بانک و بیمه

ترس متقاضیان مسکن ملی از تصمیم وزارت راه؛ تکمیل۲۸۰ میلیون تا ۲۰ مهر| امتیاز منفی بابت تاخیر در واریز

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: با آغاز به کار دولت چهاردهم و تشکیل کابینه، یکی از پروژه هایی که دولت مورد توجه قرار گرفت، طرح نهضت ملی مسکن بود. اما با گذشت زمان و عدم همکاری بانک ها با این پروژه، به نظر می رسد حتی کمی سازی نیز دیگر نمی تواند به پیشبرد این پروژه کمک کند.

هرچند فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام کرد که دولت ها باید از شماره گذاری صرف نظر کنند، اما تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی در خصوص ودیعه ماهانه از متقاضیان، هراس را در دل متقاضیان انداخته است. که ممکن است بعد از چند سال نتوانند صاحب مسکن دولتی شوند.

به هر حال حدود سه سال از اجرای طرح نهضت ملی مسکن می گذرد و گفته می شد که این طرح باید منجر به خانه دار شدن متقاضیان نهضت ملی مسکن ۱۵۰ میلیون تومان شود.

رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی در ماه ۱۴۰۰ گفت: نرخ سود تسهیلات نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد و اقساط این تسهیلات ۲۰ ساله است که اقساط این وام بصورت پلکانی خواهد بود. فردی که ۴۵۰ دریافت میلیون ها تومان موسسات فعلی تا ۲۰ سال آینده حدود یک و نیم میلیارد تومان پرداخت خواهند کرد. پلکانی می شود تا افرادی که امروز ثبت نام می کنند دو سال بعد از تحویل آپارتمان شروع به پرداخت اقساط خود کنند.

رستم قاسمی: اگر یکی از ساکنان تهران ۱۵۰ میلیون تومان بیاورد، حتماً صاحب خانه می شود چون زمین رایگان است.

وی گفت: فرض می کنیم فردی که در تهران زندگی می کند اگر خودش ۱۵۰ میلیون تومان بیاورد قطعاً صاحب خانه می شود، زیرا زمین رایگان است و با وزارت کشور توافقات خوبی برای تهیه موادی از این دست داریم که تورم ادامه خواهد داشت. اجازه کار با قیمت مناسب در دسترس است، سهم هزینه سیستم مهندسی کمتر است و مالیات به میزان قابل توجهی نیز پرداخت می شود.

اکنون پس از گذشت حدود ۳۱ ماه از این اظهارنامه، متقاضیان باید به نهضت ملی مسکن استان تهران پرداخت کنند که به گفته اکثر آنها بیش از این مبلغ اعلام شده واریز شده است.

ترس متقاضیان مسکن ملی از تصمیم جدید وزارت راه; تکمیل 280 میلیون در 20 مهر| نکات منفی برای تاخیر

همانطور که مشخص است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر چهار ماه یک بار ودیعه پرداخت کنند اما پیامک جدید اداره کل راه و شهرسازی استان تهران که همچنان مدیرکل دولت سیزدهم است و تغییری نکرده است یک پیامک برای متقاضیان ارسال می شود که متقاضیان اکنون ماهانه ثبت نام می کنند.

در جدیدترین نمونه، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران تا ۳۰ مهرماه برای متقاضیان پیامکی مبنی بر پرداخت ۵۰ میلیون تومان ارسال کرد.

این در حالی است که در یک نمونه، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با تغییر رویکرد و ارسال پیامک هشدار به متقاضیان، در نمونه اخیر، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران پیامکی به متقاضیان تا ۳۰ مهرماه ۵۰ میلیون تومان مهلت دارند

این پیامک به شرح زیر است؛

با توجه به آغاز اجرای پروژه های نهضت ملی و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، باید تدبیری اندیشید تا مبلغ آن تا ۲۹ تیر ۱۴۰۳ به ۲۸۰ میلیون تومان برسد.

با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه های نهضت ملی و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، اقداماتی را انجام دهید که تا تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۳ مبلغ آن به ۲۸۰ میلیون تومان برسد (مبلغ این قسط ۵۰ میلیون تومان است. ). اگر پول به موقع واریز نشود، پروژه متوقف می شود، قیمت افزایش می یابد و متقاضیان متضرر می شوند. بر اساس ارزیابی بر اساس یک میلیون تومان در روز، در صورت تاخیر در پرداخت، موارد در ارزیابی و رتبه متقاضی لحاظ می شود. اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

این پیامک قبلاً برای متقاضیان ارسال شده است شهریور وزارت راه و شهرسازی استان در ماه جاری پیامکی با متن زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن ارسال کرد و از آنها خواست تا مبلغ ۲۳۰ میلیون تومان را تکمیل کنند.

با توجه به آغاز عملیات اجرایی پروژه های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، در صورتی که هنوز مشارکت خود را انجام نداده اید، مقتضی است تا سقف ۲۳۰ میلیون تومان مشارکت داشته باشید. محدودیت اعلام شده توسط ۱۵ شهریور ۱۴۰۳ اقدام کنید.

با توجه به رتبه بندی بر اساس یک میلیون تومان در روز، در صورت تاخیر در پرداخت اقلام، یک امتیاز به رتبه و رتبه متقاضی اضافه می شود.

اگر پول به موقع واریز نشود، پروژه متوقف می شود، قیمت نهایی افزایش می یابد و متقاضیان متضرر می شوند. بدیهی است با توجه به ارزیابی مبنی بر یک میلیون تومان در روز، در صورت تأخیر در پرداخت پرونده ها، یک امتیاز در ارزیابی و رتبه متقاضی لحاظ می شود.

به نظر می رسد این پیامک ربطی به عدم همکاری بانک ها در تامین منابع مالی طرح نهضت ملی مسکن ندارد. چرا که طبق اعلام بانک مرکزی ۱۷ بانک با اعطای تسهیلات به حوزه مسکن و نهضت ملی مسکن موافقت کرده اند و حتی یک ریال تسهیلات نداده اند.

ترس متقاضیان مسکن ملی از تصمیم جدید وزارت راه; تکمیل 280 میلیون در 20 مهر| نکات منفی برای تاخیر

تسهیلات نهضت ملی مسکن در روزهای پایانی دولت سیزدهم و شورای عالی مسکن از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت. اما اکنون پس از گذشت ماه‌ها، بانک مرکزی هنوز این افزایش تسهیلات را به سیستم بانکی ابلاغ نکرده است، زیرا می‌داند هر گونه اطلاع‌رسانی منجر به عدم تمایل بیشتر بانک‌ها به مشارکت در حوزه مسکن و نهضت ملی مسکن خواهد شد.

در آخرین گزارش عملکرد بانک ها در قانون، افزایش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می دهد که ۱۷ بانک حتی یک ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت نکرده اند

در آخرین گزارش عملکرد بانک ها در قانون، افزایش تولید مسکن تا ۳۱ تیر ماه نشان می دهد ۱۷ بانک در جریان نهضت ملی مسکن یک ریال هم پرداخت نکرده اند.

گزارش های قبلی عملکرد بانک ها در حرکت ملی مسکن را بسیار ضعیف ارزیابی کرده بودند که این وضعیت در گزارش فعلی نیز تکرار شده است. همانند آمارهای قبلی، از ۲۶ بانک این بخش، ۱۷ بانک ضعیف عمل می کنند.

بانک های مسکن، سپه، ملی، تجارت، ملت، صادرات، صنعت و معدن و توسعه صادرات تنها بانک های فعال در دوره قبل از ۳۱ بودند. تیر در این ماه در مجموع ۷۴۸.۷۱۷ میلیارد ریال به نهضت ملی مسکن پرداخت کردند.

عملکرد بانک مسکن در مشارکت نهضت ملی مسکن در دوره مذکور ۶۲۹.۵۷۶ میلیارد ریال، بانک سپه ۱۲.۹۴۱ میلیارد ریال، بانک ملی ۳۴.۳۶۲ میلیارد ریال، تجارت ۲۲.۴۸۲ میلیارد ریال، ملت ۴۶.۵۰۴ میلیارد ریال و صادرات ۹۰ میلیارد ریال، صنعت و معدن ۷۰ میلیارد ریال بوده است. میلیارد ریال و توسعه صادرات ایران ۱.۵۲۰ میلیارد ریال بوده است. گفتنی است، عملکرد بانک صنعت، معدن و توسعه صادرات در این بخش در ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

به نظر می رسد دولت و وزارت راه و شهرسازی برای نهضت ملی مسکن و حتی سایر بخش های مسکن تصمیمات عجیبی گرفته اند تا اینکه بانک ها تمایل خود را برای حضور در حوزه مسکن و ارائه تسهیلات به جنبش ملی مسکن نشان دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا