اخبار اقتصاد ایران

تحلیل تفصیلی از افزایش اعتبارات پروژه‌های نیمه‌تمام گیلان؛ جهش عددی یا جهش عملکردی؟!

از دیدگاه یک متخصص برنامه ریزی و توسعه منطقه ای.

سوال اصلی این است: آیا افزایش وجوه به معنای پرش واقعی و تحرک در تکمیل پروژه ها یا صرفاً ارتقاء عددی در گزارش های مالی است؟

براساس بانک اطلاعاتی اطلاعات Diarmirza ، اعلام افزایش ۵ درصدی اعتبار اختصاص یافته به پروژه های نیمه برده استان گیلان توسط محمد رضا رستامی ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ، در اولین نگاه در توسعه زیرساخت های استانی است. براساس این گزارش ، اعتبار این منطقه از حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال گذشته به ۶ تریلیون تومان امسال افزایش یافته است. تعداد قابل توجهی که اگر به درستی مدیریت شود ، می تواند حرکتی برای توسعه گیلان باشد. اما سوال اصلی این است: آیا این افزایش در بودجه به معنای پرش واقعی و تحرک در تکمیل پروژه ها یا فقط یک تبلیغ عددی در گزارش های مالی است؟

۱. پروژه های ناتمام ؛ میراث شدید و پنهان

تعدد پروژه های نیمه تمام شده در استان گیلان ، که Rostami می گوید ، حدود ۵ پروژه را در بر می گیرد ، یک خطر جدی در زمینه برنامه ریزی توسعه است. این رقم نشان می دهد که در سالهای اخیر ، پروژه های بی شماری بدون در نظر گرفتن منابع مالی پایدار ، زمان بندی اجرایی و اولویت بندی خاص آغاز شده است. در حقیقت ، این آمار نشان دهنده نوعی تصمیم گیری و عدم رویکرد استراتژیک برای تخصیص منابع عمومی است.

۲. افزایش اعتبار ؛ امید مشروط

اگرچه افزایش ۵ ٪ اعتبار ساخت و ساز قابل توجه است ، اما باید دید که این اعتبارات در قالب تخصیص واقعی تحقق می یابد یا صرفاً در اسناد مالی گنجانده شده است. در گذشته ، علیرغم ثبت نام ارقام قابل توجه در لایحه بودجه ، پروژه ها بارها و بارها برای ماه ها و حتی سالها نامشخص بوده اند. نکته مهم دیگر این است که چگونه این اعتبارات بین پروژه ها توزیع می شود. اگر همان الگوی پراکنده و ناکارآمد گذشته ادامه یابد ، این افزایش اعتبار نیز تأثیر ملموس در توسعه استان نخواهد داشت.

۱. ضرورت تجدید نظر در سیستم اولویت بندی

سیستم تصمیم گیری در زمینه پروژه های توسعه در استان نیاز به یک بررسی اساسی دارد. تخصیص منابع باید مبتنی بر شاخص های فنی ، مطالعات امکان سنجی ، پیشرفت جسمی و تأثیر اجتماعی و اقتصادی پروژه ها باشد. پروژه هایی مانند جاده های روستایی ، پروژه های هادی ، ساخت کلینیک ها و مراکز بهداشتی تأثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی و عدالت فضا دارند و باید اولویت داشته باشند.

۱. راه آهن رشتاستارا ؛ پروژه فراملی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ، در بخشی از سخنان خود ، به پروژه راه آهن رشت-آستارا به عنوان یک پروژه ملی اشاره کرد که می تواند گیلان را به یک کانونی از ترانزیت شمال و جنوب کشور تبدیل کند. اهمیت این پروژه نه تنها در اتصال ایران به قفقاز ، روسیه و اروپا از طریق راه آهن بلکه نقش در ظرفیت اشتغال ، توسعه صادرات و جذابیت سرمایه گذاری خارجی نیز دارد. اما این پروژه مانند بسیاری از پروژه های ملی در حال کند شدن است و نیاز به پیگیری جدی تر از سطح ملی و استانی دارد.

۱. از کمیت به کیفیت ؛ اصلاح نگاه توسعه توسعه

گزارش ها و آمار ساختمانی در ایران به طور کلی بر تعداد پروژه ها ، اعتبار و درصد پیشرفت فیزیکی متمرکز است ، در حالی که توسعه پایدار نیاز به نگاه کیفی تر دارد. سؤالاتی از قبیل اینکه پروژه ها منجر به کاهش فقر ، بهبود سلامت ، افزایش بهره وری یا ایجاد فرصت های شغلی پایدار می شوند ، باید در قلب تصمیم گیری باشد.

استان گیلان در آستانه فرصت مهمی برای غلبه بر رکود پروژه های ساختمانی و حرکت به سمت توسعه متعادل و پایدار است. اما این فرصت فقط زمانی نتیجه می گیرد که پروژه ها در اولویت قرار می گیرند و تخصیص بر اساس تجزیه و تحلیل بدون هزینه است. تخصیص بودجه با سرعت ، شفافیت و نظارت دقیق باشد. از سیاستهای پروژه -جهت گیری خودداری کنید و به سمت سیاستهای مشکل دار و محبوب -با محوریت حرکت کنید.

در غیر این صورت ، افزایش اعتبار تنها یک شماره باقی خواهد ماند و “پروژه های ناتمام” هنوز یکی از مشکلات مزمن توسعه در گیلان خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا