ترندهای روز

تب دنگی به بیخ گوش تهران رسید

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین گفت: خوشبختانه پشه آئدس در استان قزوین مشاهده نشده است اما یک مورد از این بیماری مشاهده شد و با شناسایی به موقع این فرد، اقدامات پزشکی و درمانی انجام شد. اقدامات انجام شده و این فرد دارای سابقه سفر به امارات متحده عربی (دبی) بوده و پس از بازگشت با علائم تب، سردرد و بدن درد به پزشک مراجعه کرده است.

تب دنگی به تهران رسید

هادی باقری با اشاره به اینکه «تب دنگی» یک بیماری ویروسی از جنس فلاوی ویروس است که از طریق پشه مهاجم «آئدس» به انسان سرایت می کند، گفت: خوشبختانه پشه آئدس در استان قزوین مشاهده نشده است اما یک مورد آلودگی این بیماری مشاهده شد و با شناسایی به موقع این فرد اقدامات پزشکی و درمانی انجام و ترخیص شد. این فرد سابقه سفر به امارات متحده (دبی) را داشته و پس از بازگشت با علائم تب، سردرد و بدن درد به پزشک مراجعه کرده است.

وی با اشاره به اینکه این بیماری از طریق هضم یا تنفس از انسان به انسان سرایت نمی کند، گفت: با توجه به اینکه تب دنگی درمان قطعی ندارد، از درمان های حمایتی و نگهدارنده مانند سرم درمانی و جبران آب استفاده می شود. الکترولیت های ضروری بدن برای خود فرد ساخته می شوند و هیچ واکسن موثری برای این بیماری وجود ندارد.

این متخصص با بیان اینکه تشخیص قطعی این بیماری از طریق آزمایش خون است، افزود: از زمانی که ویروس از طریق نیش پشه وارد بدن می شود، چهار تا ۱۰ روز طول می کشد تا علائم ظاهر شود. ۷۵ درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند هیچ علامتی ندارند، حدود ۲۰ درصد علائم خفیف و متوسط ​​دارند و تنها ۵ درصد از این بیماران ممکن است فاز بحرانی و خونریزی داشته باشند و از این ۵ درصد کمتر از ۱ درصد فوت می کنند. می دهند.

وی گفت: تب دنگی ۳ مرحله دارد، مرحله تب، مرحله خونریزی و مرحله بهبودی. اگر بیماری فرد در مرحله اول به موقع تشخیص داده نشود، فرد دچار خونریزی و شرایط بحرانی می شود و احتمال دارد خون زیادی از دست بدهد و بسیاری از اعضای بدنش درگیر شوند. و به دلیل نشت پلاسما که اتفاق می افتد، ممکن است فرد دچار شوک و کما شود و بمیرد.

باقری خاطرنشان کرد: در استان های هرمزگان، گیلان، بوشهر، سیستان و بلوچستان گزارش هایی از پشه آئدس گزارش شده است، اما تا زمانی که انتقال محلی وجود نداشته باشد، یعنی با بررسی ها و بررسی های اپیدمیولوژیست، انتقال آن تایید نشود، نمی توان گفت پشه های شناسایی شده هستند. آلوده به ویروس تب هستند. دانگ هستند اما در هر صورت به صورت جامع اطلاع رسانی و توصیه های پیشگیرانه از سوی مسئولان ارائه خواهد شد.

کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت استان قزوین در پایان گفت: توصیه ما این است افرادی که به مناطق آلوده سفر می کنند در صورت مشاهده علائم مشکوک خیلی سریع پس از بازگشت به پزشک مراجعه کنند و پزشکان حتما باید به تب هم نگاهی بیندازید دنگی دارند و در صورت مشاهده مورد مشکوک، فرد را برای درمان ارجاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا