فرهنگ و هنر

تبدیل تهدیدها به فرصت و توسعه، دستاورد بزرگ بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲


افق میهنی –

مجمع عمومی عادی سالیانه بورس کالای ایران صبح امروز با حضور سهامداران این شرکت برگزار شد و مدیرعامل بورس کالای ایران ضمن تشریح دستاوردهای سال ۱۴۰۲، مهمترین برنامه های این بورس را در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد.

سید جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالای ایران در ابتدای سخنان خود در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت به پیام هیات مدیره اشاره کرد و گفت: شرکت بورس کالای ایران در سال های گذشته اقدامات مهمی را در سال های گذشته انجام داده است. زمینه افزایش کارایی در اقتصاد کشور و رشد و توسعه صنایع. راه حل های مختلفی به ویژه رهایی از قیمت گذاری تجویزی با تکیه بر اصول اقتصادی و افزایش شفافیت و کارایی ارائه کرده است.

وی یادآور شد: شرکت بورس کالای ایران همانند سال های گذشته در سال ۱۴۰۳ در راستای ارتقای رسالت و چشم انداز خود مبنی بر کشف قیمت پایدار و معاملات بر مبنای کالا و اوراق بهادار کالایی، بر توسعه خطوط تجاری و کار جدید تمرکز دارد. در کنار گسترش و تعمیق بازارها و توسعه ابزارهای جدید، زنجیره خدمات خود را تکمیل کرده و در ارتقای شفافیت، سلامت و رونق اقتصادی کشور ایفای نقش خواهد کرد.

وی افزود: بورس کالای ایران در سال ۱۴۰۲ با همه فراز و نشیب ها، برگ زرینی به کارنامه دستاوردهای خود افزود و رکوردهای تاریخی جدیدی به ثبت رساند.

وی بیان کرد: بزرگترین بازار متشکل از کالاها و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در کشور ارزش کل معاملات خود را در این برهه زمانی به ۱۶۳۱ هزار میلیارد تومان رساند که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۵۶ درصدی داشته است همچنین حجم معاملات معاملات در بازار فیزیکی در سال جاری به ۱۵۱ میلیون تن رسیده است که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۲۸ درصدی را تجربه کرده است و این نشان دهنده حرکت رو به جلو در راستای تحقق ماموریت های محوله این بورس است.

دستاوردهای مهم ۱۴۰۲

جهرمی به دستاوردهای بورس کالا در سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و گفت: بورس کالا در سال ۱۴۰۲ علاوه بر ثبت چندین رکورد تاریخی در بازارهای مختلف، توسعه معاملات مبتنی بر طلا را در دستور کار قرار داد که رونق گواهی شمش طلا از جمله آن بود. معاملات سپرده، ایجاد قراردادهای جدید طلا در بازار مشتقه و راه اندازی اولین خزانه غیربانکی طلا در بازار سرمایه و استقبال سرمایه گذاران از این ابزارها از مهمترین دستاوردهای بورس کالا بود.

وی افزود: توسعه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات، توسعه معاملات مبتنی بر طلا، تامین تجهیزات ساختمان جدید شرکت بورس کالای ایران، رکورد حجم و ارزش معاملات کالا. بورس، تغییر سقف کارمزد برای اولین بار از زمان تاسیس شرکت. اجرای نظام جدید تامین و افزایش دریافت حق عضویت از کارگزاران برای اولین بار از زمان تاسیس شرکت از مهمترین دستاوردهای شرکت در سال گذشته بود.

برنامه های ۱۴۰۳

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه به برنامه های بورس کالا تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بورس کالای ایران پیگیری توسعه رینگ صادرات است. امیدواریم در دولت جدید همکاری خوبی با وزارت جهاد کشاورزی داشته باشیم تا تجارت کالاهای کشاورزی در بورس کالا از سر گرفته شود.

وی در خصوص روند توسعه ساختمان جدید بورس کالا گفت: این پروژه تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از این پس مراحل تکمیل و تجهیز آن در حال انجام است.

وی بیان کرد: بورس کالا به منظور تسهیل در روند معاملات به دنبال امکان استفاده از امضای دیجیتال و سامانه های جدید آنلاین است. ما به گونه ای هستیم که امکان انجام تراکنش های آنلاین برای سالن فیزیکی فراهم شود.

تبدیل تهدیدها به فرصت، دستاورد بزرگ ۱۴۰۲

جهرمی در خصوص بزرگترین دستاورد سال گذشته گفت: بزرگترین دستاورد بورس کالا در سال گذشته هویتی است که در بورس کالا شکل گرفت که می تواند بر هر بحرانی فائق آید. سال گذشته متوجه شدیم که چیزی به نام بن بست وجود ندارد و می توان بزرگترین تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد که این امر در توسعه تجارت طلا منعکس می شود.

وی از بورس کالا به عنوان دماسنج اقتصاد کشور یاد کرد و افزود: بورس کالا در تمام مراحل سعی کرده کار کارشناسی انجام دهد و این عاملی برای اعتمادسازی در بین سهامداران و بازار سرمایه بوده است.

وی در پایان سخنان خود گفت: تجمیع نمادهای معاملاتی اوراق گواهی سپرده سکه طلا و انتقال معاملات آنها در بستر بورس کالا، استفاده از اوراق پله ای در تسویه بورس کالا، ارتقای زیرساخت های فناوری و اطلاعات، راه اندازی سامانه های شکایت، ارتقای مکانیزم های حراج تجهیز ساختمان نوساز، بهبود سامانه های معاملاتی اوراق گواهی سپرده کالایی، ایجاد بازار خودروهای دست دوم و ارتقای سیستم عرضه و تسویه از مهمترین برنامه های سال ۱۴۰۳ است.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا