ورزشی

تا دیروز پرسپولیسی بودم و حالا استقلالی شدم!/ تا زمان شروع دربی برای استفاده از VAR دلهره داشتم

خداداد افشاریان درباره برگزاری صد و دومین دربی پایتخت با حضور کمک داور ویدیویی VAR گفت: تیم فدراسیون فوتبال برای حضور VAR در این بازی بسیار تلاش کرد. ظهر چهارشنبه بود که به طور قطعی گفتند امکان حضور VAR وجود ندارد. با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال صحبت کردم و گفتند فکری به حال خود کنیم و امیدواریم دربی با VAR برگزار شود.

وی افزود: رایزنی ها و مذاکرات زیادی با فیفا انجام شد و یکی دو ساعتی طول نکشید که گفتند فیفا موافقت کرده است. مشکل دیگری هم داشتیم و آن این بود که دستگاهی که می خواستیم از امارات بیاوریم زمان بیشتری برای نصب فنی آن نیاز داشت و اولین پرواز این دستگاه را برای ورود به ایران انجام دادیم. حدود ساعت ۴:۳۰ بامداد بود که دستگاه VAR وارد ورزشگاه آزادی شد. من خیلی نگران بودم که دستگاه از نظر فنی آماده پخش شود، زیرا نصب دوربین، کابل، پل ارتباطی و … کار زیادی بود. وقت نداشتیم و دوستان در تشکیلات لیگ همکاری کردند و تا یک ساعت و نیم مانده به شروع بازی همه چیز آماده بود. اعضای تیم داوری نیز سیستم ها را بررسی کردند و با شروع بازی VAR عملیاتی شد.

رئیس فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: دربی بسیار حساس است اما وجود VAR باعث کاهش فشار تماشاگران، کادر فنی تیم ها، بازیکنان و … بر تیم داوری شد. البته VAR هم مشکلات و حساسیت های خاص خودش را دارد و کسانی که در اتاق VAR می نشینند باید آگاه باشند. البته VAR در آینده مشکلات خاص خودش را خواهد داشت. مودنی فر دو سه بار برای بررسی و مشورت با اتاق VAR به صفحه بازبینی صحنه رفت و دو تصمیم قطعی شد و سومی پنالتی بود. جدا از نتیجه دربی که ربطی به ما ندارد و بازیکنان مشخص می کنند، توانستیم طلسم استفاده از VAR در بازی های داخلی را بشکنیم که اتفاق خوشایندی بود. تجربه سختی بود اما یک قدم به جلو برداشتیم.

افشاریان درباره عملکرد وعده داده شده فنادی فر در دربی ۱۰۲ اظهار کرد: چون ناظر بازی نبودم نمی خواهم تحلیل داشته باشم و به هیچ وجه این کار را نخواهم کرد. آنچه مهم است احترام به داور است. ریشه یابی استفاده از VAR زمان می برد. دو موضوع وجود دارد، اول اینکه باید روی مجموعه داوران برای تمرین کار کنیم، دوم اینکه کسانی که در اتاق VAR می نشینند باید ماهر باشند و بتوانند به موقع به داور کمک کنند. داوران عراقی که در اتاق VAR بودند خیلی زحمت کشیدند و نمی خواهم بگویم از آنها راضی بودم یا نه. با کمک داوران ویدئویی VAR این بازی نیز به پایان رسید.

وی در واکنش به پخش فیلمی از وی در جایگاه CIP ورزشگاه آزادی هنگام اعلام پنالتی به سود استقلال که با واکنش های متفاوت هواداران دو تیم همراه بود، گفت: از پخش برنامه تعجب کردم. این فیلم! نمی دونم اون آدم کی بود که روی سرم پرید و خیلی ناراحتم که این اتفاق افتاد! تماشاگران و مسئولان دو تیمی که در ورزشگاه حضور داشتند، استقلال و پرسپولیس را تشویق می کردند اما من نگران تیم داوری بودم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: تا روز گذشته می گفتند افشاریان پرسپولیسی است اما امروز می گویند استقلالی است. وجدانم راحت است و هیچ رنگی برایم مهم نیست. عده ای می گفتند بعد از اعلام پنالتی به نفع استقلال به سراغ رضا درویش مدیرعامل پرسپولیس رفتم در حالی که درویش در پست دیگری بود و فردی که با او صحبت می کردم یکی از مسئولان این دو تیم نبوده و نداشت. روابط رنگی

افشاریان در پاسخ به این سوال که چه امتیازی به قضاوت بنیادی می دهد، گفت: من ناظر بازی نبودم که امتیاز بدهم. دربی با تمام امتیازاتی که برای تیم داوری و دو تیم داشت به پایان رسید. بیایید به آینده فکر کنیم. همه ما باید از این فوتبال لذت ببریم. فوتبال یک پدیده اجتماعی بزرگ و زیباست و چیزهای زیبای زیادی دارد. بهتر است جنبه روشن جامعه را ببینیم، نه سمت تاریک را.

وی در پایان درباره استفاده از VAR در سایر بازی های لیگ برتر تصریح کرد: دستگاهی که برای VAR اجاره کرده بودیم امروز (جمعه) به امارات بازگردانده می شود. نمی‌توانم بگویم چند VAR خریده‌ایم، اما روز پنجشنبه آزمایش بزرگی انجام دادیم و امیدوارم بتوانیم در آینده تصمیمات جدی‌تری در مورد VAR بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا