های تولیدی فعال در بخش های مختلف اقتصاد و به منظور تسهیل تامین مالی تولید و در راستای حمایت در تحقق شعار سال و پس از اجرای جلسات کارشناسی. بین بانک مرکزی فیما و سازمان بورس و اوراق بهادار گام طبق توافقنامه لازم با رهبر بازار از دستورالعمل پذیرش و معاملات حذف شده است. همچنین سقف تعداد اوراق عرضه شده توسط بانک ها در بازار سرمایه به ۸۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. نکات فوق طی بخشنامه شماره ۱۷۹۹۴/۰۲ مورخ ۲۳/۰۷/۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ گردید.

ج) بر اساس ماده (۴) دستورالعمل اوراق گام، متقاضی اوراق گام با نماد بازار سرمایه می تواند در صورت لزوم و برای تامین نقدینگی این اوراق را به بازار سرمایه منتقل کند. به همین منظور و به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند انتقال اوراق مذکور به بازار سرمایه، سامانه گام به سامانه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه متصل شده و امکان انتقال اوراق از طریق سیستم ایجاد شده است. ۳۰ آذرماه به شبکه بانکی کشور اعلام شد. ارتباط برقرار کرد. همچنین فرآیند اتصال سامانه گام به بورس کالا در حال انجام است که اقدامات فنی آن در بانک مرکزی به پایان رسیده است و اتصال نهایی منوط به نهایی شدن الزامات فنی در بورس کالا است. اتصال به سامانه بورس کالا، بستر لازم را برای استفاده از اوراق قرضه گام برای خرید مواد اولیه توسط شرکت‌های تجاری مختلف از صنایع پتروشیمی، شیمیایی، فولاد و کشاورزی و غیره ایجاد می‌کند. تولید در بخش‌های مختلف، فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می‌توانند علاوه بر اعتبارات ریالی داخلی، از اوراق گام برای خرید در بورس کالا استفاده کنند.

ج) همزمان با هدف افزایش کارایی اوراق گام در راستای زنجیره تولید، تبیین ضوابط و آیین نامه اجرایی پرداخت بدهی به ارگان ها از طریق اوراق گام، «مقررات اجرایی پذیرش مولد. اوراق گواهی اعتبار (گام ) در دستگاههای اجرایی» در جلسه مورخ ۱۱/۱۲/۱۴۰۲ هیئت وزیران موافقت و در تاریخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۲ با نامه شماره ۲۲۸۹۲۶ به معاون اول رئیس جمهور ابلاغ گردید.در این خصوص آیین نامه فوق با نامه شماره ۰۲/۳۰۸۱۰۱ مورخ ۲۵ دی ۱۴۰۲ ابلاغی به شبکه بانکی ابلاغ شد.

د) شایان ذکر است به منظور گسترش استفاده از اوراق پله ای در تامین مالی بخش های مختلف صنعت و تعمیق بازار آنها و همچنین رویکرد ساده سازی و تسهیل استفاده از آنها (از جمله امکان تغییر ضرایب تنزیل پله) اوراق مشارکت) تغییر دستورالعمل اوراق استپ به عنوان اولویت در دستور کار اداره تامین مالی زنجیره تولید تشکیل شد و بر این اساس اصلاحات پیشنهادی دستورالعمل فوق به تاریخ ۱۴۰۲/۱۱/۰۴ در کمیسیون عملیات پولی و اعتباری پیشنهاد و تصویب و در نهایت به تصویب رسید. در جلسه مورخ ۱۵/۱۲/۱۴۰۲ شورای پول و اعتبار. در عین حال به منظور افزایش عملکرد سامانه گام، فاز اول عملیات بهبود عملکرد این سامانه انجام شده و فاز دوم آن در حال انجام است.

۲- کارت رفاه لینک شده به پله:

معاونت تامین مالی زنجیره تولید در راستای توسعه استفاده از کارت های اعتباری در پرداخت تسهیلات بانکی خرد، ابزار تامین مالی بودجه مبتنی بر اوراق پله ای را با عنوان “کارت اجتماعی همراه با اوراق مرحله ای” تدوین کرده است. بیست و هفتمین جلسه کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مورخ ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ به تصویب رسید و کمیته اجرایی نیز در پنجاه و سومین جلسه ۱۹ آبان ۱۴۰۲ و طی نامه شماره ۰۲/۳۱۰۳۹۶ مورخ ۲۸ دی ماه منصوب شد. تایید شده. ۱۴۰۲ به شبکه بانکی کشور اعلام شد. شایان ذکر است که سه بانک ابزار کارت رفاهی مرتبط با اوراق گام را به صورت آزمایشی اجرا می کنند. پیش بینی می شود استفاده از این ابزار علاوه بر تامین مالی خانوارها بر مبنای وام اوراق گام، موجب افزایش عرضه محصولات صنعتی در کشور در زمینه محصولات نهایی به ویژه در حوزه لوازم خانگی شود.

۳- فاکتور الکترونیکی:

الف) به منظور گسترش تامین مالی زنجیره تولید و اجرای دستورالعمل اجرایی استفاده از برات الکترونیکی ( ابلاغی به شبکه بانکی کشور طی بخشنامه شماره ۲۸۳۹۶۲/۰۰ مورخ ۲۹/۰۹/۱۴۰۰) محدودیت تضمین برای سایر ابزارهای تامین مالی زنجیره ای، از جمله برات الکترونیکی. برای سال ۱۴۰۲ بر اساس تصمیمات کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال معادل ۲۰ درصد سقف ضمانت اوراق گام تعیین و ابلاغ شد.

ب) همچنین در راستای اجرای ابزار مذکور، با همکاری این بانک و وزارت امور اقتصادی و دارایی، استفاده از قبوض الکترونیکی توسط سه بانک منتخب به صورت آزمایشی اجرا و به محض گسترش به کل شبکه بانکی خواهد رسید. آماده است. انتظار می‌رود با اجرای این ابزار ظرفیت‌های مناسبی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی در طول زنجیره فعالیت آنها در سراسر شبکه بانکی فراهم شود.

۴- فاکتورینگ:

الف) اطمینان از شناسایی مطالبات قراردادی (فاکتورینگ) (جهت انجام تعهدات موضوع بند (الف) تبصره (۷) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور به استناد ماده (۸) قانون. حداکثر بهره‌برداری از ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی کشور و در راستای حمایت از کالای ایرانی، مصوب ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن پس از بررسی کارشناسی اجرای تبصره (۲) ماده (۲۰) قانون اساسی. آیین‌نامه اجرایی ماده (۸) قانون فوق الذکر (در مورد رفع محدودیت نقل و انتقال ذینفع ضمانت‌نامه‌های بانکی) در معاونت مطالعات و مقررات بانکی و در نهایت پس از تصویب کمیسیون تنظیم مقررات. و نظارت بر موسسات اعتباری و تصویب شورای پول و اعتبار دستورالعمل در خصوص ضمانتنامه بانکی (ریالی) تغییرات لازم به موجب بخشنامه شماره ۵۵۵۶۸/۰۲ مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ به شبکه بانکی کشور ابلاغ گردیده است. .

ب) در همین راستا دستورالعمل پذیرش مطالبات قراردادی توسط شبکه بانکی پس از تصویب کمیسیون عملیات پولی و اعتباری و کمیسیون فرعی شورای پول و اعتبار در جلسه مورخه به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. ۱۱/۱۰/۱۴۰۲ و طی بخشنامه شماره ۰۲/۲۸۰۵۱۷ مورخ ۲۴ آبان ۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ شد. همچنین نحوه اجرای مصوب بیست و هشتمین جلسه کمیسیون عملیات پولی و اعتباری مورخ ۲۷ آبان ۱۴۰۲ طی نامه شماره ۲۸۸۶۱۳/۰۲ مورخ ۲۵ آبان ۱۴۰۲ به شبکه بانکی ابلاغ شد.

۵- تغییر دستورالعمل های تامین مالی زنجیره تامین:

اصلاح سیاست تامین مالی زنجیره ای برای نظام مندسازی فعالیت بانک ها در حوزه بسترها و ابزارهای تامین مالی زنجیره ای در مرحله بررسی کارشناسی است.

برنامه تامین مالی اقتصادی از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره ای از طریق سیستم بانکی در سال ۱۴۰۳

با توجه به اقدامات پیش بینی شده برای افزایش سهم وجوه ذخیره برای تامین مالی زنجیره تولید از جمله تصویب و ابلاغ ضوابط اجرایی پذیرش اوراق مرحله بندی شده برای تسویه مطالبات موسسات (مجوز شماره ۲۲۸۹۲۶/ت ۶۲۱۹۹ ح. ۱۳/۱۲/۱۴۰۲ هیأت وزیران) و همچنین بازنگری دستورالعمل گواهی های اعتبار مولد (GAM) در شورای پول و اعتبار و همچنین عملیاتی شدن ابزار مبادلات الکترونیکی عملکرد ابزارهای تعهدی از جمله انتظار می رود اوراق قرضه GAM در سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

خاطرنشان می شود، برنامه مصوب تامین مالی اقتصاد از طریق ابزارهای تامین مالی زنجیره ای در سال ۱۴۰۳ معادل ۳۵۰ هزار میلیارد تومان و در جدول زیر شرح داده شده است. همچنین لازم به ذکر است که نظام بانکی نه تنها به پرداخت تسهیلات به واحدهای مختلف اقتصادی ادامه می دهد، بلکه از فعالان اقتصادی با صدور اعتبارات اسنادی ریالی داخلی و ضمانت نامه ها نیز حمایت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا