بانک و بیمه

ترس بانکهای ناکارآمد از انحلال و ادغام| بانک مرکزی تورم را آنگونه که مردم حس کنند کاهش دهد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: این روزها در پی ادغام موسسه اعتباری نور در بانک ملی و انحلال موسسه اعتباری توسعه و همچنین واگذاری حق رای ۶۰ درصد سهام بانک آینده به وزارت اقتصاد، بانک ها و موسسات مالی مشکل دار با مشکل مواجه شده اند. قوانین و مقررات جدید را دنبال کنید. بانک مرکزی باید حرکت کند زیرا با ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی اکنون دست این بانک برای ساماندهی بانک ها باز شده است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، این اتفاق باید سال ها پیش می افتاد، بنابراین نه تنها منجر به استقلال بسیاری از بانک ها در فعالیت هایشان نمی شد، بلکه اقتصاد کشور نیز دچار چنین روزی نمی شد.

بانک هایی که سال ها تنها به نفع خود کار کرده و با عملیات بانکی و سرمایه گذاری های کلان ضربه سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرده اند، اکنون بانک مرکزی دست بانک ها را به روی عملیات بانکی و سفته بازی بسته و آنها را از این کار برحذر داشته است. انجام دهید در صورت عدم توجه به رعایت قوانین و مقررات بانکی به شدت با او برخورد می شود. از سوی دیگر اعلام شد که در صورت عدم انطباق نظام بانکی با قوانین و مقررات جدید بانک مرکزی و یا وجود مشکل یا مغایرت، با سایر بانک ها ادغام خواهند شد.

در قانون جدید، بانک مرکزی قدرتمند و تا حدودی مستقل شده است، به طوری که قرار است این بانک در صورت کسری منابع یا سفارشات بیشتر که منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی می شود، دولت را همراهی کند. با احتیاط و در نظر گرفتن همه جوانب.

بانک مرکزی با گسترش اختیارات سازماندهی بانک ها به شیوه ای استبدادی عمل می کند

از سوی دیگر، بانک مرکزی با قانون جدید قدرتمند و تا حدودی مستقل شده است، بنابراین این بانک قصد دارد در مواقع کمبود منابع یا سفارشات بالاتری که منجر به افزایش پایه پولی و رشد نقدینگی می شود، از دولت حمایت کند. گذشته، با احتیاط و حفظ همه جوانب همراهی. چرا که در گذشته هر زمان که دولت با کسری مواجه می شد و یا نیاز به منابع داشت، بدون توجه به عواقب آن از بانک مرکزی تقاضای منابع می کرد، رویکردی که باعث می شد پایه پولی هر ساله رشد کند و به دنبال آن تورم و فشارهای اقتصادی افزایش یابد. بر مردم مسلط شوند

اما در حال حاضر بانک مرکزی با توجه به شرایط و پیامدهای خروج پول از سیستم بانکی، جهات لازم را برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور مد نظر قرار می دهد، زیرا این بانک موظف است تغییرات حجم پول را به طور مرتب گزارش کند. نقدینگی و پایه پولی، عملکرد آن و شبکه بانکی و تغییرات سطح. عموم مردم باید قیمت ها، ثبات و وضعیت شبکه بانکی و حمایت از رشد اقتصادی را به شورای عالی گزارش دهند تا دیگر به این بانک به عنوان دستفروش دولت نگاه نشود. البته اصل بر همین اساس است، زیرا بانک مرکزی متولی سیاست های پولی و بانکی است و باید به هر نحو ممکن همه جوانب را در این حوزه لحاظ کند.

بانک مرکزی برای تنظیم وضعیت اقتصاد کشور باید تمام تلاش خود را برای مهار نرخ تورم و کاهش حجم نقدینگی به کار گیرد، زیرا تا زمانی که تورم مهار نشود و مردم تاثیر آن را بر روی جدول نبینند، این کار را نمی توان انجام داد. بانک مرکزی عملکرد مثبتی دارد

لزوم تمرکز بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم

دکتر. گفتگوی علی اکبر نیکو اقبال، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با خبرگزاری “بازار” وی با توجه به اقدام شورای اسلامی و مصلحت نظام در خصوص بازنگری قانون جدید بانک مرکزی پس از گذشت سالیان متمادی، این اقدام را رویکردی صحیح و قابل توجه دانست تا این بانک بتواند استقلال لازم را برای اجرا داشته باشد. مدیریت پولی و ارزی برای ساماندهی نظام بانکی کشور گفت: البته به شرطی که مدیران و مسئولان بانک مرکزی با درایت کار کنند، نه اینکه با وجود قانون همچنان نسبت به رفتار بد بانک ها بی توجه باشند، چگونه برای توزیع اعتبار و منابع و همچنین اجرای سیاست های پولی و غیره.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را برای مهار نرخ تورم و کاهش حجم نقدینگی به کار گیرد تا وضعیت اقتصادی کشور ساماندهی شود. بانک مرکزی عملکرد مثبتی دارد. البته اگر این بانک در کنار سایر نهادها و مؤسسات مدیریت مناسبی برای حفظ منابع از طریق اجرای سیاست های اساسی نداشته باشد، همچنان شاهد نرخ تورم بالا، گرانی و افت اقتصادی خواهیم بود، اما اکنون که بانک مرکزی مدیریت اجرای سیاست های پول و مقررات بانک ها و … را بر عهده دارد، بنابراین مردم باید در ماه های آینده آثار این اختیار را ببینند.

وضعیت معیشتی مردم اکنون به گونه ای است که اتحادیه ها و حقوق بگیران سالانه ۲۰ تا کمتر از ۳۰ درصد حقوق خود را اضافه می کنند، اما خود دولت اعلام می کند; نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است. چه عواملی که باعث تورم بالا می شود باید از بین برود؟

وقتی تورم در اقتصاد اساسی می شود

این کارشناس اقتصادی افزود: متأسفانه موضوع تورم در کشور ما به یک موضوع اساسی تبدیل شده است، اما اگر به دنیا نگاه کنیم، در سال های اخیر در مواجهه با اپیدمی کرونا مجبور شده اند برای حفظ اشتغال و حفظ اشتغال اقداماتی انجام دهند. معیشت مردم را به دنبال داشت و این امر باعث افزایش نرخ تورم برای آنها شد، اما پس از مهار این بیماری، مدیریت و سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای بود که نرخ تورم به نقطه قبلی خط کشور یعنی برنامه‌ریزی‌ها بازگشت. و سیاست ها اینطور نیست و در عوض برای کاهش تورم روی کاغذ اعلام می شود که این شاخص در حال کاهش است اما مردم آن را احساس نمی کنند و روز به روز شاهد افزایش قیمت کالاها و خدمات با کاهش نرخ تورم هستند.

نیکو اقبال افزود: وضعیت معیشتی و معیشتی مردم اکنون به گونه ای است که اتحادیه ها و حقوق بگیران حقوق سالانه خود را ۲۰ تا کمتر از ۳۰ درصد افزایش می دهند، اما خود دولت اعلام می کند; نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد است. چه عواملی که باعث تورم بالا می شود باید از بین برود؟ و چه اقداماتی باید انجام شود تا این شاخص مهم اقتصادی به تدریج کاهش یابد؟ البته واضح است که رشد نقدینگی در نتیجه کسری بودجه و تحریم ها، رکود اقتصادی و همچنین انحراف منابع به جای بخش تولیدی، موجب افزایش تورم در کشور شده است. بانک مرکزی باید اقدامات خود را در این زمینه جدی بگیرد تا از افزایش نقدینگی و رشد پایه پولی جلوگیری کند.

برخی از بانک‌ها آنقدر قدرتمند و گسترده هستند که تمام گوش‌هایشان در مورد پایبندی بانک مرکزی آموزش دیده است. در چنین شرایطی که اختیارات بانک مرکزی در برخورد و نظارت بر عملکرد بانک ها افزایش یافته است، نباید با نظارت فوری و برخورد جدی به این بانک ها اجازه ایجاد بنیاد را بدهد. تبدیل به مشکلات اقتصادی شود

نظارت جدی بر عملکرد بانک های خصوصی در قدرت

این استاد دانشگاه، عمده رشد نقدینگی، تورم و مشکلات اقتصادی را ناشی از عملکرد مستقل بانک‌های خصوصی دانست و افزود: برخی از این بانک‌ها آنقدر قوی و گسترده هستند که گوش‌هایشان از رعایت مقررات بانک مرکزی پر است. بانک مرکزی در رسیدگی و نظارت بر عملکرد بانک ها افزایش یافته است. نباید اجازه داد برخی بانک ها با نظارت فوری و اقدامات جدی، عملکرد خود را دچار مشکل اقتصادی کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به تغییر در سیاست و ساختار مدیریتی بانک مرکزی در قانون جدید، امید است با توجه به گسترش اختیارات نظارتی بانک مرکزی، اقدامات در خور توجه در ساماندهی پولی انجام شود. و وضعیت بانکی از سوی دیگر، در قانون جدید، شورای پول و اعتبار به شورای عالی تبدیل شد و برخلاف ساختار قبلی، معاونان رئیس جمهور و وزرای دولت به استثنای وزیر اقتصاد، روسای اتاق های بازرگانی و تعاونی ها در آن حضور ندارند. با این وجود به نظر می رسد این ترکیب شورای عالی تخصصی تر از ترکیب قدیمی شورای پول و اعتبار است و تضاد منافع وزارتخانه های مختلف که در این شورا حضور داشتند در آن مشهود نیست و می توانند با آن همکاری کنند. عقل و درایت مشترک، درمان اقتصاد کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا