اخبار اقتصاد ایران

ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه تصریح کرد: با سفر بیش از یک میلیون نفر به شهر وان ترکیه، در سال گذشته بیش از ۱.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد کشور درآمدزایی شد.

ایران تحلیل جلال ابراهیمی رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: ترکیه و ایران دو کشور مسلمان هم مرز در زمینه های فرهنگی، اجتماعی و تجاری، ارتباطات و منافع مشترک زیادی با هر یک داشته اند. دیگر برای مدت طولانی

وی افزود: از نظر جغرافیای سیاسی مرز ایران و ترکیه از کوه آرارات شروع و تا مرزهای کردستان عراق می رود. منطقه ای در شمال شرقی ترکیه که در آن کردها زندگی می کنند.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: ترکیه در مرزهای مشترک خود با ورودی های مرزی بازرگانان اسندرا و سارو دارد که از آنها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ تریلر حامل کالا به ایران، آسیای میانه، پاکستان، افغانستان و حتی به سمت ایران حرکت می کنند. جنوب ایران برای سواحل خلیج فارس برای منطقه امارات.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در قسمت شمالی از طریق خوی به سمت ترکیه مرز رازی و کاپیکوی قرار دارد. بر اساس تعهدات و قراردادها و کمیسیون های مرزی، دولت ترکیه شهرک مرزی گمرکی در ورودی کاپکوی احداث کرده است، اما ایران هنوز تعریض جاده های مربوط به آن و همچنین توسعه ساختمان ها و اقامتگاه ها را انجام نداده است. با شرایط روزانه در منطقه رازی.

ابراهیمی بیان کرد: این امر باعث شده است که ترکیه پروژه راه آهن قارص – آذربایجان را از طریق حمل و نقل دریایی در دریای خزر و ادامه حمل و نقل ریلی به آن سوی دریای خزر و آسیای میانه در اولویت قرار دهد. به این ترتیب نه تنها محموله های ترانزیتی ترکیه، بلکه بارهای کشورهای اروپایی را به کشورهای قزاقستان، تاجیکستان و نزدیک مرزهای چین منتقل می کند.

وی افزود: ترکیه با این مسیر توانسته جاده شمال شرق ایران را که به جاده سنتو معروف بود کمتر جلوه دهد. گمرک ترکیه درآمد و حقوق ترانزیتی خود را در زمینه ترانزیت زمینی و ریلی بسیار کاهش داده است تا برای انتخاب مسیر ترانزیتی جذاب باشد.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: در حالی که اگر این مسیر ترانزیتی از ایران می گذشت علاوه بر درآمد ترانزیتی موجب گسترش کسب و کار و گردشگری در کشور می شد؛ در حالی که این مسیر ترانزیتی از ایران عبور می کرد. تنها با نگاهی گذرا به جاذبه های گردشگری شمال غرب ایران در منطقه ماکو می توان به وجود جاذبه های کوهستانی، صخره نوردی و طبیعت گردی فراوان اشاره کرد.

* مشکلات زیرساختی حمل و نقل برای جذب گردشگران ترک

وی تصریح کرد: ترک ها در منطقه مرزی خود تقریبا بزرگراه را تکمیل کرده و شهر مرزی را برای توسعه و تسریع در تردد مرزی ساماندهی کرده اند، هرچند هنوز نواقصی وجود دارد، در حالی که ما در این سوی مرز به خواسته خود عمل نکرده ایم. تعهدات نه تنها در زمینه تاسیسات و زیرساخت های مرزی تکمیل نشده است، بلکه از برنامه زمان بندی پروژه بسیار عقب هستیم.

ابراهیمی گفت: اگر بخواهیم حرکت و توسعه صنعت گردشگری دو طرفه باشد باید سرعت عمل را در اجرا و زمان بندی قراردادهای منعقده رعایت کنیم، طبیعی است که با کندی عمل زیان وارد می شود. در نتیجه توقف سرمایه و استهلاک آن و عدم بهره وری به دلیل عدم بهره برداری خواهیم داشت.

* درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری ترکیه از گردشگران ایرانی در شهر وان

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی گردشگری، هر گردشگر تقریباً ۱۵۰۰ دلار به عنوان گردشگر منطقه ای و ۲۰۰۰ دلار به عنوان گردشگر بین المللی درآمد دارد.

وی افزود: لازم به ذکر است که در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر و کمی بیشتر از این تعداد گردشگر از ایران به شهر وان وارد شده بودیم که به این معناست که ایران نزدیک به ۱.۵ میلیارد دلار درآمد برای وان فراهم کرده است. . این در حالی است که در توسعه مبادلات کالا، سود حاصل از خرید و فروش و جابجایی پوشاک و منسوجات از استان های دیگر به این منطقه درآمد غیرمستقیم نیز ایجاد شده و باعث ایجاد اشتغال جدید و صدها مغازه در زمینه عرضه کالا شده است. کالاها .

*تجارت ایران و ترکیه در دست دولت هاست

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شرایط توسعه تجارت دو کشور تصریح کرد: در دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد که آقای ارودقان با ایران آمدند و اعلام کردند که می توانیم سطح مبادلات تجاری دو کشور را افزایش دهیم. به ۳۰ میلیارد دلار رسید که در پاسخ همتای ایرانی او ۱۰۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری ارائه کرد.

وی افزود: در آن زمان مبادلات تجاری دو کشور با احتساب شمش طلای خریداری شده ۱۵ میلیارد دلار بود که ۴.۵ میلیارد دلار آن طلا و حدود ۷.۲ میلیارد نفت و گاز بوده و مابقی مبادلات در حوزه تجارت بوده است. بخش خصوصی اما این رقم در حال حاضر حتی به ۲۰ میلیارد دلار هم نرسیده است.

وی با بیان اینکه مبنای اصلی تجارت ایران و ترکیه میعانات نفتی است، گفت: این تجارت در دست دولت ها یعنی تجارت دولت به دولت است که تابع شرایط کنونی منطقه و رقبا در این است. حوزه.

* محصولات صادراتی ایران به ترکیه

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: در مرحله دوم بخش عمده صادرات ما بیشتر در اقلام کشاورزی است و حتی در چارچوب تجارت ترجیحی بیشتر اقلام صادراتی ما اقلام کشاورزی است که شامل گیاهان دارویی است. زعفران، پوست، سالنبور، دنبه و خاوریر. است.

وی افزود: همچنین در زمینه مصالح ساختمانی، کاشی، شیشه و گاهی سنگ، در فصل تابستان محصولات پتروشیمی، کربن سیاه و اوره (کود شیمیایی) نیز به این کشور صادر می شود.

فرصت های صادراتی به ترکیه و اروپا

ابراهیمی گفت: با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم شمش آلومینیوم، سرب، روی، کاتد مس و محصولات جانبی صنایع مس مانند میله مس، آلومینیوم و ورق آلومینیوم را در حجم زیادی صادر کنیم. اگر شرایط بازار ترکیه را از نظر مالی، ریفاینانس، فاکتورینگ در نظر بگیریم یا انبارهایی برای فروش مستقیم کالا در آن منطقه ایجاد کنیم، می توانیم از ترکیه به تجار اروپایی نیز بفروشیم.

ترکیه صادرات خود به ایران را ۳۰ درصد افزایش داد

وی تصریح کرد: ترکیه در سال ۲۰۲۳ صادرات خود به ایران را ۳۰ درصد افزایش داده است که رقم قابل توجهی در حدود یک میلیارد و دویست میلیون دلار است.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه ادامه داد: ایران و ترکیه در سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری خواهند داشت که برای دو کشور هماهنگ مناسب نیست، اما امسال نه تنها رشد صادرات به ترکیه نداشتیم، بلکه رشد صادراتی به ترکیه را هم نداشتیم. با کسری صادرات مواجه شد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا