فناوری

تحلیلگران: هوش مصنوعی می‌تواند ۱۲ میلیون نفر را تا سال ۲۰۳۰ مجبور به تغییر شغل کند

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

دیجیاتو: تحلیلگران پیش بینی می کنند که هوش مصنوعی تا پایان این دهه ۱۲ میلیون کارگر را مجبور به تغییر شغل خواهد کرد. کارشناسان می گویند اگر افراد مهارت های خود را با توجه به تغییرات آینده تنظیم نکنند، ممکن است برای یافتن شغل جدید دچار مشکل شوند.

بر اساس گزارش Insider، مدیر عامل McKinsey تخمین می زند که تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۲ میلیون نفر در نیروی کار نیاز به کسب مهارت های جدید و یافتن مشاغل جدید خواهند داشت. این رقم تقریباً به همان تعداد تغییرات شغلی است که در طول همه گیری کرونا رخ داده است.

موسسه مک کینزی تخمین می زند که تا پایان این دهه، ۶۳۰۰۰۰ صندوقدار، ۷۱۰۰۰۰ دستیار اداری و ۸۳۰۰۰۰ فروشنده ممکن است شغل خود را از دست بدهند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ طی تحقیقاتی اعلام کرد که ۱.۶ میلیون نفر از کارکنان تمامی صنایع اخراج خواهند شد.

تاثیر هوش مصنوعی بر تغییر شغل کارکنان

جورجیوس پتروپولوس، محقق بازار کار و فناوری دیجیتال در MIT، می‌گوید هوش مصنوعی بیشترین تأثیر را بر کارگران «متخصص متوسط» خواهد داشت که در آینده مجبور به تغییر شغل خواهند شد.

کارگران بسیار ماهر احتمالاً از هوش مصنوعی در مشاغل فعلی خود استفاده خواهند کرد و کارگران خدماتی مانند لوله کشی و برق با توجه به تقاضای ثابت مشکل کمی خواهند داشت. اما پتروپولوس پیش‌بینی می‌کند که با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، کارگران با مهارت متوسط ​​در چند دهه آینده با عدم اطمینان مواجه خواهند شد.

همچنین بر اساس نظرسنجی اردیبهشت بر اساس گزارش مایکروسافت و لینکدین، ۶۶ درصد از مدیران ارشد کسب و کار می گویند که افرادی را که نمی دانند چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنند در فرآیند استخدام در نظر نمی گیرند. ۷۱ درصد از این مدیران یک جوینده کار با تجربه کمتر و دانش هوش مصنوعی بیشتر را ترجیح می دهند.

به همین دلیل، اکثر افراد و جویندگان کار اکنون به دنبال بهبود مهارت های هوش مصنوعی خود هستند. در سال ۲۰۲۴، تقاضا برای دوره های آموزشی هوش مصنوعی مولد در بستر آموزش آنلاین Coursera حدود ۱۰۶۰٪ افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا