اخبار بورس

تداوم حاکمیت ابهام در بازار سرمایه با نقاب کاهش عرضه‌ها

برای ایجاد تعادل در بازار چه عواملی لازم است؟

در حال حاضر ابهامات و مجهولات زیادی در بازار وجود دارد. بنابراین کاهش عرضه را نمی توان سیگنال مثبتی در بازار امروز دانست. لازم است سازمان بورس تصمیمات خود را با جدیت بیشتری اتخاذ کند، مداخله دولت در بورس کاهش یابد و در کنار همه این گزینه ها، بازار سرمایه به نقدینگی نیاز دارد تا امید را به بورس بازگرداند.

سعید حسینی پناهمدیر سرمایه گذاری از کارگزاری پویان در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: در شرایط فعلی اگرچه در بازار برنامه‌ریزی شده شرایط خوبی را شاهد بوده‌ایم و از نظر شرایط بنیادی و فنی نیز شرایط خوبی را شاهد بوده‌ایم، اما با توجه به وضعیت پینگ‌پنگ ایران و اسرائیل همچنان نگران هستیم. در روزهای اخیر به دلیل ترس، نقدینگی زیادی از بازار خارج شده است.

وی افزود: همچنان ابهامات و مجهولات زیادی در بازار وجود دارد. بنابراین نمی توان به کاهش عرضه دیروز در بازار به عنوان یک سیگنال مثبت نگاه کرد. وقوع اتفاقات مثبت در بازار مستلزم افزایش بیش از ۱۰ همات ارزش معاملات است و اتفاقات منفی در بازار نیز باید خریداران زیادی داشته باشد که در بازار اینگونه نبود.

حسینی پناه ادامه داد: دامنه نوسان نیز در شرایط منفی پینگ پنگ فعلی همچنان محدود است و بازار چندان قابل قبول نیست. برای ایجاد تعادل در بازار باید این محدودیت ها برداشته شود و تنش های منطقه ای کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اخبار منتشر شده درباره FATF ممکن است در صورت حذف محدودیت دامنه نوسان، تاثیر مثبتی بر حوزه های حمایتی بازار بگذارد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد با تغییر مدیریت سازمان بورس و انتخاب آقای سعیدی، شرایط زیرساختی بازار بهتر شده است. طبق رزومه ایشان، عملکرد آقای سعیدی نسبت به مدیریت قبلی بهتر شده است و قبل از وقوع اتفاقات منفی، مسکن را به بازار آورده و از تبعات آن جلوگیری کرده است. اما اکنون لازم است سازمان بورس با جدیت بیشتری تصمیمات خود را اتخاذ کند، مداخله دولت در بورس را کاهش دهد و در کنار همه این گزینه ها، بازار سرمایه برای بازگرداندن امید به بورس نیاز به نقدینگی دارد.

وی یادآور شد: شاخص کل بورس در وضعیت اسفناکی قرار ندارد. در صورت تجاوز از حدود ۲ میلیون واحد و رسیدن به رتبه های پایین تر، این وضعیت را می توان وضعیت بحرانی تلقی کرد. اما در شرایط فعلی (همانطور که می دانیم شاخص سازی هایی انجام شده است) با وجود شرایط منفی و کاهش قیمت، برخی از سهام بنیادی با ارزش تلقی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا