بانک و بیمه

تثبیت بازار ارز ‌با ابزار مرکز مبادله انجام شد نه ارزپاشی

به گزارش ایران تحلیل، غلامرضا مصباحی مقدم با اشاره به تثبیت نرخ ارز در ماه های اخیر توسط بانک مرکزی گفت: در گذشته بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، نرخ ارز را دستکاری کرده است. ۱۸ آوریل ۲۰۱۶، میلیاردها دلار ارز برای جلوگیری از نوسانات قیمت دلار وارد بازار شد، اما نتوانستند بازار ارز را مدیریت کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: پیش از این ۵۰ تن طلا به صورت سکه وارد بازار می شد اما نتوانستند قیمت سکه و ارز را کنترل کنند.

وی ادامه داد: در دوره مدیریت فعلی بانک مرکزی شاهد کنترل صحیح بازار ارز هستیم. در این مدت نیز پراکندگی پول و ارز در بازار وجود نداشت.»

مدیریت بازار ارز ابتدا از طریق مرکز مبادلات ارزی و طلا
مصباحی مقدم تاکید کرد: اطلاعاتی که دارم نشان می دهد بانک مرکزی در ابتدا از طریق مرکز مبادلات ارزی و طلا، بازار ارز را مدیریت می کند. در این مرکز عرضه کنندگان و خریداران در این بازار حضور دارند و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است، مورد دستکاری ارز توسط بانک مرکزی نیست.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی رسانه ها و کارشناسان مدعی سرکوب قیمت ارز توسط دولت شده اند که این اظهارنظر کذب است.

مصباحی مقدم افزود: سرکوب قیمت ارز زمانی مفید می شود که نرخ ارز به طور طبیعی روند صعودی داشته باشد و دولت و بانک مرکزی از این امر جلوگیری کنند. این اتفاق در شرایط کنونی اصلا معنی ندارد.

در روزهای اخیر برخی از مردم و رسانه ها تحلیل هایی درباره کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی ارائه کرده اند، در حالی که محمد شیریجیان، نماینده اقتصادی بانک مرکزی می گوید: در سال های اخیر ذخایر ارزی بانک مرکزی رو به کاهش بوده است. در طول سال تعدیل شد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تعدیل ذخایر ارزی بانک مرکزی دلایل مختلفی دارد و به معنای مبادله ارزی بانک مرکزی نیست.

شیرجیان در این زمینه می گوید: یکی از دلایل تعدیل ذخایر ارزی بانک مرکزی این بود که سال گذشته دولت از ذخایر صندوق توسعه ملی استقراض کرد و ریال آن را از بانک مرکزی دریافت کرد که ارز آزاد شد. امسال .

یکی دیگر از دلایل کاهش ذخایر ارزی دسترسی به منابع ارزی ریالی دولت در سال های اخیر بوده است. اما ارز منجمد ماند و با آزاد شدن این منابع ارز به واردکنندگان اختصاص یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا