محیط زیست

تداوم گردوخاک و رگبار باران طی ۵ روز آینده / افزایش وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در جنوب

صادق ضیائیان در گفت و گو با خبرنگار ایران تحلیل با اشاره به صدور اخطاریه هواشناسی کشاورزی تراز زرد اظهار کرد: پیرو این هشدار تداوم فعالیت سامانه بارشی همراه با ناپایداری های همرفتی محلی و خطرات بارندگی پیش بینی می شود. رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک پیش بینی می شود. ، تگرگ و رعد و برق در بازه زمانی یکم تا پنجم اردیبهشت برای مناطق آسیب دیده پیش بینی می شود.

وی افزود: شنبه اول اردیبهشت کرمان، شمال هرمزگان، شمال و شرق فارس، جنوب یزد، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات استان های تهران، البرز و مازندران. ، ارتفاعات غربی سمنان، شرق زنجان، ارتفاعات استان های کردستان و کرمانشاه و در روز یکشنبه دوم اردیبهشت اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، یزد، مرکزی، ایلام، لرستان، قم، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، اصفهان، شرق فارس، ارتفاعات کرمان، ارتفاعات و دامنه‌های استان‌های تهران، مازندران، سمنان و گیلان متاثر از خطرات مذکور خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی تصریح کرد: آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، مرکزی، ایلام، لرستان، البرز، تهران، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد. ، چهارمحال و بختیاری. ، خوزستان، بوشهر، یزد، کرمان، هرمزگان، سمنان، قم، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، فارس و خراسان رضوی نیز دوشنبه سوم اردیبهشت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

ضیائیان ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود طی سه شنبه چهارم اردیبهشت برای آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، شمال کردستان، تهران، البرز، قزوین، قم، همدان، مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی. ، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، کرمان، شرق و شمال شرق خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گرد و خاک، تگرگ و رعد و برق پیش بینی می شود.

وی گفت: خطرات مذکور در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت برای استان های مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، دامنه ها و ارتفاعات البرز، تهران و گلستان، اصفهان، یزد، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی پیش بینی می شود. ، استان های هرمزگان. .

کشاورزان و دامداران باید توصیه های ایمنی را در نظر بگیرند

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی افزود: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزش و کاهش دید به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال ریزش سنگ از ارتفاعات احتمال آسیب به سازه های موقت، آسیب احتمالی نهال ها، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و کشاورزی در مدت مذکور مورد توجه قرار گرفته است و لذا احتیاط در تردد به ویژه خارج از شهر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه ها، احتیاط در عبور و مرور حریم رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی و کوچ عشایر، آماده سازی دستگاه های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل ها، لایروبی مسیل ها و آبراه ها، اقدامات لازم برای حفاظت از محصولات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی باید رعایت شود. توجه.

ضیائیان با اشاره به احتمال خسارت به محصولات کشاورزی پیرو اخطار صادره، افزود: عدم انجام محلول پاشی و محلول پاشی به دلیل وقوع بارندگی، آبیاری نکردن مزارع به دلیل وقوع بارندگی و به منظور جلوگیری از خواب آلودگی مزارع. زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغ ها و مزارع با توجه به بارندگی ها، حفاظت از صیفی جات، کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت به منظور جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی در دستور کار کشاورزان قرار گیرد. .

وی خاطرنشان کرد: عدم استفاده از آب باران برای دام، جلوگیری از ورود آب روان به سالن ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور از ارتفاعات و انتقال دام به مکان سرپوشیده در هنگام بارندگی، توقف نکردن در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها. . می بینم با توجه به وقوع بارندگی، عایق کاری و حفاظت از کندوها از دیگر توصیه هایی است که مردم باید به آن توجه کنند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی با اشاره به صدور اخطاریه هوای دریایی در سطح زرد نیز اظهار داشت: افزایش وزش باد و ارتفاع موج از دوم تا ظهر روز چهارشنبه پنجم آذرماه اردیبهشت و همچنین باد با حداکثر سرعت ۲۴ می وزد نات و حداکثر ارتفاع موج در نواحی ساحلی و فراساحلی بین ۱ تا ۱.۵ متر با تاکید بر نواحی فراساحلی پیش بینی می شود.

ضیائیان افزود: دوم اردیبهشت ساحلی و دور از نواحی ساحلی استان های خوزستان و بوشهر و در خلیج فارس چهارم اردیبهشت نواحی ساحلی و فراساحلی استان های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس و نواحی غربی دریای عمان و دریای پنجم. اردیبهشت مناطق ساحلی و فراساحلی استان خوزستان، تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان تحت تاثیر این هشدار قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به احتمال اختلال در تردد دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافری، احتمال پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس های پرورش ماهی در مدت مذکور، خاطرنشان کرد: مردم از دریا پرهیز کنند. ترافیک، به ویژه ترافیک کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری. و تفریح ​​در مناطق آسیب دیده، ممنوعیت شنا، اتخاذ تدابیر لازم برای فعالیت های ساحلی و دریایی و همچنین سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با آسیب های احتمالی مورد توجه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا