اخبار اقتصاد ایران

تاکید بانک مرکزی بر اجرای صحیح امهال مطالبات مؤسسات اعتباری

بانک مرکزی در بخشنامه ای خطاب به شبکه بانکی و به منظور ایجاد وحدت رویه در اجرای صحیح دستورالعمل نحوه واگذاری مطالبات موسسات اعتباری، بر استفاده از فرم یکسان قراردادهای تسهیلات انتقالی، روش انتقال تسهیلات ارزی و نحوه تغییر ضامن و رهن قراردادهای تسهیلات توسط شبکه بانکی. .

بانک مرکزی به موجب بخشنامه شماره ۱۳۶۹۱۵/۰۳ مورخ هجدهم شهریور ماه ۱۴۰۳ و به دنبال بخشنامه شماره ۲۲۴۳۵۰/۹۹ مورخ ۱۳/۰۷/۱۳۹۹ در خصوص ابلاغ اصلاحیه «دستورالعمل اجرایی نحوه تعویق مطالبات مؤسسات اعتباری» و پاسخ این بانک به سؤالات شبکه بانکی در خصوص دستورالعمل مذکور، به منظور ایجاد وحدت عمل به منظور رفع برخی ابهامات احتمالی و چالش های اجرایی در این زمینه، موارد زیر را به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

۱. در خصوص استفاده از فرم یکنواخت قراردادهای تسهیلات، شایان ذکر است که در انتقال مطالبات از طریق تمدید و تبدیل قرارداد، قراردادهای تسهیلات جدید باید در قالب فرم یکسان قراردادهای تسهیلات مورد تایید پولی منعقد شود. و شورای اعتباری طی سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ و اصلاحات بعدی آن در صورت تمدید و تفکیک مجدد، با توجه به اینکه قرارداد اولیه همچنان معتبر است و تغییراتی در برخی از مفاد آن ایجاد شده است. قرارداد یا مبلغ اقساط، قراردادهای تکمیلی یا تکمیلی نیز در خصوص قرارداد مشارکت مدنی کاهنده، طبق بند (۱-۱۳) ماده (۱) اصلاحیه بخشنامه مذکور، مشارکت مدنی کاهنده قابل استفاده است. همان عقد مشارکت مدنی است با این تفاوت که در زمان انعقاد قرارداد جدول و مبلغ سهام بانک به صورت الحاقی به قرارداد منتقل می شود. تعیین می شود بر این اساس فرم قرارداد مشارکت مدنی متحدالشکل ابلاغی بخشنامه شماره ۲۰۶۵۴۶/۹۲ مورخ ۰۷/۱۱/۱۳۹۲ می تواند برای انعقاد قرارداد تسهیلات جابه جایی در قالب قرارداد مشارکت مدنی کاهش یابد.

۲. در خصوص تسهیلات ارزی تاکید می شود دستورالعمل مذکور در مورد مطالبات ارزی موسسه اعتباری از مشتری نیز اعمال می شود. بدين ترتيب تعويق مطالبات مذكور كه ​​در چارچوب قراردادهاي موضوع تبصره ماده (۳) قانون بانكداري بدون ربا (ربا) ايجاد مي شود و اصلاحات و الحاقات بعدي قانون فوق الذكر. در چارچوب مفاد مندرج در دستورالعمل فوق امکان پذیر است.

در خصوص مطالبات ارزی رعایت مجموعه مقررات ارزی از جمله شرایط و ضوابط مندرج در قراردادهای ارزی الزامی است.

۳. در خصوص تغییر ضامن/ ضامن و راهن/ مرتهن قراردادهای تسهیلات، تصریح شده است، این امر مشمول کلیات قانونی حاکم بر تغییر ضامن و راهن در قراردادها می باشد. بنابراین در صورت انعقاد قرارداد تسهیلات جدید در امحال امکان تغییر ضامن/ضامن و راهن/راهن نیز وجود دارد. از سوی دیگر این امر در امحال با تداوم قرارداد فعلی با استفاده از سازوکارهایی مانند اصلاح قرارداد امکان پذیر خواهد بود.

بانک ها موظفند با تاکید و تصریح بر اجرای صحیح این دستورالعمل، نسبت به تسریع و رعایت مفاد بخشنامه شماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مورخ ۱۶/۰۵/۱۳۹۶ به کلیه واحدهای ذیربط آن بانک/موسسه اعتباری غیربانکی و به از اجرای صحیح آن اطمینان حاصل کنید. نظارت دقیق را نیز انجام دهید. /ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا