فناوری

تراشه نورالینک در مغز اولین بیمار تثبیت شد؛ دومین کاشت در راه است

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (irtahlil.com):

ایلان ماسک، موسس شرکت فناوری Neuralink، اعلام کرد که تراشه مغزی ساخته شده توسط شرکت او در مغز بیمار اول نسبتاً “پایدار” است و در هفته آینده در مغز بیمار دوم کاشته خواهد شد.

آقای ماسک و مدیران شرکت نورالینک در روز چهارشنبه ۲۰ تیر در خصوص نتیجه کاشت تراشه در مغز اولین بیمار، برنامه های آینده این شرکت برای کمک به بیماران از جمله بهبود معلولیت ها و بیمارانی که حافظه خود را از دست داده اند و رفع مشکلات سخت افزاری مربوط به این تراشه را تشریح کردند.

ایلان ماسک گفت که رشته های بسیار ظریف و نازک تراشه ای که در مغز اولین بیمار کاشته شده بود اکنون به حالت “کم و بیش پایدار” رسیده است.

او گفت وقتی این رشته های نازک در محل دقیق خود در مغز ثابت می شوند، سیگنال هایی را به مغز افراد می فرستند.

Noland Arbo اولین بیمار بود که مغزش شش ماه پیش با تراشه مغزی ساخت Neuralink کاشته شد. این تراشه رابط مغز و کامپیوتر است.

آقای آربو، ۲۹ ساله ساکن آریزونا، هشت سال پیش در اثر یک حادثه غواصی از ناحیه شانه به پایین فلج شد.

این نخ‌ها که از موی انسان نازک‌تر هستند و اکنون در مغز او کاشته شده‌اند، به افرادی مانند او که از معلولیت رنج می‌برند این امکان را می‌دهند که با دیگران ارتباط برقرار کنند یا با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال فقط با فکر کردن، دستگاه‌ها را کنترل کنند.

دریافت سیگنال های مغزی به این بیماران، آنها را قادر می سازد تا با تفکر، ماوس یا مکان نما را روی صفحه کامپیوتر حرکت دهند.

به گفته آقای ماسک، ایجاد یک همزیستی نزدیک بین هوش انسانی و هوش مصنوعی به افراد قدرت فوق العاده ای خواهد داد.

نولاند آربو پس از دریافت یک تراشه مغزی، توانسته است بازی های ویدئویی انجام دهد، صفحات مورد علاقه خود را در اینترنت مرور کند و به طور مستقل با فکر کردن، ماوس را روی کامپیوتر دستی خود حرکت دهد. او پس از عمل جراحی تا ۷۰ ساعت در هفته کار کرده و از جمله شطرنج بازی کرده و فیلم تماشا کرده است.

دو ماه پیش، رسانه‌های خبری فاش کردند که الکترودهای حساس روی تراشه مغزی Neuralink که قرار بود سیگنال‌های مغزی را رمزگشایی کنند، تا ۸۵ درصد به مغز اولین بیمار، Noland Arbo منتقل شده‌اند. با این حال، Neuralink توانست تا حدی عملکرد این تراشه کاشته شده را بازیابی کند.

در بیستم تیر در یک پخش زنده در شبکه اجتماعی X، مدیران شرکت اعلام کردند که Neuralink در حال حاضر بر روی کاهش خطرات جراحی مغز و کاهش تمرکز تمرکز دارد. دی اکسید کربن در خون بیماران متمرکز است.

متیو مک‌دوگال، متخصص مغز و اعصاب و همکار Neuralink، در پخش زنده توضیح داد که تلاش می‌شود سطح جمجمه منجمد شود تا شکاف زیر ایمپلنت به حداقل برسد و تراشه کاشته‌شده به مغز نزدیک‌تر شود. این تنش ناخواسته را که ممکن است بر روی رشته های الکترود در مغز قرار گیرد، از بین می برد.

ایلان ماسک، موسس Neuralink نیز گفت که این شرکت تغییراتی را برای کاهش مشکل تجمع رشته های الکترود در بافت مغز ایجاد خواهد کرد.

Neuralink در حال تلاش برای ساخت دستگاهی است که نیاز به استفاده از نیمی از تعداد الکترودهای کاشته شده در مغز Noland Arbo را از بین ببرد. کاهش تعداد الکترودها قرار است عملکرد تراشه را بهبود بخشد.

ایلان ماسک ابراز امیدواری کرد که تراشه مغزی شرکتش در هفته آینده در مغز بیمار دوم کاشته شود و تعداد بیماران دریافت کننده تراشه های مغزی تا پایان سال جاری به عدد “تک رقمی بالا” برسد.

کاشت تراشه های مغزی قبلاً روی حیوانات آزمایش شده بود و آژانس های فدرال ایالات متحده این تحقیقات را در ارتباط با نقض احتمالی حقوق حیوانات زیر نظر داشتند.

شرکت فناوری عصبی Neuralink مستقر در سانفرانسیسکو در سال ۲۰۱۶ توسط ایلان ماسک با هدف ساخت تراشه‌های رابط مغز و رایانه با قابلیت کاشت در مغز انسان تأسیس شد.

این شرکت هدف خود را کمک به تلاش های علمی و تولید اختراعات عملی در زمینه بیماری های عصبی و فلج های ناشی از آن و سایر بیماری ها از جمله چاقی ناشی از تغذیه عصبی اعلام کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا