اخبار بورس

تجدید ارزیابی دارایی‌ها، محرکی برای بازار سهام

با توجه به تورم بالا در کشور، ارزش دفتری دارایی ها واقعی نیست.

در استاندارد بین المللی حسابداری، برای کشورهایی که تورم بالا دارند، افزایش ارزش دفتری دارایی ها متناسب با تورم آن کشور توصیه می شود.

تجدید ارزیابی دارایی، انگیزه ای برای بازار سهام

«اخبار بورسا»:

عطیه پرتوساد کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در چند روز اخیر با تحرکات مثبتی همراه بوده است و دلیل آن را می توان در تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها دانست. ایران تحلیل وی در این خصوص گفت: با افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها، تنها ارقام صورت های مالی سالانه تغییر می کند و جریان نقدی جدیدی به شرکت وارد نمی شود، اما؛ می تواند توان تامین مالی شرکت های تولیدی و یا رونق مالی بانک ها را تقویت کند که در بخش بانکی نیاز به تایید بانک مرکزی دارد.

وی ادامه داد: تاثیر این محرک بر بورس با توجه به قیمت اسمی سهام تضعیف می‌شود که فعالان بازار در سال‌های اخیر به این موضوع رضایت داشته‌اند، اما اینکه آیا باز هم از این موضوع استقبال می‌شود یا خیر. نمی توان در مورد این سوال قضاوت کرد

پرتوساد در مورد اینکه ملاک سرمایه گذاری در بازار سرمایه سودآوری شرکت ها است یا دارایی های آنها، گفت: قطعا ملاک سرمایه گذاری در بورس سودآوری شرکت ها است، اما; سوال اصلی این است که آیا صورت های مالی شرکت ها به درستی ارزش دارایی ها را منعکس می کند یا خیر؟ در استاندارد بین المللی حسابداری برای کشورهایی با تورم بالا توصیه می شود که ارزش دفتری دارایی ها متناسب با تورم آن کشور افزایش یابد، بنابراین صورت های مالی باید ارزش واقعی دارایی های شرکت را نشان دهد.

این کارشناس در خصوص مؤلفه اصلی ارزش منصفانه گفت: مهم ترین مؤلفه ارزش منصفانه زمان است، چه ارزش جاری دارایی ها صحیح باشد یا خیر، چه شرکت سود یا زیان کرده باشد، صورت های مالی باید مطابق با آن باشد. ارزش دارایی منعکس کننده ارزش واقعی است ارزش واقعی دارایی به معنای بخشی از دارایی است که واقعاً با ارزش است. اگر شرکتی خط تولیدی داشته باشد که قدمت آن به ۴۰ سال گذشته بازمی گردد، این دارایی عملاً ارزش بالایی ندارد، اما این قسمت از دارایی ارزش بالایی ندارد.

پرتوس سعد با بیان اینکه در روزهای اخیر عمده فروش ها با سهامداران عمده بوده است، تصریح کرد: به نظر من نمی توان این مورد را به افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها ربط داد، در هر صورت نرخ تامین مالی در بازار حدود ۳۰ درصد است. . و تمامی بازارها به دلیل کمبود نقدینگی تحت فشار زیادی هستند که احتمالاً ناشی از تامین مالی سرمایه در گردش یا اجرای پروژه ها در بازار اولیه است.

وی در پایان گفت: اگر بخواهیم جمع بندی کنیم ارزش دفتری دارایی ها در صورت های مالی به دلیل تورم بالا در کشور ما واقعی نیست. هدف از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، تحقق بخشیدن به ارزش دارایی های مندرج در صورت های مالی به گونه ای است که وجه نقد جدیدی وارد شرکت نشود و بر عملکرد شرکت تاثیری نداشته باشد و حتی ممکن است شرکت را مجبور به خروج از شرکت کند. فعالیت اصلی آن در مقطعی چرا که مدیران شرکت درگیر فرآیند افزایش سرمایه هستند و راه حلی که به نظر می رسد این مشکل را حل کند افزایش ارزش دفتری دارایی ها با شاخص قیمت هر ساله است.

پایان مقاله

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا