اخبار اقتصاد ایران

ترخیص تمام مدلهای آیفون ممنوع شد؛ حتی مدلهای ۱۳ و پایین تر

گمرک ایران اخیرا طی بخشنامه ای ورود برند اپل را ممنوع کرده است. پیگیری ها نشان می دهد که حتی آیفون های مدل ۱۳ به بالا که قبلاً مجاز به ورود بودند، ممنوع شده اند.

ایران تحلیل به نقل از تسنیم، صدریخواه مدیرکل دفتر واردات گمرک ایران بخشنامه ای به گمرکات اجرایی در تاریخ ۸ خرداد در خصوص واردات گوشی های تلفن همراه، ماه اعلام کرده است که واردات گوشی های هوشمند با برند اپل ممنوع شده و در صورت رفع ممنوعیت واردات از سوی مراجع ذی صلاح، سود تجاری آن ۹۶ درصد تعیین شده است.

لازم به ذکر است که از حدود دو سال قبل بر اساس مصوبات ابلاغی، مدل های تلفن همراه ۱۴ به بالا قابل ثبت در کشور نبود، اما پس از تصویب جدید هیئت دولت در خصوص اصلاح سود بازرگانی برخی اقلام وارداتی، تردیدهایی در خصوص لغو مجوز واردات برند وجود داشت. اپل به طور کلی معرفی شد.

اکنون طبق بخشنامه گمرک ایران مشخص شده است که واردات آیفون به طور کامل ممنوع است و آیفون ۱۳ و مدل های پایین تر که تا روزهای گذشته از گمرک ترخیص می شد، کاملاً ممنوع شده است.

پیگیری های گمرک ایران بخشنامه هشتم را نشان می دهد خرداد در خصوص واردات گوشی تلفن همراه ابهامی در ماه وجود نداشت و با توجه به اینکه مدل های ۱۳ به بالا از خط تولید خارج شدند و با هماهنگی و استعلام وزارتخانه فقط مدل های رفرش شده این گوشی وارد کشور شد. حریم خصوصی، واردات نام تجاری اپل بر اساس قطعنامه بود. تفویض اختیار دولت کاملاً ممنوع اعلام شده است.

سال گذشته نزدیک به ۹۰۰ میلیون دلار گوشی موبایل بالای ۶۰۰ دلار وارد کشور شد که بیشتر آن مربوط به مدل های مختلف آیفون بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا