اقتصاد جهان

تجارت ایران با اتحادیه اروپا در دولت شهید رئیسی افزایشی شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، دولت سیزدهم با رویکرد سازنده خود در تعامل نه تنها توانست حجم مبادلات تجاری با همسایگان و کشورهای دوست را افزایش دهد، بلکه آمارهای مرکز آمار اروپا (یورواستات) نشان می دهد که این دولت همچنین موفق به گسترش روابط تجاری با اتحادیه اروپا شد.

مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا در آخرین سال دولت قبل یعنی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ به حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسید که یک چهارم تجارت دوجانبه در سال ۲۰۱۸ بوده است.

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با وجود از سرگیری فعالیت های هسته ای کشور و اتخاذ سیاست طلبکار فعال از سوی غرب، شاهد رشد تجارت ایران با اتحادیه اروپا بودیم.

واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم رشد ۲۹ درصدی را ثبت کرد و از ۷۱۲ میلیون یورو به ۹۲۳ میلیون یورو رسید.

واردات اتحادیه اروپا از ایران نیز در سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۵۷ میلیون یورو رسید که ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳، ۸۰۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد که نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش ۱۲ درصدی داشته است.

همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران در دوره دولت شهید رئیسی افزایش یافت و از سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۰ به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو رسید که با رشد چهار درصدی به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو در سال اول رسید. دوره مسئولیت او

صادرات اروپا به ایران در سال ۲۰۲۲ به چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو رسید که نسبت به سال پایانی دولت دوازدهم ۱۲ درصد رشد داشت و در سال ۲۰۲۳ به سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون یورو رسید که رشد ۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. سال گذشته دولت دوازدهم معادل ۲۰۲۰. داشته است.

بر اساس این گزارش، مجموع مبادلات تجاری ایران با اتحادیه اروپا در سه سال دولت سیزدهم یعنی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، ۱۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده که ۱۲ میلیارد یورو آن صادرات از اتحادیه اروپا به ایران بوده است. و ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو نیز شامل واردات از ایران بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا