بانک و بیمه

تحریم ها هم برداشته شود قادر به همکاری با نظام بانکی جهانی نیستیم

به گزارش افق میهن، ولی الله سیف رئیس سابق بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی گفت: به نظر من تکرار این همایش برکات خوبی به همراه داشته است و ارائه مقالاتی در جهت ارتقا و ارتقای بانکداری مفید است. ارائه خدمات به جامعه

وی ادامه داد: شرایط نظام بانکی و استانداردسازی لازم برای همکاری با نظام بانکی جهانی باید به تفصیل و مشخص شود، زیرا اکنون لایه‌های مختلف هر یک به روش‌های مختلف مشکل نظام بانکی را تحلیل می‌کنند و گاه تناقضاتی نیز وجود دارد، بنابراین وجود دارد. باید استانداردهای جهانی در نظر گرفته شود

سیف توضیح داد: از عوامل اصلی مشکلات موجود نظام بانکی می توان به سیاست های اقتصادی و سوء رفتار دولت های گذشته در ابعاد مختلف و همچنین توسعه نامتوازن بانک های خصوصی با ساختار سهامداری غیراصولی اشاره کرد. بنابراین باید استانداردهای جهانی را در نظر گرفت.

این کارشناس بانکی ادامه داد: مدیریت غیرکارشناسی بانک ها به دلیل ساختار غیراصولی سهامداری (دولتی، نهادی و خصوصی) است، بنابراین نبود سیستم حسابرسی حرفه ای و مستقل و عدم نظارت تخصصی بانک مرکزی بر بانک ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. امروزه در صنعت بانکداری به مشکلاتی مانند ناکارآمدی و ناتوانی در ارائه تسهیلات، انجام تعهدات و سودآوری تبدیل شده است که منجر به عدم تعادل در جریان نقدینگی شده است. بر این اساس به یک برنامه اصلاحی کوتاه مدت و بلندمدت نیاز داریم.

سیف تصریح کرد: با فرض رفع یک شبه تحریم ها و حل شدن FATF چون نه استانداردهای حاکمیت شرکتی و نه معیارهای مالی رعایت نشده است، نمی توانیم با سیستم بانکی جهانی همکاری کنیم و مشکلات داخلی مانع از این امر می شود.

وی ادامه داد: اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود اصلاح سیاست های پولی و مالی دولت از جمله تغییر رفتار دولت در قبال بانک ها، اصلاح نظام نظارتی بانک مرکزی بر بانک ها و اصلاح نظام حسابرسی از جمله استقلال و نظارت بر کیفیت و عملکرد است. و اصلاح ساختار بانک ها شامل ایجاد مدیریت حرفه ای و مستقل، ایجاد تعادل در عملیات بانکی از جمله تنظیم ترازنامه و تراز دارایی ها و بدهی ها، تراز درآمد و هزینه و درآمد و جریان نقدی خروجی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا