بانک و بیمه

تسهیلات تکلیفی علت العلل بسیاری از مشکلات نظام بانکی است

به گزارش ایران تحلیل: طهماسب مظاهری; رئیس سابق بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست های پولی و پولی با عنوان ساماندهی سیاست های پولی و نظارتی با توجه به قانون جدید بانک مرکزی گفت: رفع بدهی ها عامل بسیاری از مشکلات است. در سیستم بانکی در ابتدای این جلسه موضوع مازاد بر کسری بودجه در سیستم بانکی مطرح شد. علاوه بر این، مشکل اضافه برداشت نیز بر عدم تعادل شبکه بانکی تأثیر می گذارد که باید کنترل شود.

مظاهری تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان نظام بانکی باید با کنار گذاشتن تسهیلات بیش از حد به نظام بانکی به شدت مخالفت کنند و از تحمیل وظایفی که منجر به ناهماهنگی به شبکه بانکی می شود جلوگیری کنند.

رئیس سابق بانک مرکزی گفت: در سیاست گذاری ارزی نباید شوک درمانی انجام شود، بلکه باید آرام آرام به سمت سیاست گذاری های دیگر از جمله سیاست ارز تک نرخی برویم زیرا این کار پیش نیازها و پیش نیازهایی می خواهد.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی تصریح کرد: باید ریشه ۴۲۰۰ تومانی را که پدیده بسیاری از مشکلات اقتصادی در کشور است، بیابیم فروردین در سال ۲۰۱۷ حمله ای انجام شد که در نهایت به مشکلات شدیدی در اقتصاد ایران منجر شد. یکی از اثرات منفی ارز ۴۲۰۰ تومانی این است که برخی از آمارهای اقتصادی کشور در سازمان های بین المللی بر اساس نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شود که منجر به لطمه زدن به منافع کشورمان در نهادهای بین المللی می شود.

وی افزود: باید برای مقابله با پدیده های نوظهور مالی غیرمتمرکز تدبیری بیندیشیم. ارزهای دیجیتال و بازارهای مالی نوظهور در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار حجم دارند و بانک مرکزی باید نسبت به این بخش مثبت نظر داشته باشد و ما نباید نسبت به این بخش منفی نظر داشته باشیم، بلکه باید مانند همه اقتصادهای دنیا استفاده کنیم. در چرخه اقتصادی کشور قرار دارد.

مظاهری گفت: امروز روز افتتاحیه مجلس جدید است و بسیاری از نمایندگان مجلس جدید امروز اطلاعات کافی از مسائل اقتصادی ندارند. می توانم توصیه کنم قبل از اینکه مطالبه نمایندگان بانک مرکزی به یک فشار غیرقابل مقاومت تبدیل شود، بانک مرکزی با آموزش سطح دانش اقتصادی نمایندگان مجلس را افزایش دهد تا در آینده دچار مشکل نشویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا