ترندهای روز

تحقیق جدید: مسواک‌زدن دندان‌ها می‌تواند ریسک ابتلا به ذات‌الریه را کاهش دهد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

در یک تحقیق جدید بر اساس تجزیه و تحلیل داده های بیش از ۲۷۰۰ بیمار، اعلام شده است که تمیز نگه داشتن دندان ها می تواند از ابتلا به ذات الریه جلوگیری کند و مسواک زدن روزانه با کاهش عفونت ریه مرتبط است.

سلینا ارنزلر و مایکل کلمپاس، دو اپیدمیولوژیست بیماری های عفونی در بیمارستان زنان و بریگهام، داده های ۱۵ کارآزمایی بالینی را جمع آوری کردند که در آن افراد چندین بار در روز دندان های خود را مسواک می زدند یا دهان خود را می شستند. . آن ها با تجزیه و تحلیل داده های ۲۷۸۶ بیمار دریافتند که میزان ذات الریه اکتسابی در بیمارستان در بین بیمارانی که دو بار یا بیشتر در روز مسواک می زدند کمتر بود.

پنومونی بیمارستانی یک عفونت ریه شایع اما کشنده است که می تواند وضعیت بیماران بستری را بدتر کند. بیماران بستری در بیمارستان در شرایط بدی ممکن است در برابر این عفونت آسیب پذیر باشند. به طور کلی بین ۵ تا ۱۰ درصد از بیماران در طول بستری شدن در بیمارستان دچار نوعی عفونت می شوند.

بیمارستان ها از روش های مختلفی برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری زا استفاده می کنند، اما نتایج این مطالعه نشان می دهد که مسواک زدن و تشویق بیماران به این کار نیز می تواند راهی کم هزینه برای بهبود سلامت دهان و دندان و کاهش موارد ذات الریه باشد.

کلمپاس می گوید:

یافته‌های مطالعه ما اهمیت بهداشت دهان و دندان را که شامل مسواک زدن است، برای بیماران بستری در بیمارستان برجسته می‌کند؛ به‌ویژه برای افرادی که از تهویه مکانیکی استفاده می‌کنند و ممکن است به کمک پزشکان نیاز داشته باشند.

اگرچه مزایای بهداشت خوب دهان و دندان واضح است و باکتری ها یا سایر عوامل بیماری زا را از ایجاد عفونت های ریوی مانند ذات الریه محافظت می کند، شواهد متناقضی در مورد اثربخشی آن در کاهش خطر بیماری های عفونی وجود دارد. در این زمینه فراهم می کند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا