بانک و بیمه

تداوم سیاست تثبیت و روند کاهشی نرخ رشد نقدینگی| برنامه جدید برای پرداخت وام ازدواج و فرزند

به گزارش ایران تحلیل، شصت و سومین اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی با حضور رئیس جمهور، دادستان کل کشور، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر کشور برگزار شد. حراست، وزیر نفت، وزیر جهاد کشاورزی و سایر نمایندگان مجلس و همچنین اعضای شورای پول و اعتبار و اعضای هیات مدیره و مدیران بانک مرکزی برگزار شد.

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه گفت: در راستای سیاست جدید بانک مرکزی با محورهای کنترل و مدیریت رشد نقدینگی با هدف مهار تورم، تنظیم و مدیریت ارز. بازار و تقویت نظارت و اصلاح نظام بانکی، تقویت مدیریت ریال و تقویت دیپلماسی. تمرکز بر مدیریت ارز و ارز و همچنین مدیریت انتظارات تورمی و افزایش اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به آینده اقتصاد ایران است.

وی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای تنظیم و مدیریت بازار ارز گفت: تقویت سمت عرضه بازار ارز از طریق اقداماتی مانند پیگیری بازگشت صادرات ارز به گردش اقتصادی کشور با استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه و تجارت. شرکا و همچنین روش های متنوع بازگرداندن ارز خارجی از تجارت. این یک دستاورد است.

این مقام مسئول افزود: در سمت تقاضا با رویکرد تامین نیازهای واقعی ارزی، تهیه برنامه هزینه سالانه ارزی، تامین ارز کالاهای اساسی در بستر درگاه ارزی و راه اندازی ارز ایرانی و مرکز مبادلات طلا، از این طریق رویکردی را برای نظارت بر مصارف ارزی کشور و کنترل مصرف ایجاد می کند. ارز مورد نیاز حساب ارزی متقاضیان در دستور کار قرار گرفت و نتایج رضایت بخشی برای مدیریت بهینه بازار ارز کشور حاصل شد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر از نظر میزان ذخایر ارزی از طریق دیپلماسی ارزی و آزادسازی منابع بلوکه شده در سایر کشورها وضعیت خوبی داریم و با برنامه ریزی های آتی به دنبال تقویت این ذخایر خواهیم بود. همچنین ظرفیت اتحادیه مبادلات تجاری استفاده کنید که ایران به طور منظم ریاست آن را بر عهده دارد، برای گسترش تعاملات.

فرزین گفت: طراحی صندوق تثبیت ارز، طراحی و استقرار سامانه های جدید مبادلات ارزی، افتتاح صرافی مرکزی ارز و طلای ایران، طراحی و انتشار اوراق ارزی با هدف تامین مالی تولید داخلی و اصلاح رویه های لغو مرزبندی. صادرات از دیگر اقدامات بانک مرکزی است. در راستای اجرای برنامه تثبیت اقتصادی و ثبات در بازار ارز.

وی با اشاره به اهمیت شبکه بانکی در نظام تامین مالی کشور گفت: تقریبا ۸۹.۹ درصد تامین مالی کشور بر عهده نظام بانکی است. اکنون حدود ۱۰ درصد از بار تامین مالی توسط بازار سرمایه و تنها ۱۰ درصد توسط سرمایه گذاران خارجی تامین می شود که نشان دهنده فشار شدید بار مالی کشور بر شبکه بانکی است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بر این اساس رویکردهای کلی سیاست اعتباری بانک مرکزی شامل تقویت سرمایه در گردش، تامین مالی زنجیره ای در راستای تامین مالی غیرتورمی، تقویت تامین مالی بنگاه های دانش بنیان و ارتقای تامین مالی خرد است. نظام اقتصادی و تولید کشور نباید دچار اختلال شود و در عین حال برنامه های کنترل تورم به خوبی اجرا شود.

وی درباره پرداخت کمک هزینه ازدواج و زایمان که مورد تاکید ریاست جمهوری نیز است، توضیح داد: در حالی که پرداخت ۱۱۱.۸ میلیارد تومان موعد پرداخت تا ۱۶ اسفند است. دی تسهیلات ازدواج در ماه ۱۴۰۲ تصویب شد. تا امروز بیش از ۱۲۹ فقره تسهیلات ازدواج پرداخت شده است که نشان می دهد شبکه بانکی در سال ۱۴۰۲ عملکرد ۱۱۵ درصدی داشته است.

فرزین افزود: همچنین تا هفتم دی ماه پرداخت ۳۸.۲ تن کمک زایمان تصویب شد و تا تاریخ تعیین شده بیش از ۳۵.۵ تن وام زایمان به متقاضیان پرداخت شده است که نشان از انجام ۹۳ درصد از وظایف فوق دارد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در مجموع ۱۱۰ درصد از تعهدات تخصیص یافته مربوط به وام ازدواج و زایمان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که پرداخت کمک هزینه ازدواج به تمامی متقاضیان یکی از دغدغه های ریاست محترم جمهوری است و همچنین با توجه به حجم بالای متقاضیان و اهمیت موضوع برای آحاد جامعه، برنامه های مدونی در مرکز استان داریم. بانک برای پرداخت کمک هزینه ازدواج و فرزند به متقاضیان تا کلیه متقاضیان دسترسی داشته باشند. این گزینه باید در اختیار متقاضیان قرار گیرد. این برنامه با تامین منابع لازم از شبکه بانکی در هفته های آینده اجرایی خواهد شد.

فرزین در خصوص تامین مالی شرکت های دانش بنیان نیز گفت: در هشت ماهه سال جاری یک هزار و ۵۴۱ میلیارد ریال به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱.۸ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص برنامه بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی و رفع اختلافات گفت: اصلاح ارتباط دولت، شبکه بانکی و بانک مرکزی، اصلاح ارتباط بانک ها و بانک مرکزی، تقویت نسبت کفایت سرمایه بانک ها. و تقویت نظارت هوشمند و چندلایه بانک مرکزی بر فعالیت های شبکه بانکی در سال ۱۳۹۵. دستور کار روز است و اگر بانکی نتواند برای اصلاح و حل اختلاف اقدام کند، تصمیم گیری می کنیم. عملیات ساختن

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نتایج سیاست تثبیت در کاهش نرخ رشد نقدینگی به عنوان عامل اصلی کنترل تورم، تصریح کرد: نرخ رشد نقدینگی ۴۲.۸ درصد در سال جاری است. مهر ۱۴۰۰ تا ۲۶.۲ درصد در پایان آبان ماه امسال فرا رسید و تا پایان سال با اجرای دقیق برنامه کنترل تورم پیش بینی می شود به هدف رشد ۲۵ درصدی دست پیدا کنیم.

وی گفت: در خصوص نرخ رشد پایه پولی که آن هم در پایان است فروردین امسال حدود ۴۵ درصد به ۳۸.۵ درصد بود. آبان ماه فرا رسیده است و انتظار می رود روند کاهشی ادامه یابد.

فرزین با اشاره به رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی کشور در ۶ ماهه نخست امسال افزود: رشد اقتصادی ۴.۷ درصدی با نفت و رشد ۳.۶ درصدی بدون نفت نشان می دهد که کشور در حال بازگشت به مسیر رشد اقتصادی بلندمدت است. و امیدواریم با ادامه سیاست تثبیت و پیش بینی پذیری اقتصاد، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا