ترندهای روز

تحقیقات جدید: با دوری از این ۱۵ عامل به زوال عقل زودرس در جوانی دچار نمی‌شوید

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در حالی که زوال عقل در افراد مسن بسیار شایع تر است، صدها هزار نفر هر ساله در سنین پایین با زوال عقل زودرس (YOD) تشخیص داده می شوند. یک مطالعه در مقیاس بزرگ برای اولین بار عوامل مرتبط با سبک زندگی و سلامت را کشف کرده است.

پیش از این، اکثر تحقیقات قبلی بر این باور بودند که علت اصلی بیماری ژنتیکی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود، اما تحقیقات جدید ۱۵ عامل مختلف سبک زندگی و سلامتی را شناسایی کرد که با خطر شروع زودهنگام زوال عقل مرتبط هستند.

دیوید لیولین، اپیدمیولوژیست در دانشگاه اکستر در بریتانیا، این مطالعه را “بزرگترین و قدرتمندترین مطالعه در نوع خود” خواند. وی گفت: خوشبختانه با در نظر گرفتن طیف وسیعی از عوامل مختلف می توانیم خطر ابتلا به این بیماری ناتوان کننده را کاهش دهیم.

تیم تحقیقاتی داده های جمع آوری شده در مورد ۳۵۶۰۵۲ فرد زیر ۶۵ سال در بریتانیا را تجزیه و تحلیل کرد.

عوامل کشف شده

متعلق به دهک های پایین تر اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی، انزوای اجتماعی، آسیب شنوایی، سکته مغزی، دیابت، بیماری قلبی و افسردگی، همگی با خطر بالاتر زوال عقل زودرس مرتبط بودند.

کمبود ویتامین D و سطوح بالای پروتئین C فعال – تولید شده توسط کبد در پاسخ به التهاب – نیز به معنای خطر بالاتر است. همان خطر داشتن دو نوع ژن (ApoE4 و ε۴) به عنوان یک عامل ژنتیکی برای بیماری آلزایمر.

محققان همچنین رابطه بین الکل و زوال عقل را بررسی کردند و آن را پیچیده توصیف کردند. در حالی که مصرف بیش از حد الکل منجر به افزایش خطر می شود، مصرف متوسط ​​الکل می تواند با کاهش خطر همراه باشد. این احتمالاً به این دلیل است که افراد گروه دوم عموماً افراد سالم تری هستند (به یاد داشته باشید افرادی که از نوشیدن الکل خودداری می کنند اغلب به دلایل پزشکی این کار را انجام می دهند).

به طور خاص، این مطالعات نشان داد که افرادی با سطح تحصیلات بالاتر و قدرت بدنی بیشتر (که با قدرت دست اندازه گیری می شود) خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهند.

علاوه بر عوامل جسمی، داشتن سلامت روانی مانند دوری از استرس مزمن، تنهایی و افسردگی نیز نقش مهمی در عدم ابتلا دارد.

در حالی که این نتایج دلالت بر رابطه مستقیم بین عوامل شناسایی شده و زوال عقل ندارند، به درک جامع تری از این بیماری کمک می کنند. این می تواند برای توسعه درمان های بهبود یافته و اقدامات پیشگیرانه بسیار مهم باشد.

استیوی هندریکس، عصب شناس از دانشگاه ماستریخت، در مورد اهمیت درمان زودهنگام زوال عقل گفت: “زوال عقل زودهنگام اثرات بسیار جدی تری دارد زیرا افراد مبتلا هنوز شغل، فرزند و زندگی پرمشغله دارند.”

این واقعیت که بسیاری از این عوامل قابل تغییر هستند می تواند برای درمانگران و بیماران به طور یکسان خوش بینی ایجاد کند و افراد می توانند با اتخاذ شیوه های زندگی سالم تر خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا