بانک و بیمه

تثبیت نرخ بهره بین بانکی در سطح ۲۳.۶۶ درصد

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی با به روز رسانی قسمت نرخ سود در سایت خود، آخرین آمار و ارقام نرخ سود بین بانکی و نرخ سود قرارداد بازخرید هفت روز منتهی به ۱۵ تیرماه را منتشر کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در هفته مورد گزارش ثابت مانده و تغییری نداشته است. حداقل نرخ ارز برای قراردادهای بازخرید که نرخ ارز در بازار آزاد محسوب می شود نیز مانند سال گذشته بدون تغییر باقی ماند و در سطح ۲۳ درصد تثبیت شد.

نرخ سود بین بانکی تغییر نکرد
بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، میانگین موزون نرخ سود بین بانکی پس از افزایش ۰.۰۳ درصدی در هفته پایانی خرداد به رقم ۲۳.۶۶ درصد، در هفته گذشته تغییری نکرده و در عین حال در سطح نرخ سود بانکی تثبیت شده است. مرحله.
این در حالی است که تعداد تزریق نقدی بانک مرکزی به بازار بین بانکی در هفته جاری افزایش قابل توجهی داشته است. به این ترتیب پنج بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی بیش از ۴۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفتند که نه تنها ۲۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان بیشتر از هفته قبل بود، بلکه بالاترین میزان از سال ۲۲ بود. فروردین ماه این در نظر گرفته شد.

البته در همین مدت ۲۴,۰۰۰,۳۴۰ میلیارد تومان از وام های قبلی بانک ها در بازار بین بانکی سررسید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگردانده شد.

بازار دوباره رونق گرفت
با وجود افزایش حجم پول تزریقی بانک مرکزی به بازار بین بانکی، بازار آزاد در هفته جاری با کاهش محسوس معاملات همراه بود. ۱۴ بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در هفته جاری تنها ۴۹ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان در بازار آزاد به بانک مرکزی سفارش ارسال کردند که کمترین میزان در حداقل دو سال اخیر است. در پاسخ به این دستورات، بانک مرکزی کل مبلغ مورد نیاز را در اختیار بانک ها قرار داد.

به نظر می رسد این کاهش شدید در حجم سفارشات بازار آزاد پس از آن رخ داد که بانک مرکزی برای اولین بار در هفته منتهی به ۲۷ ژوئن، مخزن ۸۵ روزه بازار آزاد را انجام داد. این انتشار در هفته جاری نیز ادامه یافت و ۱۵ هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان از این رپوها با سررسید ۸۴ روزه و مابقی این مبلغ با سررسید هفت روزه تکمیل شد. در صورت تداوم این روند، پیش بینی می شود تعداد سفارشات در بازار آزاد در هفته های آینده در همین سطح پایین باقی بماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا