اقتصاد جهان

تردید صندوق بین المللی پول درباره مصادره دارایی های روسیه

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از راشاتودی، جولی کوزاک سخنگوی صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هرگونه اقدام برای مصادره دارایی های مسدود شده روسیه باید با “حمایت قانونی مناسب” صورت گیرد.

اتحادیه اروپا و سایر کشورهای G7 از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، حدود ۳۰۰ میلیارد دلار موجودی بانک مرکزی روسیه را مسدود کرده اند.

از این میزان، ۱۹۶.۶ میلیارد یورو (۲۱۱ میلیارد دلار آمریکا) در اختیار اتاق پایاپای “Euroclear” است. این اتاق پایاپای که دفتر مرکزی آن در بلژیک است، سال گذشته تقریباً ۴.۴ میلیارد یورو از این صندوق ها سود به دست آورد.

کوزاک اظهارات قبلی صندوق بین‌المللی پول را تکرار کرد و به خبرنگاران گفت: تصمیمات مربوط به توقیف دارایی‌ها در اختیار مقامات و حوزه‌های قضایی مربوطه در کشورها است.

سخنگوی صندوق بین المللی پول در ادامه افزود: برای این صندوق مهم است که هر اقدامی کافی، پشتوانه قانونی داشته باشد و عملکرد نظام بین المللی پول را تضعیف نکند.

این صندوق پیش از این هشدار داده بود که برنامه های غرب برای توقیف دارایی های مسدود شده روسیه، تهدیدی برای سیستم پولی جهانی است و می تواند خطرات غیرقابل پیش بینی ایجاد کند.

این در حالی است که برخی مقامات غربی بارها خواستار توقیف مستقیم وجوه بلوکه شده توسط روسیه و انتقال آن به اوکراین و یا حداقل استفاده از سود این دارایی ها شده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا