اخبار اقتصاد ایران

تحول دیجیتال راه‌آهن؛ از هم‌افزایی با همراه اول تا تعریف شراکت راهبردی فناورانه :: افق میهن

در پنل تخصصی هم افزایی بین First Companion و راه آهن، تحول دیجیتال به عنوان یک ضرورت عملیاتی برای ادامه مبادلات منطقه ای و بهبود بهره وری مطرح شد و First Companion بر نقش شریک استراتژیک خود در اجرای راه حل های داده محور و لجستیک تاکید کرد.

به گزارش افق میهن، توسعه برند و رویدادهای بین المللی محارول اول، پنل تخصصی «هم افزایی محرول اول و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ارائه راهکارهای نوآورانه و دیجیتالی» صبح دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ با حضور مدیران ارشد این دو مجموعه برگزار شد.

در این پنل که به میزبانی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مرتضی باقری، مدیرکل دفتر برنامه ریزی راهبردی و توسعه فناوری راه آهن با اشاره به ابعاد شبکه ریلی کشور گفت: راه آهن با ۱۵ هزار کیلومتر ریل جابه جایی بیش از ۴۰ میلیون تن بار و بیش از ۳۰ میلیارد دلار در سال حدود ۳۰ میلیارد دلار بار و بیش از ۳۰ میلیون مسافر در سال دارد. در نقطه ای هستند که تحول دیجیتال برای آن ضروری است.”

* تحول دیجیتال؛ الزام راه آهن برای تداوم مبادلات منطقه ای

به گفته وی، توافقات با کشورهای همسایه و جدول زمانی مشخص، راه آهن را ملزم به استقرار الزامات ردیابی، بارنامه الکترونیکی و مقررات دیجیتال کرده است. در غیر این صورت امکان جابجایی بار در کریدورهای منطقه ای محدود خواهد بود.

باقری همچنین از لزوم نظارت نوآورانه بر زیرساخت های فنی مانند پل ها و تونل ها و همچنین توسعه ابر اپلیکیشن راه آهن با کمک همراه اول خبر داد و ورود به حوزه هایی مانند هوش مصنوعی در مدیریت دانش، شایستگی های شغلی و راه اندازی دستیار هوشمند را از مسیرهای همکاری برشمرد.

* همراه اول؛ از تامین کننده فناوری تا شریک استراتژیک سازمان ها

در ادامه، فاطمه سودگری، مدیر پروژه سلامت هوشمند، مسیر همکاری را فراتر از عرضه کننده فناوری تشریح کرد و گفت: همراه اول به دنبال ایفای نقش شریک استراتژیک سازمان هاست؛ به گفته وی، این رویکرد با ایجاد یک واحد واحد برای فعالیت در چند حوزه تخصصی دنبال می شود.

وی با اشاره به ضریب نفوذ بالای تلفن همراه در کشور، ظرفیت شبکه و دیتا را زیرساخت هم افزایی دانست و تاکید کرد: همراه اول می تواند از پوشش گسترده ارتباطات در قطار و راه آهن تا خدمات مرکز داده و راهکارهای تخصصی حمل و نقل در کنار راه آهن توسعه یابد.

سوداگری به تجربیات قبلی از جمله اجرای طرح سوئیچ در تعامل با سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و توضیح داد: این تجربه می تواند به ایجاد لایه نظارتی و نخبگان مدیریتی در اکوسیستم ریلی کمک کند.

به گفته وی، ترکیب حسگرها، اینترنت اشیا و تجهیزات ردیابی مانند قفل و ردیاب با خدمات دیجیتال، ایمنی و مدیریت زنجیره لجستیک را تقویت کرده و تجربه مسافران را از طریق ابزارهای اطلاعاتی هوشمند و مکان محور، محتوا و آموزش بهبود می بخشد. علاوه بر اینها، توسعه چت‌بات‌های بومی و ایمن مبتنی بر هوش مصنوعی نیز می‌تواند بخشی از مسیر هوشمندسازی خدمات ریلی باشد.

* مشارکت دیجیتال؛ افق همکاری عملیاتی راه آهن و ماهواره اول

مصطفی داوودی معاون فنی و زیربنایی راه آهن نیز با تاکید بر بهره مندی راه آهن و شرکت اول از خدمات متقابل، از امکان تعریف مشارکت راهبردی در حوزه های اطلاع رسانی، فروش بلیت و خدمات دیجیتال خبر داد و افزود: ظرفیت های اینترنت اشیا و هوش مصنوعی می تواند در گام بعدی با برگزاری نشست های تخصصی تر به پروژه های ملموس تبدیل شود.

وی پایش لحظه ای و دقیق زیرساخت ها، ریل ها و خطوط را یکی از محورهای بهره وری دانست و خاطرنشان کرد: راه آهن به عنوان یکی از معدود دستگاه های کشور دارای فیبر نوری و ارتباطات و فرکانس اختصاصی برای حفظ امنیت سیستم حمل و نقل ریلی است. ظرفیتی که به گفته معاون فنی و زیربنایی راه آهن می تواند بستر اجرای همکاری های مشترک را فراهم کند.

*Uano و مدل های پرداخت جدید. بازوی مالی خدمات دیجیتال

در ادامه سیاوش بیاتسرمدی، مدیرعامل شرکت موبایل بیزینس هوشمند با تمرکز بر مدل های مالی و پرداخت، به بیان قابلیت های «Uano Application» به عنوان بازوی اجرایی خدمات دیجیتال موبایل اول پرداخت.

وی خدمات رفاهی سازمانی، خدمات مسافرتی و گردشگری، خرید و رزرو بلیط، بیمه، پرداخت قبوض و همچنین قابلیت های هویتی در قالب یک ابر اپلیکیشن را از زمینه های قابل ارائه دانست و به ابزارهای پرداخت مبتنی بر اسکن و NFC اشاره کرد. به گفته وی راهکارهای Landtech و BNPL نیز می تواند برای سازمان ها و کارکنان به ویژه برای شرکت راه آهن ایران مفید باشد.

* هوش؛ گذر از ایده به تجاری سازی ارزش آفرین

نورالله بیرانوند معاون توسعه سرمایه راه آهن نیز تاکید کرد: چالش اصلی تنها وجود فناوری نیست، بلکه بلوغ سازمان و ذینفعان و عبور از مرحله آشنایی به مرحله تجاری سازی است.

وی بیان کرد: در بسیاری از پروژه ها فاصله ایده و مزیت رقابتی برای مشتری مانعی غیرقابل توقف است و برای غلبه بر آن راه آهن و شریک فناوری باید شناخت دقیقی از زنجیره تامین و نیازهای B2C و B2B پیدا کنند.

بیرانوند راه اندازی یک مرکز مشترک تحقیق و توسعه را برای تمرکز عملیاتی بر نیازهای اصلی مشتریان راه آهن و تبدیل پروژه ها از نیاز به خدمات پیشنهاد کرد.

وی برنامه ریزی ترافیک، داده های مشتریان، استفاده از کلان داده و هوش مصنوعی و همچنین نگهداری ناوگان با رویکرد تعمیرات پیشگیرانه را از اولویت ها خواند و افزود: الگوی همکاری باید مبتنی بر سرمایه گذاری و اشتراک ارزش افزوده باشد. به ویژه در پروژه هایی مانند ردیابی هوشمند واگن ها که به دلیل تعهدات بین المللی فوریت بیشتری دارند.

* نقطه شروع یک مسیر مشترک در صنعت ریلی

در ادامه این نشست تخصصی سخنرانان به کندی و تاخیر در اجرای تفاهم نامه ها اشاره کردند. بیات سرمدی بخشی از این کندی را ناشی از تشریفات قانونی، فرآیندهای مناقصه و قرارداد در پروژه‌های دولتی دانست و پیشنهاد کرد: در صورت امکان پیشبرد برخی امور از طریق مشارکت با بخش خصوصی می‌تواند روند گذر از تفاهم‌نامه به اجرا را تسریع بخشد.

سوداگری همچنین تاکید کرد: دیدن مسائل بزرگ و ذینفعان متعدد، همسویی نظرات را دشوار می کند و انتخاب مدل کسب و کار مناسب و استفاده از تجربیات موفق می تواند مسیر را کوتاه کند.

بیرانوند همچنین هشدار داد: اگر همکاری با مدل‌های سنتی تعریف شود خروجی رقابتی ایجاد نمی‌کند و از سوی دیگر می‌توان طرح‌هایی مانند حمل بار و ردیابی هوشمند قطارها با مدل مشخص را سریع‌تر عملیاتی کرد.

این پنل در پایان با پرسش و پاسخ حاضران به کار خود پایان داد و برگزارکنندگان آن را نقطه شروعی برای تمرکز بر موضوعات اولویت دار صنعت ریلی و تعریف پروژه های مشترک دانستند. مسیری که از یک سو به نیازهای مبادلات منطقه ای و از سوی دیگر به بهبود تجربه مسافران و بهره وری زیرساخت گره خورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا