بانک و بیمه

تزریق پول در ریپو عامل تعدیل نرخ اوراق

بازار؛ گروه بانک و بیمه: یک کارشناس بازار مالی با اشاره به اینکه بانک مرکزی اقدامات انبساطی برای تعدیل نرخ سود اوراق انجام داده است، گفت: این انتشار گامی برای حفظ جریان پول در بورس است به همین دلیل انتظار می رود بازار سهام این کار را انجام دهد عملکرد مثبت در کوتاه مدت داشته باشد.

محمدجواد صدیقی، کارشناس بازار مالی با تاکید بر اینکه ورود پول در ریپو دلیل تعدیل نرخ سود اوراق است، گفت: در هفته های اخیر بانک مرکزی میزان ورود پول به بازار آزاد را افزایش داده است. این مشکل منجر به تعدیل نرخ سود اوراق قرضه شده است که اکنون حدود ۳۰ درصد است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت تداوم سیاست انبساطی بانک مرکزی نرخ سود اوراق با درآمد ثابت ۲۸ درصد کاهش می یابد، تصریح کرد: این مشکل می تواند مانع از خروج پول از بورس شود اوراق قرضه و اوراق بهادار با درآمد ثابت در محدوده تورم قرار گرفتند که باعث شد سرمایه گذاران این سود بدون ریسک را ترجیح دهند. در حال حاضر تغییر سیاست تعدیل نرخ سود اوراق توسط بانک مرکزی، فرصتی را برای بازار سهام ایجاد کرده است تا بازدهی کاهشی خود را جبران کند.

این کارشناس بازار مالی تاکید کرد: عملکرد بورس تنها به نرخ سود بستگی ندارد و عواملی مانند قیمت گذاری دستوری در سرمایه گذاری و بازدهی بورس موثر است. اما الان در بورس ثابت شده است.

صدیقی با تاکید بر اینکه تزریق وجوه بانک مرکزی در بازار آزاد به معنای ورود پول جدید نیست، تصریح کرد: این پول پیش از این در بانک ها سپرده می شد تا در مواقع نیاز وارد بازار شود. به همین دلیل اثر تورمی بر اقتصاد ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی کنترل نقدینگی را تا پایان سال در دستور کار قرار داده است، گفت: بر این اساس نقدینگی نباید بیش از ۲۵ درصد افزایش یابد. به همین دلیل آزادسازی اوراقی اتفاق می افتد که در بودجه آزاد می شود اما بانک مرکزی آنها را نمی خرد. بنابراین بخشی از این اوراق در بازار سرمایه معامله می شود.

صدیقی در خصوص عوامل موثر بر گردش پول افزود: از سوی دیگر نرخ تورم در کشور همچنان بالاست. به همین دلیل، بسیاری از سرمایه گذاران بازار بدون ریسک را ترجیح می دهند. بنابراین برای تداوم رشد بورس علاوه بر کاهش نرخ سود باید عوامل بنیادی بورس را نیز اصلاح کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا