فناوری

تحقیق ناسا: حیات می‌تواند در زیر یخ‌های غبارآلود مریخ وجود داشته باشد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: هنوز هیچ مدرک قطعی برای حیات در مریخ وجود ندارد، اما تحقیقات جدید ناسا مکان نسبتا ایده آلی را در مریخ نشان می دهد که ممکن است موجودات فضایی در آن وجود داشته باشند. محققان معتقدند در عرض های جغرافیایی میانی سیاره سرخ، زیر یخ های غبارآلود آن، باید به دنبال حیات مریخی باشیم.

بر اساس گزارش فضایی، محققان ناسا احتمال جالبی را پیشنهاد می‌کنند: سوراخ‌های یخ‌های غبارآلود مریخ می‌توانست پناهگاهی برای حیات در این سیاره باشد. مطالعه جدید آنها نشان می دهد که یخ آب غبارآلود در سیاره سرخ به طور بالقوه می تواند شرایط مناسبی را برای فتوسنتز و حیات میکروبی فراهم کند.

محققان ناسا می گویند که بر خلاف زمین، مریخ لایه محافظ ازن ندارد. بنابراین، تشعشعات مضر فرابنفش در سطح مریخ در مقایسه با سیاره ما بسیار بیشتر است. بنابراین، مناطقی از مریخ که فتوسنتز در آن‌ها می‌تواند رخ دهد به احتمال زیاد در یخ‌های غبارآلود قرار دارند.

احتمال وجود حیات در زیر یخ مریخ

در سیاره زمین، هنگامی که خورشید به برف یا یخ می تابد، ذرات غبار به داخل یخ نفوذ می کنند و سوراخ هایی ایجاد می کنند. این حفره ها به پناهگاهی برای اشکال ساده زندگی مانند جلبک ها، قارچ ها و سیانوباکتری ها تبدیل می شوند. نام این حفره ها کرایوکونیت است و محققان ناسا می گویند ممکن است چنین ساختارهایی در یخ های مریخ نیز ایجاد شود و مکانی برای حیات میکروبی ساده باشد.

زندگی در مریخ

حفره‌های کرایوکونیت مریخ می‌توانند ارگانیسم‌ها را از اشعه‌های مضر فرابنفش محافظت کنند و در عین حال اجازه می‌دهند نور خورشید کافی به زیر سطح برای فتوسنتز نفوذ کند. شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهند که مناطق فتوسنتزی بسته به غلظت غبار می‌توانند بین ۵ تا ۳۸ سانتی‌متر عمق در یخ‌های غبارآلود وجود داشته باشند.

همچنین، محققان با شبیه‌سازی‌های کامپیوتری دریافتند که یخ‌های غبارآلود مریخ می‌توانند از داخل ذوب شوند و یخ‌های لایه پوششی از تبخیر این آب مایع داخلی جلوگیری می‌کنند. دو عنصر کلیدی برای فتوسنتز ارائه شده است: نور خورشید و آب. در نتیجه می توان ارگانیسم هایی را برای تولید اکسیژن از طریق فتوسنتز ایجاد کرد و شرایطی را برای زندگی میکروبی ایجاد کرد.

اثبات وجود چنین ساختارهایی در مریخ تنها از نظر تئوری امکان پذیر است، اما می توانند به اهداف بالقوه ای برای اکتشافات آینده تبدیل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا