تسلا به کلوپ تریلیون دلاری ها پیوست
سقف یک تریلیون دلاری تسلا پس از پیروزی ترامپ؛
در روز جمعه، سهام تسلا ۸ درصد افزایش یافت و ارزش بازار این خودروساز الکتریکی را به بیش از ۱ تریلیون دلار رساند.
گزارش کردن اخبار بورس به نقل از cnbc; سهام تسلا هفته گذشته پس از پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حدود ۲۹ درصد افزایش یافت و این امید را در میان سرمایه گذاران افزایش داد که بازگشت ترامپ به کاخ سفید می تواند به نفع تسلا باشد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، یکی از حامیان اصلی ترامپ در این مرحله از مبارزات انتخاباتی او بود و حداقل ۱۳۰ میلیون دلار در این کمپین سرمایه گذاری کرد.
نمودار زیر ارزش بازار تسلا را در سه ماه گذشته نشان میدهد که افزایش ارزش بازار آن را تقریباً یک تریلیون دلار نشان میدهد.
ارزش بازار تسلا تا پایان روز سه شنبه ۸۰۷.۱ میلیارد دلار بود. قبل از جهش این هفته، سهام تسلا از سال تا به امروز حدود ۱ درصد افزایش یافته بود. با این حال، این رقم در حال حاضر به حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. تسلا به جمع شرکتهای بزرگی مانند انویدیا، اپل، مایکروسافت، آلفابت، آمازون و متا میپیوندد که ارزش بازاری بیش از ۱ تریلیون دلار دارند (البته به جز متا، بقیه بیش از ۲ تریلیون دلار ارزش دارند). در اکتبر ۲۰۲۱، ارزش بازار تسلا برای اولین بار از یک تریلیون دلار گذشت.
دان آیوز، تحلیلگر Wedbush Securities گفت که دولت احتمالی ترامپ می تواند به معنای مقررات کمتری برای تسلا و سایر شرکت ها باشد.
در یادداشتی به مشتریان، آیوز نوشت: «تسلا، با وسعت و مقیاس خود در صنعت خودروهای الکتریکی، میتواند مزیت رقابتی واضحی در محیطی بدون یارانههای خاص خودروهای الکتریکی داشته باشد. علاوه بر این، تعرفههای بالاتر بر واردات از چین احتمالاً به جلوگیری از ورود خودروسازان ارزان قیمت خودروهای الکتریکی چینی (مانند BYD و New) به بازار ایالات متحده در سالهای آینده کمک میکند. “
ترامپ قبلا گفته بود که ممکن است اعتبار مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری دولت فدرال برای خودروهای برقی را کاهش دهد. وامی که در گذشته به افزایش فروش خودروهای تسلا کمک کرده است.
تسلا در آخرین گزارش مالی خود درآمد ۲۵.۱۸ میلیارد دلاری و سود خالص ۲.۱۷ میلیارد دلاری را برای سه ماهه سوم سال اعلام کرد.
ماسک در تماسی با سهامداران اعلام کرد که “بهترین پیش بینی” او این است که “رشد خودرو” در سال آینده به ۲۰ تا ۳۰ درصد به دلیل “هزینه های کمتر خودرو” و “پذیرش فناوری خودران” خواهد رسید.
تسلا بیش از یک دهه است که امیدوار بوده و روی فناوری خودران کار می کند، اما رقیب اصلی ایالات متحده، Waymo که متعلق به آلفابت است، پیشرفت های بیشتری داشته است و اکنون خدمات تاکسی خودران را در چندین شهر بزرگ ارائه می دهد.
ماسک در تماس با درآمد سه ماهه سوم گفت که میخواهد از نفوذ خود در دولت ترامپ و ونس برای ایجاد «فرایند تأیید فدرال برای خودروهای خودران» استفاده کند. در حال حاضر، این تأییدیهها در سطح ایالتی صادر میشوند، که ماسک آن را یک مانع قانونی میداند که تسلا باید برای ارائه سیستمهای کاملاً خودمختار بر آن غلبه کند.
پایان مقاله