ترندهای روز

تحولی بزرگ در پزشکی؛ ربات‌های میکروسکوپی با خونریزی‌های مغزی مقابله می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

دانشمندان روبات های کوچکی ساخته اند که می توانند برای درمان خونریزی های مغزی ناشی از آنوریسم مورد استفاده قرار گیرند. این نانوروبات ها ممکن است نیاز به جراحی سنتی مغز را از بین ببرند.

جراحی مغز موضوع نگران‌کننده‌ای است، بنابراین هر پیشرفتی که زمان حضور بیمار در اتاق عمل را محدود یا حتی از بین می‌برد، یک تغییر بازی است. اکنون دانشمندان راهی برای رساندن دقیق داروهای نجات دهنده به مغز با حداقل خطر از طریق یک روش پزشکی کم تهاجمی یافته اند.

دانشمندان جراحی مغز را با نانوروبات‌های هوشمند به حداقل می‌رسانند

سالانه حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر در سراسر جهان بر اثر آنوریسم مغزی جان خود را از دست می دهند. یک تیم بین المللی از دانشمندان، از جمله محققان دانشگاه ادینبورگ، ربات های میکروسکوپی ساخته اند که آنوریسم های مغزی را با دقت و ایمنی بیشتری نسبت به روش های سنتی درمان می کنند. به گفته Live Science، قطر این ربات های کوچک تنها ۲۹۵ نانومتر است که به این معنی است که اندازه آنها یک بیستم یک سلول خونی انسان است.

برای درک بهتر موضوع باید بگوییم که اندازه یک ویروس معمولی حدود ۱۰۰ نانومتر و اکثر باکتری ها حدود ۱۰۰۰ نانومتر هستند.

این تیم نانوروبات‌هایی با هسته‌های مغناطیسی طراحی کردند و روی آن‌ها را با ماده‌ای لخته‌کننده به نام ترومبین پوشاندند که پزشکان از آن برای درمان آنوریسم استفاده می‌کنند. این پوشش محافظ در دماهای خاصی ذوب می شود و اجازه می دهد تا دارو به صورت کنترل شده آزاد شود. سپس دانشمندان نانوروبات را با اعمال میدان مغناطیسی متناوب گرم می کنند. این فرآیند به دقت تنظیم می شود تا دما را زیر ۵۰ درجه سانتیگراد نگه دارد تا به بافت ظریف مغز آسیبی وارد نشود.

در آزمایشگاه، پزشکان میلیاردها ربات کوچک را به یک سرخرگ تزریق کردند و با استفاده از میدان‌های مغناطیسی و فناوری تصویربرداری پزشکی، آنها را به محل آنوریسم هدایت کردند. محققان با موفقیت این نانوربات ها را در مدل های آزمایشگاهی و روی تعدادی از خرگوش ها آزمایش کردند.

آنها افراد مورد آزمایش را دو هفته پس از عمل تحت نظر گرفتند و مشاهده کردند که آنوریسم های درمان شده تشکیل لخته پایدار را نشان می دهند. این لخته های درمانی جریان خون به مغز را مختل نکردند، اما دقیقاً نقاط ضعف عروق را مسدود کردند.

دکتر چی ژو از دانشگاه می گوید: «نانوروبات ها قرار است مرزهای جدیدی را در پزشکی باز کنند و به ما این امکان را می دهند که جراحی های ترمیمی را با خطر کمتری نسبت به روش های سنتی انجام دهیم و داروها را با دقت بالا به مناطق صعب العبور بدن برسانیم.» از دانشکده مهندسی ادینبورگ. بیا هدف بگیریم.”

نتایج این تحقیق در مجله Small منتشر شده است.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا