اخبار اقتصاد ایران

تسهیلاتی که پول یک یخچال نیست | سال جدید مبلغِ «وام بازنشستگان» افزایش یابد

بازنشستگان کارگری خواستار افزایش مبلغ وام ضروری در سال جدید شدند. آیا درست است که مبلغ این وام ها تنها ۲۰ میلیون تومان است و بازنشسته نمی تواند با این وام یخچال بخرد؟!

ایران تحلیل مبلغ وام ضروری مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ تنها ۱۲ میلیون تومان بوده که این مبلغ در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است. به گفته یدالله فرجی، فعال سندیکای کارگران بازنشسته، این مبلغ حتی پول یک یخچال هم نیست!

وی با بیان اینکه «فلسفه وجودی وام ضروری این است که در مواقع نیاز بتواند نیازهای ضروری زندگی را برطرف کند»، افزود: فرض کنید بازنشسته ای که درآمدش زیر خط فقر است بخواهد فرزندش را به خانه خوشبختی بفرستد؛ اما در صورت نیاز به خانواده، بازنشسته ای می پردازد. این بازنشسته که نه سرمایه و نه پس انداز دارد و در تمام سال های کاری پس انداز خود را در صندوق تامین اجتماعی گذاشته است، راهی جز وام گرفتن از این صندوق ندارد. حال سوال این است که آیا این وام که به ناچار در مواقع ضروری درخواست می شود برای بازنشستگی برای خرید دو قلم لوازم خانگی برای فرزندش کافی نباشد؟!

فرجی تاکید کرد: یکی از امکانات تامین اجتماعی در اقصی نقاط دنیا پرداخت تسهیلات رفاهی و بانکی بدون سود و به میزان کافی است. اما در ایران صندوق تامین اجتماعی هیچ نوع تسهیلات تفریحی و رفاهی به بازنشستگان و مستمری بگیران خود نمی دهد، تنها خدمتی که ارائه می کند وام های ضروری است که بازنشستگان به دلیل اینکه چاره دیگری ندارند ثبت نام می کنند. آیا درست است که مبلغ این وام ها تنها ۲۰ میلیون تومان است و بازنشسته نمی تواند با این وام یخچال بخرد؟!

به گفته این فعال بازنشسته صنفی، میزان وام ضروری مستمری بگیران صندوق تامین اجتماعی در سال جدید باید سه یا چهار برابر شود چرا که تامین برخی کالاهای اساسی مادام العمر حداقل نیازمند چنین ارقامی است.

این بازنشسته افزود: امروز اگر یکی از لوازم خانگی در منازل بازنشستگان مشکل داشته باشد و نیاز به تعمیر داشته باشد، بازنشستگان با مستمری دریافتی نمی توانند هزینه این تعمیرات را پرداخت کنند. در چنین شرایطی باید از مدیران سازمان تامین اجتماعی پرسید که “شما چه خدماتی به بازنشستگان و مستمری بگیران خود ارائه می دهید، مستمری بگیران صندوق چقدر از این بهبود ادعایی منتفع شده اند”; و پاسخ باید این باشد که هیچ!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا