اخبار اقتصاد ایران

تردیدی نیست راه آهن رشت – کاسپین یک مزیت نسبی برای ایران است

هادی حق شناس گفت: در خصوص حمل و نقل باید تحلیل همه جانبه داشته باشیم، چه از طریق خطوط ریلی، دریایی و کشتیرانی و حتی زمینی و البته حتی اگر محموله های گرانبها از طریق هوایی حمل شود، باید مورد توجه قرار گیرد.

ایران تحلیل هادی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی، در خصوص احداث خط ریلی رشت – خزر می گوید: در اهمیت خط ریلی رشت – خزر تردیدی نیست چرا که ما در مسیر راه آهن هستیم. مسیر کریدور شمال-جنوب و البته صد سال پیش ریل یک مزیت بود. و طبیعی است که دریا و ریل می توانند تجارت ما با جهان را از طریق موقعیت جغرافیایی خود تثبیت کنند.

هادی حق شناس در گفت و گوی تلفنی در آستانه افتتاح خط ریلی رشت – بندر کاسپین به اهمیت این زیرساخت مهم حمل و نقل در گیلان اشاره می کند و می گوید: در خصوص حمل و نقل باید تحلیل همه جانبه ای انجام شود چه از طریق ریلی و چه دریایی. یا خطوط کشتیرانی و حتی زمینی. و البته با وجود اینکه می توان محموله های گرانبها را از طریق هوایی حمل کرد، باید مورد توجه قرار گیرد.

در بین وسایل حمل و نقل مختلف طبیعتا ارزان ترین وسیله حمل و نقل خطوط کشتیرانی است. یک کشتی و کشتی‌هایی که در سال‌های اخیر بزرگ‌تر شده‌اند، می‌توانند ۲۵۰۰۰ کانتینر ۲۰ فوتی یا ۲۰ TEU معادل ۲۵۰۰۰ کامیون حمل کنند.

خب طبیعتا اگر این حجم کالا در دنیا از طریق جاده حمل می شد، ترافیک سنگینی ایجاد می کرد و خوشبختانه از طریق دریا حمل می شود. بعد از کشتی طبیعتا ارزان ترین مسیر شبکه راه آهن است که می تواند در طول شبانه روز کالا را جابجا کند و مهم این است که بسیاری از کالاها از مبادی ورودی قابل حمل است، ارزانتر است و حجم قابل توجهی از کالاها قابل حمل است. حمل شود. .

در بنادر شمالی که ظرفیت کشتی ها بین ۳ تا ۵ هزار تن است، به راحتی می توان محموله کشتی را که تقریباً ۳۰ تا ۴۰ واگن بار است با لوکوموتیو حمل کرد و این قدرت است. جابجایی محموله از طریق راه آهن و این امر توسط راه آهن نیز امکان پذیر است. داشتن اتصال ریلی به شهرک ها یا شهرهای صنعتی؛ بنابراین در اهمیت ریل شکی نیست، به ویژه اینکه ما در مسیر کریدورهای شمال به جنوب قرار داریم، مزیت دریایی ما زمانی برای ما مزیت خواهد بود که بتوانیم حمل و نقل ترکیبی را به درستی انجام دهیم، یعنی کالا توسط کشتی در جنوب و یا می توان آن را در شمال وارد کرد و با ریل به بندر مقصد حمل کرد و این حمل و نقل ترکیبی بین ریلی، کشتی و دریا یا بندر برای ایران و حتی گیلان مزیت است و ما از این مزیت استفاده نکردیم. ، صد سال پیش آهن یک مزیت بود، بارها از طریق راه آهن و کشتی زیاد نبود. جاده ابریشم مزیتی نسبت به مسیر زمینی بود که ایران از آن بهره برد. طبیعی است که دریا و ریل می توانند این مزیت را تثبیت کنند، بنابراین شکی نیست که ریل یک مزیت نسبی است و اگر این مسیر (راه آهن رشت – خزر) باز شود، برای ایران یک مزیت نسبی خواهد بود. شکی نیست که سود اشتغال پایدار حتی می تواند با کشورهای همسایه نیز سود اقتصادی ایجاد کند که کمتر از این منافع اقتصادی در بین کشورهای منطقه ایجاد کرده ایم.

هادی حق شناس ادامه می دهد: اما واقعیت های تلخی وجود دارد و آن واقعیت تلخ آن بندر امام است که قبل از انقلاب به ریل متصل بود. بعد از انقلاب بندرعباس در دوران ساخت به راه آهن و امیرآباد نیز در شمال به راه آهن متصل شد. الان کمتر از ۱۰ درصد بار را با ریل جابه جا می کنیم و ۹۰ درصد بار را جاده ای جابه جا می کنیم. مشکلات ما در حمل و نقل زیرساختی نیست، عمدتاً نرم افزاری است. شاید به درستی بتوان گفت که فورواردرها و شرکت هایی که می توانند مسیر حمل و نقل از طریق ایران را ترتیب دهند، یا تعداد کمی از این شرکت ها را داریم و یا فعالیت آنها محدود است، حتی شاید با موانع دیگری مواجه باشند، آن موانع نه در بخش حمل و نقل بلکه در خارج از کشور است. بخش حمل و نقل، موانعی است که در خدمت بخش حمل و نقل است مانند بانک ها، بیمه ها و شرکت های بین المللی که به هر دلیلی از جمله تحریم ها تمایلی به عبور کالا از ایران ندارند. البته باید به این نکته مهم دیگر هم بپردازیم و مشکلاتی را که عرض کردم اضافه کنیم که ما در ایران در اقتصاد ایران بهره وری پایینی داریم. یعنی در ایران این احساس را داریم که زمان برایمان مهم نیست، وقتی کشتی وارد بنادر جنوبی می شود به جای ۲ روز، ۴ روز بار تخلیه می شود و به جای آن کامیون ۲ روز دیگر می ماند. ۲ روز در مسیر خروج از ایران یا در برخی مسیرها کامیون ها را متوقف می کنند، بنابراین زمان در مسیر ایران مهم نیست، اما در کشورهای پیشرفته زمان رسیدن کالا بسیار بسیار مهم است و عامل زمان یکی از عواملی است که می تواند هزینه حمل و نقل را کاهش یا افزایش دهد و یا مشکلاتی وجود داشته باشد که در واقع کالا با توجه به ظرفیت عبور نمی کند و این یک واقعیت تلخ است.

این کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مردم انزلی در مجلس معتقد است: ریل یک مزیت نسبی برای بندر انزلی است که اتصال آن مزیت های دیگری را برای بندر انزلی و حتی ایران ایجاد می کند و شکی نیست که زیر بار هستیم. تحریم ها و ما نتوانسته ایم به درستی از این ظرفیت ها استفاده کنیم.

نکته آخر اینکه ایران چون در چهارراه دنیا قرار دارد طبیعتا باید به فکر تکمیل زیرساخت های حمل و نقل، ساخت بنادر، راه آهن، فرودگاه باشد و از طرفی انتخاب استراتژی در نرم افزار می تواند به ما امکان استفاده از آن را بدهد. به درستی در جهتی که زیرساخت ایجاد کرده ایم. .

حق شناس ابراز امیدواری کرد: به امید روزی که شرایط کشور به گونه ای باشد که عبور کالا از ایران انجام شود تا بتوانیم منافع مشترک بیشتری با کشورهای همسایه ایجاد کنیم و درآمد و اشتغال پایدار باشد. برای مردم فراهم شود و از یک سو از زیرساخت های شمال و جنوب کشور ایجاد شود تا از این زیرساخت ها قبل از استهلاک استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا