تخصیص یارانه بنزین به خانوار به جای خودرو؛ افزایش تدریجی قیمت بنزین به نفع همه بود
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی معتقد است که مجلس نه تنها باید در هرج و مرج مربوط به بنزین مشارکت کند، بلکه باید راهکارهای بخش خصوصی را همراه با دولت برای عبور از این معضل بشنوند.
افق میهن، آرش نجفی کارشناس اقتصادی و رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در خصوص پیش بینی خود از تصمیمات بنزینی دولت بر اساس آخرین مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور به اختازآنلاین گفت: در دولت های گذشته به ویژه در دولت های نهم و دهم روند انحرافی تعریف شد و آن این بود که روند افزایش پلکانی قیمت بنزین متوقف شد افزایش پلکانی قیمت ها را بدون هیچ تنشی ادامه داده بودیم، جامعه امروز شرایط معقول تری را پشت سر می گذاشت.
ریشه مشکلات قیمت بنزین تورم بالا در کشور است
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: اما امروز با سیاست های غلط اقتصادی ارز کشور را کاهش دادیم. در سال ۲۰۱۸ که بنزین را به ۳ هزار تومان رساندیم، قیمت دلار زیر ۱۰ هزار تومان بود و عملا به قیمت فوب خلیج فارس رسیده بودیم. اما با توجه به اثرات افزایش قیمت بنزین و پدیده تورمی که به دلیل عدم مدیریت دولت دوازدهم داشتیم، کنترل تورم از دست دولت دوازدهم خارج شد و در عرض سه ماه از افزایش قیمت بنزین، قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان رسید. چون قیمت دلار ۲۰ هزار تومان بود پس بنزین دوباره ارزان در نظر گرفته شد.
آرش نجفی افزود: وقتی قیمت دلار را با قیمت روزانه بنزین به ریال محاسبه کنید، متوجه می شوید که در سال ۲۰۱۸ قیمت بنزین معادل ۱۴ سنت بوده است که نصف قیمت فوب خلیج فارس است. پس در واقع ریشه این مشکل عدم کنترل نظام ارزی و پولی کشور و عدم حفظ تعادل قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی است.
یارانه بنزین به جای خودرو به خانواده داده شود
آرش نجفی افزود: برای اصلاحات در حوزه انرژی باید چندین متدولوژی را با هم پردازش کنیم تا دچار بحران نشویم. یکی از راه ها تعیین یک نقطه هدف است. پیشنهاد بخش خصوصی، حداقل پیشنهاد من به عنوان عضو بخش خصوصی این است که باید روزانه ۹۰ میلیون لیتر بنزین تحت حمایت دولت و ۱۰ میلیون لیتر حمایت ویژه از حمل و نقل عمومی ارائه کنیم. یعنی دولت باید یک فضای پشتیبانی برای ۱۰۰ میلیون لیتر تعریف کند و ما آماده ارائه مدل آن هستیم. اما مابقی دیگر تحت حمایت نیست و در بازار آزاد قابل مبادله و معامله است. این ۹۰ میلیون لیتر باید بر اساس مکانیزم مالی قیمت خود را افزایش دهد، تفاوت بسیار محسوسی، به عنوان مکانیزم پشتیبانی. به صورت کارت انرژی و یا به صورت یارانه غیرقابل تخلف که فقط در حوزه انرژی قابل استفاده است و فقط در اختیار خانوار است نه خودرو.
این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: یکی از بزرگ ترین انحرافات ما این است که برای خودرو سوخت در نظر گرفتیم در حالی که این سوخت یارانه ای باید در اختیار خانوار باشد. یک ضریب بر اساس جمعیت خانوار دارد که آن را تعریف کردیم. بنابراین چیزی که امروز می تواند سیستم قیمت بنزین را اصلاح کند این است که افزایش شدید قیمت را با روشی نرم برای جامعه بگیریم، با جامعه درک متقابل داشته باشیم، سیستم نظارتی داشته باشیم و از فناوری های نوین برای کاهش مصرف و کاهش مصرف استفاده کنیم. قیمت اما دولت هیچ یک از این اقدامات را انجام نداده و فقط شرایط را به سمت محیطی پذیرفته است که همه را مجبور می کند با افزایش قیمت موضوع را حل کنند.
مجلس دولت را در قیمت بنزین تنها گذاشت
آرش نجفی افزود: کشوری ثروتمند با ابعاد وسیع از نظر وسعت، آب و هوا، منابع زیرزمینی و استعدادهای انسانی، اگر مدیریت و رهبری اقتصادی مناسبی نداشته باشد با ضعف هایی مواجه خواهد شد. این ضعف ها به این دلیل ظاهر می شود که مسئولان با سربلندی کشور را به سمت بحران سوق می دهند و درک نمی کنند که همه مردم ایران باید به صورت منسجم در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند، نه فقط یک گروه خاص.
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به اینکه به نظر می رسد مجلس دولت را در بحث بنزین تنها گذاشته و تصمیمات نهایی را به دولت واگذار کرده است، پاسخ داد: مجلسی که در پایان دولت هشتم دولت را از افزایش قیمت منع کرد. ، چرا نباید امروز انجام شود؟ دولت را تنها بگذاریم؟ آن نمایندگان مجلس شاید امروز در مجلس نباشند اما بالاخره مجلس ما همان مجلس است و باید پای تصمیمات و اتفاقات ۲۰ سال گذشته خود بایستند و در مشکلی که امروز به وجود آمده مشارکت و همکاری داشته باشند. مجلس این موضوع را رها کرد، زیرا مجلس به دنبال رأی مردم است و نمی خواهد در این بی نظمی شرکت کند. در حالی که وظیفه مجلس تصمیم گیری است و باید با مشارکت بخش خصوصی و با همفکری به جمع بندی عاقلانه برسد تا نظر مدعیان طراحی مدل های اقتصادی را جلب کند. وقتی مجلس آمادگی برگزاری جلسات گسترده و مستمر با بخش خصوصی را ندارد و نمایندگان می گویند وقت نداریم و فرصت محدود است، نتیجه همان روندی است که امروز داریم. یعنی شکاف قابل توجهی بین مردم، مجلس و دولت وجود دارد و هیچکس اطلاعات مناسبی برای تصمیم گیری مناسب ندارد.
نجفی در پایان افزود: اتاق بازرگانی دارای ادارات مختلفی از جمله کمیسیون انرژی، فدراسیون های نفت و فدراسیون های برق و … است که آنها نیز قانونی هستند. اما چرا دولت و مجلس رسما از آنها دعوت نمی کند و نظر آنها را نمی گیرد و با آنها بحث و چانه زنی نمی کند؟ ما اغلب نظر می دهیم اما می گویند نظرات خود را بنویسید تا بعدا بررسی کنیم و هیچ وقت وارد مذاکره و چالش نمی شوند.