اقتصاد جهان

تجارت 5 میلیارد دلاری ایران و ترکیه از ابتدای 2023

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره آمار ترکیه نشان می دهد که تجارت این کشور با ایران در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد دلار رسیده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشته است.

ارزش تجارت ایران و ترکیه در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲، ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، صادرات ترکیه به ایران در ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته و به ۳ میلیارد دلار رسیده است. ترکیه از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به ایران ۲.۸ میلیارد دلار کالا صادر کرده است.

همچنین ترکیه در یازدهمین ماه سال ۲۰۲۳ به ارزش ۲ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ درصد کاهش داشته است. ترکیه از ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۲ به ارزش ۳ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است.

* رشد ۴۲ درصدی صادرات ترکیه به ایران در یک ماه

اداره آمار ترکیه نیز از افزایش ۴۲ درصدی صادرات این کشور به ایران در نوامبر ۲۰۲۳ خبر داده است. بر اساس گزارش ها، صادرات ترکیه به ایران در آبان ماه سال گذشته بالغ بر ۲۹۰ میلیون دلار بوده و این رقم در آبان ماه امسال به ۴۱۲ میلیون دلار افزایش یافته است. ایران سیزدهمین مقصد صادرات ترکیه در این ماه بود.

اما واردات ترکیه از ایران در نوامبر ۲۰۲۳ به ۱۸۲ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد کاهش داشت. ترکیه در نوامبر سال گذشته ۲۱۲ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد.

مجموع مبادلات تجاری دو کشور در یازدهمین ماه سال جاری به ۵۹۴ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا