بانک و بیمه

تثبیت نرخ بهره بین بانکی در ۲۳.۵ درصد| رقم تزریق پول به بانک‌ها ثابت ماند

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی به تازگی قسمت نرخ سود بانکی را در سایت خود به روز کرده و آخرین آمار و ارقام نرخ سود بین بانکی و نرخ سود قرارداد بازخرید را منتشر کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی پس از طی یک روند نوسانی در هفته های اخیر، در هفته جاری تغییری نداشته و ثابت مانده است. همچنین حداقل نرخ سود قراردادهای بازخرید یا رپو یعنی نرخ سود معاملاتی بانک‌ها و بانک مرکزی در بازار آزاد نیز در هفته سوم اعمال می‌شود. اردیبهشت در سطح ۳۰ درصد ثابت می ماند.

نرخ سود بین بانکی بدون تغییر باقی ماند
نرخ سود بین بانکی در سال ۱۴۰۳ با روند نزولی آغاز شد و از ۲۳.۶۶ درصد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۴۸ درصد در هفته سوم رسید. فروردین کاهش. پس از آن این قیمت در هفته دوم وارد روند نوسانی شد اردیبهشت به ۲۳.۵ درصد رسید.

بررسی آخرین گزارش بانک مرکزی از این نرخ سود حاکی از آن است که نرخ سود بازار شبانه در هفته منتهی به ۲۸ اسفندماه بدون تغییر در سطح ۲۳.۵ درصد نسبت به هفته قبل باقی مانده است.

ثبات عرضه پول به بانک ها
بر اساس گزارش های بانک مرکزی، ثبات نرخ سود بین بانکی به این دلیل است که در هفته جاری حجم کل پول بانک مرکزی به بازار آزاد و بازار بین بانکی نسبت به هفته گذشته تقریبا ثابت مانده است.

بیشتر بخوانید: نرخ سود بین بانکی برای دومین بار متوالی کاهش یافت/ سیل پول در بازار شبانه

با استناد به گزارش های اعمال سیاست های پولی بانک مرکزی، بانک ها در هفته سوم اردیبهشت و با استفاده از مکانیزم وام دهی منظم در بازار بین بانکی، حدود ۴۳۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی وام گرفتند که نسبت به هفته قبل ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشت. همچنین گفتنی است چهار میلیارد تومان از این مبلغ در هفته جاری سررسید و به بانک مرکزی برگشت داده شد.

از سوی دیگر نگاهی به وضعیت وام دهی بانک مرکزی در بازار آزاد نشان می دهد که این رقم در هفته مورد گزارش با دو میلیارد تومان کاهش به ۲۰۳ میلیارد تومان رسیده است.

بازار بین بانکی چیست؟
بازار بین بانکی سازوکاری را برای بانک ها فراهم می کند تا منابع نقدی مورد نیاز خود را جذب کنند و بانک مرکزی با مداخله خود، سیاست خود را در بازار پول اجرا می کند. در بازار بین بانکی، بانک هایی که در معاملات روزانه خود با کمبود نقدینگی مواجه هستند، مبلغ مورد نیاز را از سایر بانک ها وام می گیرند و این وام را با نرخ سود ثابت یعنی نرخ بین بانکی به بانک وام دهنده باز می گردانند. از آنجایی که مدت این استقراض معمولا یک روز است، بازار بین بانکی را بازار شبانه نیز می نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا