اخبار اقتصاد ایران

تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی انطباق ندارد!

چند سالی است که طرح تجمیع کارت های بانکی در یک کارت مطرح شده و تابستان امسال اعلام شد که در اولین اقدام، کارت های یک بانک به کارت ملی تبدیل می شود که این خبر نیز از سوی مسئولان تکذیب شد.

ایران تحلیل به نقل از ایسنا، کارت هوشمند ملی می تواند به عنوان کلید ورود مناسب برای اپلیکیشن هایی مانند هدفمندی یارانه ها، اپلیکیشن های سلامت الکترونیک و انتخابات و سایر خدمات شهروندی و با ارائه سه کاربرد اصلی «شناسایی» مورد استفاده قرار گیرد. ، “احراز هویت” و “امضای دیجیتال” امکان استفاده از آن را به عنوان یک ابزار چند منظوره فراهم می کند.

از این رو چند سالی است که بحث تلفیق سایر کارت ها در کارت ملی هوشمند مطرح شده و اعلام شده است که ارائه چندین کارت هوشمند توسط دستگاه ها به مردم باعث هدر رفتن بودجه کشور و حتی در مواردی یک نهاد می شود. صدور چندین کارت هوشمند و قدرت تجمیع خدمات به خودی خود ندارد و نتیجه این اقدام سردرگمی بیشتر افراد در استعلامات اداری است.

به گفته کارشناسان، این موضوع از دو طریق قابل بررسی است: امکان فناوری و امکان اجرا. از نظر فناوری، امکان استفاده از کارت هم برای احراز هویت و هم برای سایر مسائل بانکی یا خدماتی وجود دارد. در واقع می توان تمامی کارت های موجود در دست افراد اعم از کارت های مغناطیسی و هوشمند را در یک کارت هوشمند ترکیب کرد.

اما از نظر اجرا واقعیت این است که هر کدام از این کارت ها در دست مردم متعلق به سازمان یا شرکت خاصی است و در حال حاضر مدیریت یکپارچه ای وجود ندارد که بتوان از طریق آن کارت ها را در کشور جمع آوری کرد. وقتی همه کارت‌ها در یک کارت ترکیب می‌شوند، زمانی که صاحب کارت کارت خود را گم می‌کند، مشکل ایجاد می‌شود و باید با تک تک سازمان‌هایی که کارت‌های خدماتی را ارائه می‌دهند، تماس بگیرد تا کارت را بسوزاند و دوباره صادر کند، مراحل اداری. عبور کنید و تاییدیه بگیرید

در همین راستا، رئیس سازمان ثبت احوال کشور در پایان تابستان امسال از تجمیع کارت های یک بانک در کارت ملی به عنوان اولین اقدام طی سه ماه آینده خبر داد. این مقام مسئول در تشریح روند ادغام کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی هوشمند، یکی از اهداف مهمی که برای تولید کارت هوشمند ملی در نظر گرفته شده بود، جایگزینی کارت ملی با بسیاری از کارت های بانکی و کارت های خدماتی در کشور بود. کشور. به دلیل عدم پوشش مناسب، اجرای امکانات در این کارت جدی گرفته نشده بود.

کارگر تصریح کرد: برای این تجمیع موسسات مختلف نیاز به زیرساخت های متفاوتی دارند، اما با یک بانک به تفاهم رسیدند، طبق کارگروهی که تشکیل شده، ظرف مدت سه ماه نیازهای مربوط به این اقدام را تامین می کنند. ضمن ایجاد زیرساخت های لازم، این کار در مدت سه ماه انجام می شود. تا سه ماه دیگر انجام شود.

وی معتقد بود: این موضوع هزینه خاصی برای مردم ایجاد نمی کند، اما با تلفیق کارت های بانکی و خدماتی در کارت ملی به عنوان یکی از اهداف این اقدام، هزینه های مردم کاهش می یابد. در حال حاضر شهروندان برای دریافت کارت های مختلف هزینه های متفاوتی را پرداخت می کنند اما با ترکیب آن ها در کارت ملی تنها با یک کارت نیاز آنها برطرف می شود.

اما با گذشت یک ماه و نیم از اعلام این خبر، این موضوع به نوعی از سوی مدیر نظارت بر نظام های پرداخت تکذیب شد.

محمدرضا مانی یکتا – مدیر اداره نظارت بر نظام های پرداخت – در واکنش به این خبر تاکید کرد: بانک مرکزی برنامه ای برای استفاده از کارت ملی هوشمند در شبکه پرداخت کشور ندارد، زیرا از نظر فنی امکان پذیر نیست و دلیل اصلی آن ساختاری است. تفاوت. جدی و البته عدم انطباق ظرفیت های تراشه کارت هوشمند ملی با استانداردهای بین المللی شبکه های پرداخت کارتی است.

وی همچنین گفت: آنچه به وضوح در بانک مرکزی دنبال می شود، تنوع ابزارهای پرداخت و در نتیجه به روز رسانی ظرفیت های شبکه پرداخت، ارائه امکان تراکنش خرید با استفاده از اپلیکیشن های موبایل هوشمند و استفاده از کارت های مجازی به جای کارت های فیزیکی است. از نظر فیزیکی با توجه به آخرین فناوری که به عنوان پروژه در این بانک شناخته می شود، شبکه بانکی و پرداخت در حال پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا