ترندهای روز

تحقیق جدید: بزها می‌توانند شاد یا عصبی‌بودن انسان‌ را از طریق صدای فرد تشخیص دهند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس تحقیقات عجیب و جالبی که توسط پروفسور آلن مک الیگوت، متخصص رفتار حیوانات در دانشگاه شهر هنگ کنگ (CityUHK) انجام شده است، بزها می توانند صدای افراد شاد و عصبانی را تشخیص دهند!

بر اساس این تحقیقات، بزها ممکن است به دلیل ارتباط طولانی با انسان، نسبت به علائم صوتی ما حساس شده باشند. به گفته دانشمندان، زمانی که صدای انسان از شادی به عصبانیت تبدیل می شود، بزها برای مدت طولانی تری به منبع صدا نگاه می کنند.

پروفسور مک الیگوت گفت: “این مطالعه اولین شواهدی را ارائه می دهد که بزها می توانند نشانه های بیان شده در صدای انسان را تشخیص دهند. همچنین نشان می دهد که حیوانات به نشانه های عاطفی انسان حساس هستند.”

هدف دانشمندان از انجام این مطالعه تکمیل تحقیقات قبلی بود. تحقیقات قبلی نشان داده است که بزها می توانند عبارات عاطفی انسان را درک کنند و حیوانات همراه، مانند سگ و اسب، تنها حیواناتی نیستند که نشانه های مختلف چهره انسان را درک می کنند.

مک الیگوت و تیمش همچنین نشان داده اند که بزها صداهای خود را با اطلاعاتی درباره هویت شخصی و تجربیات احساسی که داشته اند رمزگذاری می کنند.

تشخیص صدای انسان توسط بزها

در این آزمایش، بزها به یک سری صداهای ضبط شده گوش دادند که یکی از آنها به صورت خوشحالی و دیگری به عنوان عصبانیت بیان می شد. سپس پخش صداها از فاز مثبت به فاز منفی (یا برعکس) تغییر کرده است.

نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که ۷۵ درصد از بزهایی که پس از تغییر صدا به بلندگو نگاه کرده‌اند، مدت طولانی‌تری این کار را انجام داده‌اند که نشان می‌دهد آنها تغییر تن صدای در حال پخش را درک کرده‌اند. البته این موضوع در همه بزها رعایت نشده است و به گفته دانشمندان تفاوت در توانایی های شناختی بزها در این زمینه نقش دارد.

علاوه بر این، زمانی که بزها در معرض تغییرات صوتی قرار می گیرند، تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی مانند افزایش ضربان قلب مشاهده نشده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا