ترندهای روز

ترس‌های روانی انسان‌؛ با ۱۱ هراس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بسیاری از افراد از انواع و اقسام ترس های روانی و آسیب شناختی رنج می برند که در برخی موارد زندگی روزمره یا اجتماعی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

این گونه ترس های ذهنی (فوبیا) اغلب جنبه غیرمنطقی دارند، اما باز هم فرد مبتلا قادر به کنترل ترس خود نیست. حدود هفتاد و پنج درصد از افرادی که از نوعی فوبیا رنج می برند تنها یک نوع فوبیا ندارند. از ترس های روانی می توان به ترس از هواپیما، آسانسور، شلوغی و مکان های شلوغ، فضاهای بسته و بیماری اشاره کرد.

با این حال، برخی از این ترس‌های روانی شایع‌تر از دیگران هستند. در ادامه به تعدادی از ترس های مرضی رایج در دنیا اشاره می شود.

ترس اجتماعی یا فوبیا

ترس های روانی انسان؛  با 11 ترس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

نتیجه یک تحقیق در بریتانیا نشان داده است که ترس اجتماعی در این کشور بیشتر از سایر ترس های روانی است.

این نوع ترس روانی که از آن با عنوان «اختلال اضطراب اجتماعی» نیز یاد می شود، به ترس فرد از مواجهه با موقعیت هایی اشاره دارد که نیازمند تعاملات اجتماعی است.

افراد مبتلا به این نوع ترس روانی اغلب از صحبت در جمع می ترسند. آنها می ترسند در حضور دیگران مورد قضاوت یا تمسخر قرار گیرند.

آگورافوبیا یا ترس از محیط باز

آگورافوبیا به ترس روانی فرد از محیطی باز و شلوغ گفته می شود که خروج فوری و سریع از آن امکان پذیر نیست. سینماها، مراکز خرید و حمل و نقل عمومی از جمله این محیط ها هستند.

با این حال، افراد مبتلا به آگورافوبیا نه تنها از محیط های باز و شلوغ می ترسند، بلکه ممکن است در محیط هایی مانند آسانسور یا هواپیما نیز احساس ترس کنند.

استفراغ

ترس های روانی انسان؛  با 11 ترس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

یکی دیگر از ترس های روانی رایج ترس از استفراغ یا تماشای استفراغ شخص دیگری است.

افراد مبتلا به استفراغ ممکن است به دلیل ترس از استفراغ غذای کمی بخورند و به همین دلیل سوء تغذیه و کاهش وزن در بین آنها شایع است.

برخی از زنان مبتلا به استفراغ نیز از باردار شدن می ترسند زیرا نگران این هستند که در دوران بارداری حالت تهوع داشته باشند.

ترس از قرمزی پوست صورت

ترس از قرمزی پوست صورت که اغلب به دلیل شرم و خجالت رخ می دهد، یکی از ترس های رایج، وسواسی و روانی اجتماعی است.

افراد مبتلا به طور غیرمنطقی از سرخ شدن در مقابل دیگران می ترسند. از آنجایی که افراد خجالتی هستند، تمام تلاش خود را می کنند تا از موقعیت های شرم آور دوری کنند.

برای بسیاری از مبتلایان به این ترس روانی، سرخ شدن در ملاء عام نشانه ضعف است. وقتی در چنین موقعیتی قرار می گیرند از اینکه بدنشان خارج از کنترلشان واکنش نشان می دهد خجالت می کشند و در نتیجه چرخه معیوبی را تجربه می کنند که هر چه بیشتر سرخ می شوند، خجالت می کشند و در نتیجه صورتشان بیشتر سرخ می شود. . این چرخه البته برای آنها آزاردهنده است.

ترس از رانندگی

یکی دیگر از ترس های روانی رایج در بین انسان ها ترس از رانندگی است. افراد مبتلا به این نوع ترس از نشستن پشت فرمان خودرو می ترسند. فرد مبتلا ممکن است در حین رانندگی یا حتی قبل از آن واکنش های عصبی مانند لرزش، سرگیجه یا تپش قلب داشته باشد.

کسانی که از ترس از رانندگی رنج می برند اغلب برای اجتناب از قرار گرفتن در موقعیت رانندگی تلاش زیادی می کنند. به همین دلیل علاقه زیادی به حمل و نقل عمومی دارند و خودرو را وسیله نقلیه خطرناکی می دانند.

خود تشخیصی

ترس های روانی انسان؛  با 11 ترس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

خود تشخیصی یکی از ترس های روانی رایج است. مبتلایان اغلب به طور غیرمنطقی و وسواسی از بیمار شدن می ترسند. به همین دلیل با وسواس هر علامت و علامتی از بیماری را بسیار جدی می گیرند و به پزشکان و مراکز درمانی مراجعه می کنند.

بسیاری از مبتلایان به خود تشخیصی فکر می کنند که بیماری بسیار خطرناکی دارند. نوعی از خود تشخیصی می تواند به عنوان ترس از ابتلا به یک بیماری یا بیماری خاص ظاهر شود. ترس از ابتلا به HIV (ویروس ایدز)، ترس از بیماری های مقاربتی و ترس از انواع سرطان از جمله این موارد هستند.

ایروفوبیا

آئروفوبیا ترس شدید از هوای تازه و باد است. افراد مبتلا معمولاً از سفر با هواپیما یا هر وسیله دیگری برای پرواز می ترسند. آنها اغلب بر این باورند که در طول سفر به دلیل نقص فنی جان خود را از دست خواهند داد.

افرادی که آئروفوبیا دارند معمولاً از چندین ترس روانی دیگر نیز رنج می برند، از جمله ترس از ارتفاع و ترس از فضاهای بسته.

ترس از عنکبوت

ترس های روانی انسان؛  با 11 ترس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

افرادی که از عنکبوت می ترسند اغلب از دیدن این حیوان می ترسند. برای آنها فرقی نمی کند عنکبوت مورد نظر کوچک باشد یا بزرگ. پس از دیدن عنکبوت دچار تپش قلب، تعریق شدید، سرگیجه، حالت تهوع و ناتوانی در واکنش می شوند.

بسیاری از مبتلایان ترس های غیرمنطقی همراه با ترس اولیه دارند. به عنوان مثال، آنها تصور می کنند که یک عنکبوت روی آنها می پرد یا از موهای آنها عبور می کند.

ترس از رعد و برق

ترس از رعد و برق یکی دیگر از فوبیای روانشناختی رایج است. برخی از مبتلایان که ترس شدید از رعد و برق دارند، پیش بینی های هواشناسی را با وسواس هر روز دنبال می کنند.

ترس از رعد و برق اغلب با ترس های روانی دیگر از جمله ترس از صداهای بلند و ترس از باران همراه است.

آیا داروهای روانگردان پاسخی برای بحران سلامت روان هستند؟

ترس از فضاهای بسته

ترس از فضاهای بسته یکی دیگر از ترس های روانی رایج در بین انسان هاست. افراد مبتلا به این نوع ترس اگر در محیط هایی مانند آسانسور، مترو، هواپیما و اتاق های کوچک و بسته با سقف کم گرفتار شوند، ممکن است علائمی مانند تپش قلب شدید، تعریق و اضطراب را تجربه کنند.

افرادی که از این نوع ترس روانی رنج می برند می ترسند که در یک محیط بسته گرفتار شوند و نتوانند از آنجا فرار کنند.

ترس از ارتفاع

ترس های روانی انسان؛  با 11 ترس غیرمنطقی اما رایج آشنا شوید

ترس از ارتفاع یکی دیگر از ترس های رایج روانی در بین انسان هاست. تخمین زده می شود که بین سه تا شش درصد از جمعیت انسان از ارتفاع ترس دارند.

افراد مبتلا به ترس از ارتفاع، مانند افراد مبتلا به سایر ترس های روانی، از جنبه غیرمنطقی ترس خود آگاه هستند، اما کنترلی بر آن ندارند. هنگامی که در ارتفاع “ترسناک” قرار می گیرند ممکن است مجبور به خزیدن، نشستن، خم شدن روی زانو و واکنش های مشابه شوند.

فیلم «سرگیجه» ساخته آلفرد هیچکاک که به عنوان یکی از شاهکارهای تاریخ سینما شناخته می شود به ترس از ارتفاع می پردازد.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا