ترندهای روز

تب دنگی به این استان رسید

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از شناسایی و درمان سه بیمار تب دنگی در این استان خبر داد.

وی با بیان اینکه تاکنون مورد فوتی بر اثر تب دنگی در اصفهان نداشته ایم، خاطرنشان کرد: سه بیمار شناسایی شده به دلیل علائم در بیمارستان بستری شدند و هم اکنون هر سه مورد درمان و ترخیص شده اند.

تب دنگی به این استان رسید

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در یکی دو هفته اخیر آمار جدیدی از تب دنگی در استان اصفهان اعلام نشده است.

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است. به آن تب دنگی، تب دنگی و تب استخوان شکن نیز می گویند. این بیماری از طریق نیش پشه Aedes به انسان منتقل می شود. این پشه که به ببر آسیایی معروف است در مناطق گرمسیری جهان به ویژه جنوب شرق آسیا از جمله مالزی یافت می شود.

تب دنگی یک ویروس از خانواده فلاوی ویروس ها است که توسط پشه های Aedes aegypti و Aedes albopictus منتقل می شود. این پشه ها در آب های راکد و مکان های مرطوب رشد می کنند. تب دنگی مسری است و از طریق انتقال خون یا اهدای عضو از فرد مبتلا منتقل می شود.

تب بالا (تا ۴۰ درجه سانتیگراد)، سردرد شدید، درد ماهیچه ها و مفاصل، درد پشت چشم، درد شکم، تهوع و استفراغ و بثورات پوستی از علائم این بیماری است و در موارد شدید تب دنگی می تواند منجر به شدید شود. خونریزی، نارسایی اندام ها، شوک و مرگ.

اولین مورد تب دنگی در ایران در سال ۱۳۹۷ در استان هرمزگان به ثبت رسید که ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفرهای بین المللی است.

در سال های بعد موارد طاعون به صورت پراکنده در استان های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان و فارس گزارش شده است.

پشه “Aedes aegypti” در هوای گرم و مرطوب به خوبی رشد می کند و تولید مثل می کند و باران های فصلی می تواند مکان های مناسبی را برای تکثیر این پشه ایجاد کند.

به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت از سال ۱۳۷۷ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ بیمار فعال در داخل کشور نداشتیم اما از بیست و ششم تا کنون اردیبهشت تعدادی از بیماران تب دنگی از امارات وارد کشور شدند و در کمتر از دو هفته تعداد مبتلایان افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در حال حاضر بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، ابتلای ۱۲۲ نفر به این بیماری در کشور تایید شده است که از این تعداد ۶ نفر در بندرلنگ شناسایی شده و مابقی نیز از خارج از کشور به این بیماری مبتلا شده اند. از میان مبتلایان تاکنون سه نفر جان خود را از دست داده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا