اقتصاد جهان

تجارت 1.3 میلیارد دلاری ایران و هند در 9 ماه/ برنج مهمترین کالای وارداتی ایران از هند

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، وزارت تجارت و صنعت هند مجموع مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۹ ماهه امسال را یک میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و هند در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشته است. پیش بینی می شود مجموع مبادلات تجاری دو کشور در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار برسد.

کاهش تجارت ایران و هند از ابتدای سال ۲۰۲۳ عمدتاً به دلیل کاهش صادرات این کشور به ایران است. صادرات هند به ایران در ژانویه تا سپتامبر سال جاری با کاهش ۴۳ درصدی به ۸۵۹ میلیون دلار رسید. هند در ۹ ماهه سال گذشته یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است.

واردات هند از ایران نیز در ۹ ماهه سال ۲۰۲۳ با کاهش ۲ درصدی به ۴۶۵ میلیون دلار رسید. هند در مدت مشابه سال گذشته ۴۷۳ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

بر اساس این گزارش، برنج بیشترین سهم صادرات هند به ایران را در ۹ ماهه امسال به خود اختصاص داده است و برنج در این مدت ۶۳ درصد از کل صادرات هند به ایران را به خود اختصاص داده است. میوه با ۳۹ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد. هند نیز در این مدت ۲۲ میلیون دلار چای به ایران صادر کرده است.

فرآورده های نفتی همچنین بزرگترین محصول وارداتی هند از ایران در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳ بوده و هند در این مدت ۱۷۹ میلیون دلار فرآورده های نفتی ایران را وارد کرده است. در جایگاه دوم و سوم مواد اولیه تولید رنگ با ۱۳۱ میلیون دلار و میوه با ۷۷ میلیون دلار قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا