اخبار اقتصاد ایران

تحلیلی بر آینده بازار ارز/ دلار کاهشی می‌ماند یا به سمت افزایش می‌رود؟ :: افق میهن

پس از چند روز تلاش برای کاهش نرخ ارز در معاملات غیررسمی و معاملات دلار در کانال ۵۷ هزار تومانی، روز گذشته روند بازار مثبت شد و نرخ دلار به نیمه اول کانال ۵۸ هزار تومان بازگشت. برخی تحلیلگران کانال ۵۷ هزار تومانی را محدوده ای می دانند که نرخ دلار بدون تلاش بازارساز در آن قرار نمی گیرد.

به گزارش افق میهن، روزنامه دنیای اختاز نوشت: نمودار غیررسمی نرخ ارز تغییر فاز داد. پس از اعلام نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت با نگاه مثبت به روابط خارجی، ریسک ها در میان تجار کاهش یافت و نرخ ارز طبق انتظار کاهش یافت. اما این افت قیمت در چند روز گذشته به شدت تشدید شده است. به طوری که نرخ دلار در هسته سخت کانال ۵۷ هزار تومان قرار گرفت. تحلیلگران و فعالان ارزی معتقد بودند که این افت قیمت بدون تقویت عرضه از سوی بازارساز دشوار خواهد بود، به همین دلیل از حمایت بازارساز صحبت کردند. اما اکنون به نظر می رسد که فشار نزولی در بازار کاهش یافته است. روز گذشته نرخ دلار کانال ۵۷ هزار تومانی رد شد و به کانال بالاتر بازگشت. بررسی اخبار داخلی و خارجی در روزهای اخیر نشان می دهد که ریسک منفی قابل توجهی به بازار اضافه نشده است.

به عبارت دیگر رشد قیمت بازار در روز گذشته را نمی توان ناشی از سیگنال های منفی دانست. برخی فعالان بازار از پایان روزهای حمایتی بانک مرکزی صحبت کرده اند و برخی دیگر معتقدند نرخ دلار برای کانال های ۵۸ و ۵۹ هزار تومان جذابیت بیشتری دارد. از سوی دیگر در بازار امسال اکثر نماگرهای اقتصادی روند مثبتی را تجربه کرده اند. روند افزایشی بازار فلز طلا در کنار رشد شاخص های کلان اقتصادی مانند تورم و نرخ رشد نقدینگی، سیگنال افزایشی برای نرخ ارز ارسال می کند. این در حالی است که محاسبات حاکی از منفی بودن شاخص بازدهی دلار آزاد در ۴ ماه گذشته است. برخی از تحلیلگران معتقدند که بهتر است نرخ ارز با نرخ تورم تنظیم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا