اخبار اقتصاد ایران

تاوان انحصار در صنعت برق؛ با کپی برداری مپنا تبدیل به زیمنس نمی‌شود

مدیریت ناکارآمد، ضعف نظارت و ایجاد انحصار در شبکه تولید و توزیع برق در دو دهه اخیر باعث ایجاد چالش های روزافزون در کشور شده است. به عنوان مثال، سپردن مسئولیت تامین برق به صنایعی مانند فولاد و مس نشان از نفی مسئولیت اجتماعی دارد.

افق میهن به نقل از دنیای اقتصاد، تابستان امسال نیز مانند سال های گذشته قطعی برق به ویژه در حوزه صنعت به بالاترین حد خود در چند سال گذشته رسیده است. شواهد حاکی از آن است که زیرساخت های تامین انرژی در کشور برای رفع این حجم از نارضایتی ها کافی نیست و رفع این نارضایتی ها به حدود ۲۵ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد. گروه مپنا که در سال ۱۳۷۲ با هدف مدیریت پروژه های نیروگاهی تاسیس شد، نقش مهمی در ایجاد این تضاد دارد. کارشناسان معتقدند گروه مپنا در این سال ها انحصاری در حوزه تامین برق کشور ایجاد کرده است.

آرش نجفی، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: مجموعه مپنا یک سرمایه ارزشمند ملی است اما سیستم حاکمیتی آن برای شرایط کلی کشور مساعد نیست.

به گفته این فعال بخش خصوصی، فعالیت این مجموعه به عنوان یک شرکت اقتصادی مشکلی ندارد، اما این گونه فعالیت های انحصاری باعث کاهش رقابت در کشور شده و توانایی فعالیت را از بقیه شرکت ها گرفته است. .

نجفی تصریح کرد: در سال جاری ۱۸ هزار مگاوات عدم تعادل برق در کشور وجود دارد و با استفاده از قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی (مصوب ۱۵/۲ شورای اسلامی). ۱۳۹۸)، به نوعی فضای کاری برای سایر فعالان داخل کشور محدود شده و از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز فعالیتی ندارد.

داستان برق; داستان مپنا

وی تاکید کرد: گروه مپنا در سال های اخیر با ادعای تولید توربین و ایجاد نیروگاه، ۱۸ هزار مگاوات مغایرت را ایجاد کرده است.

به گفته نجفی، گروه بزرگی مانند مپنا باید در عرصه رقابت جهانی نه تنها در فضای انحصار داخلی فعالیت کند، چرا که این مجموعه امکانات و سرمایه زیادی دارد و باید از این ابزارها برای شهرت کشور در جهان استفاده کند. .

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: در سال های اخیر بستر سرمایه گذاری خارجی در حوزه انرژی ایران از بین رفته و بسترهای فناوری نیز آسیب دیده است.

نجفی معتقد است باید از همه ظرفیت های کشور استفاده شود تا مشکلات حوزه انرژی به سمت احیا پیش رود.

این فعال حوزه انرژی خاطرنشان کرد: وزیر نیرو در دولت چهاردهم باید از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه انرژی به ویژه انرژی های تجدیدپذیر استفاده کند.

وی افزود: کمبود برق در کشور جدی است و پیش بینی می شود که عدم تعادل برق در سال آینده به بیش از ۲۰ هزار مگاوات برسد که این امر نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولت است.

به گفته رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، نباید مسئولیت برق رسانی به صنایعی مانند فولاد و مس را به عهده آنها گذاشت زیرا نیروگاه سازی صنعتی متفاوت از فولادسازی است. به عبارت دقیق تر، واحد تخصصی برق یک واحد مستقل از صنایع است. رویه واگذاری مسئولیت تامین انرژی به شرکت ها تصمیم اشتباهی بود که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد. اما آنچه مشخص است این است که نباید صنایع را تشویق به ورود به تولید برق کرد، بلکه اگر دولت در فرآیندهای مالی واحدهای تولید برق اصلاح کند و تولیدکنندگان در مدت کوتاهی از فروش انرژی درآمد کسب کنند، بخش خصوصی به این سمت خواهد رفت. اصلاح نظام را نیز دنبال کند. تسویه با نیروگاه ها وارد این قسمت می شود.

وی در پایان تاکید کرد: وزارت نیرو در دولت چهاردهم تشویق سرمایه‌گذاری به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و بهبود کلی صنعت برق را در اولویت قرار دهد.

مپنای نتراز

علی صادقی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه معتقدم موفقیت شرکت مپنا در ساخت نیروگاه به دلیل ظرفیت بالا و عملکرد عالی این مجموعه است، اظهار داشت: با توجه به ظرفیت های بالا و عملکرد بسیار خوب این مجموعه، این موفقیت در ساخت نیروگاه به وجود آمده است. به عنوان مثال مپنا از نظر تولید توربین در بین ۱۰ شرکت برتر جهان امروز قرار دارد. چینی ها و کره ای ها سال ها در ریخته گری و تولید پره های توربین سرمایه گذاری کرده اند، اما هنوز در نیمه راه مانده اند. از سوی دیگر سردرگمی در حوزه نفت و تکمیل نشدن زنجیره فعالیت ها در مپنا نشان می دهد که مپنا در مسیر اشتباه قرار گرفته است. شاید بهتر بود مپنا در محدوده نیروگاه باقی می ماند.

به گفته این فعال بخش خصوصی، یکی از پروژه های اشتباه مپنا، پروژه ذخیره سازی گاز در میدان شوریجه است. البته شنیده ها حاکی از آن است که مذاکراتی برای توسعه چند میدان نفتی دیگر در حال انجام است. در هر صورت به نظر می رسد کپی برداری از سیاست های ابرشرکت زیمنس انجام شده است و با نمای قالب، تصور این بود که اگر زمینه های فعالیت مشابه زیمنس انتخاب شود، مپنا نیز به زیمنس تبدیل شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به ایجاد انحصار در حوزه انرژی گفت: انحصار خوب نیست و باعث آسیب به زیرساخت ها و از بین رفتن ظرفیت ها می شود. در حال حاضر تولیدکنندگان برق باید دو شرکت توربو کمپرسور نفت و مپنا را در بخش توربین انتخاب کنند. توربو کمپرسور تنها یک مدل توربین و مپنا چندین مدل خاص تولید می کند. اما انحصار در تهیه تیغه و تعمیرات همواره عامل نارضایتی فعالان حوزه نفت و گاز بوده است.

سرمایه های مردم را به میدان بیاورید

کیوان جعفری تهرانی، کارشناس ارشد بین‌الملل معدن، صنایع معدنی و انرژی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه بر اساس برآوردهای انجام شده، رفع عدم تعادل برق در کشور به ۲۵ میلیارد دلار نیاز دارد، گفت:

وی با اشاره به نقش نیروگاه های خصوصی در تامین برق کشور گفت: در ایران روزانه ۵۲ هزار مگاوات تولید برق داریم که توسط ۵۱ نیروگاه دولتی و خصوصی تامین می شود. متأسفانه از این ۵۱ نیروگاه، ۸ نیروگاه مربوط به بخش خصوصی و ۴۳ نیروگاه متعلق به دولت است.

به گفته این کارشناس، ۸ نیروگاه بخش خصوصی روزانه ۵۰۰۰ مگاوات از ۵۲۰۰۰ مگاوات برق کشور را تامین می کنند و اگر دولت بتواند با ارائه برنامه های مناسب سرمایه گذاران خرد (مردم) را به سمت انرژی های تجدیدپذیر جذب کند، برآورد می شود که میزان تولید بخش خصوصی از ۵۰۰۰ مگاوات در روز به ۱۵۰۰۰ مگاوات افزایش می یابد که کمی از عدم تعادل برق در کشور به دلیل شرایط وخیم نترازی حل خواهد شد.

دلایل عدم تعادل قدرت چیست؟

بر اساس مواد ۱ و ۲ قانون سازمان برق ایران، وزارت نیرو موظف به تامین برق مورد نیاز کشور است و موظف است طبق برنامه‌های اقتصادی و عمرانی، برنامه‌های لازم و قطعی را به‌موقع تهیه و اجرا کند. کشور بر اساس بند «د» ماده ۱۳۳ قانون برنامه پنجم توسعه و بند «ت» ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، دولت موظف و موظف است از طریق وزارت نیرو در طول اجرای مصوبات برنامه افزایش ظرفیت تولید برق تا ۵۰ هزار مگاوات (۲۵ هزار مگاوات برای هر دوره پنج ساله) از طریق سرمایه گذاری موسسات دولتی غیردولتی، تعاونی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی یا منابع داخلی شرکت های تابعه و یا از طریق روش های سرمایه گذاری مرسوم، شامل ساخت، بهره برداری و اشغال (BOO) و ساخت، بهره برداری و انتقال (BOT). وزارت نیرو در سال های گذشته تنها به انعقاد قراردادی به ظرفیت ۵۰۰۰ مگاوات با مپنا بسنده کرده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده (۱۴۰۰)، به دلیل عدم انجام به موقع تعهدات قراردادی مپنا، اجرای بخش عمده این قرارداد (حدود ۸۰ درصد) با شکست مواجه شده و خروجی ۲۰ درصد باقی مانده از این اجرا به دلیل واردات بخشی از مواد اولیه از دایره تولید داخلی خارج شده است.

یکی از مهمترین راهکارها انحصار زدایی و ایجاد فضای رقابتی در صنعت برق است. حضور بازیگران متعدد در این زمینه می تواند منجر به افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات شود. همچنین تشویق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به‌ویژه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تواند نقش مهمی در رفع عدم تعادل برق داشته باشد. اصلاح ساختار مالی و تسویه حساب با نیروگاه ها نیز از اقدامات ضروری است. ایجاد سازوکارهایی برای پرداخت به موقع مطالبات تولیدکنندگان برق می تواند انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری در این بخش ایجاد کند. توسعه ظرفیت های داخلی در تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز نیروگاهی با حمایت از شرکت های دانش بنیان و همکاری با مراکز تحقیقاتی می تواند به کاهش وابستگی به واردات و افزایش ظرفیت تولید داخلی کمک کند. ارتقای راندمان نیروگاه‌های موجود با بهینه‌سازی فرآیندها و استفاده از فناوری‌های جدید یکی دیگر از راه‌های افزایش ظرفیت تولید برق بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان است. همچنین تدوین و اجرای برنامه های جامع مدیریت مصرف انرژی در بخش های مختلف اعم از خانگی، صنعتی و تجاری می تواند به کاهش فشار وارده بر شبکه برق کمک کند. در نهایت بازنگری در سیاست های کلان انرژی کشور و تدوین استراتژی بلندمدت توسعه پایدار صنعت برق با در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی و اقتصادی ضروری به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا