ورزشی

تا ۱۵ شهریور VAR نیاوریم باید در کشور دیگری میزبان انتخاب جام جهانی باشیم

مهدی محمدنبی پس از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: ورزشکاران در تمامی انتخابات حضور گسترده و حضور فعال داشتند. از آنجایی که صندوق از صبح افتتاح شد، تمامی ورزشکاران، پیشکسوتان و مدیران در آن حضور داشتند و این مشارکت مطالبات ویژه ای در آینده دارد. «ورزش قوی، ایران قدرتمند» نیاز به حمایت دولت دارد. نگاه خاص رئیس جمهور آینده فقط در صنعت نیست و … ورزش خود صنعت عظیمی است. ۵۲ فدراسیون، بیش از ۵۰ انجمن ورزشی و… باید شرایط کافی برای پیشروی در مسیر شکوفایی ورزش را داشته باشند. امیدوارم سیاست گذاری هایی که در دوره کیومرث هاشمی در ورزش انجام شد ادامه داشته باشد و با نگاه ویژه تری به مطالبات ورزشکاران نگاه کنند.

وی ادامه داد: به این کشورهای همسایه نگاه کنید. دوحه که میزبان جام جهانی و جام ملت ها بود به بزرگی تهران ما نیست اما چندین استادیوم استاندارد و به روز برای فوتبال و سایر رشته های ورزشی دارد. ورزش را نباید کوتاه دانست زیرا بحثی است که در آینده در عرصه بین المللی حرف های زیادی برای گفتن دارد. المپیک پاریس را در پیش داریم. برای درخشش در سایر مسابقات بین المللی پیش رو نیز نیازمند این است که زیرساخت های ما درست باشد و از تیم های ملی حمایت شود. باید استانداردسازی در باشگاه ها وجود داشته باشد و از باشگاه های خصوصی حمایت شود. ما نباید از تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم. در کل مطالبات جامعه ورزش زیاد است اما من فقط به چالش های موجود اشاره کردم.

نبی افزود: ورزش مطالباتی دارد که تحقق این خواسته ها حضور ورزشکاران در انتخابات است. امیدوارم رئیس جمهور آینده به مطالبات ورزش عمل کند. حضور جامعه ورزش به این معناست که به وظیفه ذاتی خود عمل کند و مشارکت واقعی در جامعه ورزش وجود داشته باشد. در این دوران که هاشمی سکاندار وزارت ورزش بود رونق خوبی در ورزش ایجاد کرد. سیاست ورزش کشور نیز حضور مقتدرانه ورزشکاران ما در میادین بین المللی است. قطعا یکی از موضوعاتی که رئیس جمهور آینده باید به آن توجه کند ورزش است.

نایب رئیس فدراسیون فوتبال درباره استفاده از سیستم VAR برای فصل آینده لیگ برتر گفت: آقایان تاج و طلا جلسات ویژه ای داشتند و وزیر ورزش هم بر استفاده از VAR تاکید دارد. ۱۵ شهریور در بازی های مقدماتی جام جهانی در ورزشگاه آزادی میزبان قرقیزستان هستیم. بخشی از استفاده از VAR مربوط به بازی های تیم ملی و بخشی مربوط به لیگ نخبگان آسیا و لیگ برتر است. طبیعی است که در این فرصت اندکی که داریم VAR را آماده کنیم تا حداقل میزبانی را که پیش رو داریم از دست ندهیم. در غیر این صورت باید در کشور دیگری میزبان باشیم. لیگ برتر هم جایگاه خودش را دارد.

وی در خصوص برگزاری بازی های لیگ برتر در روزهای پنج شنبه و جمعه و اینکه دبیر سازمان لیگ اعلام کرد امکان برگزاری همه مسابقات در این روزها وجود ندارد، گفت: تقویم فصل جدید لیگ برتر به این صورت خواهد بود. بر اساس تقویم تیم ملی، لیگ برتر و سطح بعدی آسیا نوشته شده است. جلسه ای با امیر قلعه نویی، حیدر بهاروند، محمدرضا کیشوری فرد و بخش بین الملل فدراسیون فوتبال خواهیم داشت تا همه چیز در اولویت قرار گیرد. در صورت امکان بازی های لیگ برتر در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود.

نایب رئیس فدراسیون درباره تصمیم حدادیان و محمدرضا زنوزی برای واگذاری نساجی و تراکتور گفت: من برخلاف تراکتور مکاتبات باشگاه نساجی را برای واگذاری دیده ام. مسئولان استان باید توجه کنند. انجام کاری برای باشگاه ها جزو وظایف فدراسیون نیست، اما در چارچوب مقررات و ضوابط تسهیلات می دهد. وقتی بخش خصوصی سرمایه گذاری می کند، به نرخ بازده سرمایه گذاری خود نیز توجه می کند. مثلاً در یک استان باشگاه خصوصی را اداره می کند اما مورد بی توجهی قرار می گیرد. ما باید توجه داشته باشیم و بخش خصوصی را دلسرد نکنیم. در این صورت حمایت دولت و رئیس جمهور آینده حائز اهمیت است که اگر به موقع انجام شود هرگز صاحبان باشگاه های خصوصی دلسرد نخواهند شد.

وی درباره علت توجه بیش از حد دولت ها به فوتبال گفت: آیا می دانید چند هزار ورزشکار در فوتبال فعالیت می کنند؟ حداقل در یک فصل بیش از ۲۰۰ هزار مسابقه در استان ها به صورت لیگ برگزار می شود نه مجتمع و هفته ای. برخی از مسابقات ممکن است یک ماه دیگر به پایان برسد. از نظر کمی، با پوزش از سایر رشته ها، هیچ رشته ای از نظر تعداد ورزشکار، تعداد باشگاه ها، آکادمی ها، مدارس فوتبال، توجه رسانه ها و مخاطبان به فوتبال نمی رسد. وقتی یک بازی لیگ برتر برگزار می شود، می بینید که چند هزار نفر در ورزشگاه هستند و چند میلیون نفر در حال تماشای تلویزیون هستند. این نشان می دهد که جایگاه فوتبال در نوع خود خاص است. بحث توجه وزارت ورزش نیست بلکه دولت هاست. دولت ها باید به طور خاص به فوتبال نگاه کنند.

نایب رئیس فدراسیون با بیان اینکه با توجه به مبالغ ذکر شده در نقل و انتقالات به نظر می رسد بسیاری از باشگاه ها سقف بودجه را رعایت نمی کنند، تصریح کرد: سقف بودجه بر عهده سازمان لیگ است. هم بررسی میدانی داشته باشند و هم مدارک تهیه کنند. من از اهالی رسانه عذرخواهی می کنم اما برخی مبالغ نباید به دروغ در رسانه ها مطرح شود. باشگاه های ما باید بازیکنان بسیار خوبی را برای حضور در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا جذب کنند. سازمان لیگ و بحث بازرسی آن باید قراردادها را به صورت مستدل بررسی کند. این کار تابع دستورالعمل است.

وی درباره اینکه برخی برنامه های تلویزیونی با انتقاد از امیر قلانوی صعود به جام جهانی را ساده می کنند، گفت: مسیر فوتبال به گونه ای پیش می رود که تیم ضعیفی را نبینی. در همین مسابقات یورو ۲۰۲۴ دیدید که کدام تیم ها به کدام مرحله رسیدند و تیم های بزرگی مثل انگلیس، پرتغال و … به سختی حریفان خود را پشت سر گذاشتند. دیگر نمی توانید یک تیم آسان را تصور کنید. ازبکستان هم در گروه ما حضور دارد که در سال های اخیر آنقدر سرمایه گذاری کرده که حتی در بنیادها هم فعالیت زیادی دارد. مسیری که ما در انتخابی جام جهانی طی می کنیم آسان نیست و سخت است. در این مسیر سخت همانطور که قلعه نویی خاطرنشان کرد باید از ظرفیت ملی پوشان به بهترین نحو استفاده کنیم و همچنین نیازمند حمایت ویژه دولت هستیم.

سرمربی تیم ملی درباره حواشی بازی رفت مقابل ازبکستان در مقدماتی جام جهانی گفت: مشکل کاپیتانی بود و خاص نبود.

نبی همچنین بیان کرد: ۱۵ شهریور اولین بازی ما در مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل قرقیزستان برگزار می شود. تا روز چهارشنبه فرصت داشتیم ورزشگاه محل برگزاری بازیمان را معرفی کنیم که ورزشگاه آزادی را اعلام کردیم. امیدواریم همانطور که خود وزیر هم تاکید کردند تا آن تاریخ استادیوم برسد. هاشمی بودجه را اختصاص داده است و اگر ورزشگاه به دلیل استفاده از VAR آماده نباشد میزبانی را از دست می دهیم و باید در کشور دیگری میزبانی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا