بانک و بیمه

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۲ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ اعلام شد

بر اساس گزارشات بازار، در دو ماهه نخست سال جاری، از مجموع گزینه های پرداخت، ۵۷۲۵.۰ میلیارد ریال معادل ۷۹.۳ درصد به صاحبان مشاغل (حقوقی و غیرحقوقی) و ۱۴۹۴.۶ میلیارد ریال معادل ۲۰.۷ درصد پرداخت شده است. به مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) پرداخت شد.

لازم به توضیح است تسهیلات پرداختی دو ماهه در ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ ۵۱۵۱.۹ میلیارد ریال بوده و با احتساب تعدیلات انجام شده توسط شبکه بانکی به مبلغ ۵۳۰۲.۳ میلیارد ریال افزایش یافته است.

در جدول ۱ هدف اخذ تسهیلات پرداختی در بخش های اقتصادی طی دو ماه از ابتدای سال ۱۴۰۳ نشان داده شده است. سهم تسهیلات پرداختی به صورت سرمایه در گردش در کلیه بخش های اقتصادی در دو ماهه سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۴۳۹۲.۷ میلیارد ریال است که معادل ۷۶.۷ می باشد. درصد از کل تسهیلات پرداختی به صاحبان مشاغل. همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالاهای شخصی توسط مصرف کنندگان نهایی (خانوارها) بالغ بر ۵۹۳.۵ میلیارد ریال است که ۳۹.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) ​​را به خود اختصاص داده است.

سهم تسهیلات پرداختی برای تامین سرمایه در گردش بخش‌های صنعت و معدن در دو ماهه اول سال ۱۴۰۳ بالغ بر ۱۸۷۴.۴ هزار میلیارد ریال بوده که نشان دهنده تخصیص ۴۲.۷ درصد از سرمایه در گردش کل منابع تخصیص یافته به بخش‌های اقتصادی است. (مبلغ ۴۳۹۲.۷ میلیارد ریال). مشاهده می شود که از ۲۱۲۴.۲ میلیارد ریال گزینه های پرداخت در بخش صنعت و معدن، ۸۸.۲ درصد (مبلغ ۱۸۷۴.۴ میلیارد ریال) برای تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که نشان می دهد توجه و اولویت بندی تامین منابع برای این بخش از بانک ها در سال ۱۴۰۳ آمده است.

تسهیلات خرد (کمتر از ۳۰۰۰ میلیون ریال)
از مجموع تسهیلات پرداخت شده در مدت مذکور، ۱۷۰۷.۴ میلیارد ریال معادل ۲۳.۶ درصد در قالب تسهیلات خرد اعطا شده است. همچنین مبلغ ۸۵.۰ میلیارد ریال در قالب کارت اعتباری جابه‌جا شد که کل تسهیلات پرداخت خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) با احتساب این مبلغ به ۱۷۹۲.۴ میلیارد ریال رسید که ۲۴.۵ درصد از کل گزینه‌های پرداخت را شامل می‌شود. شایان ذکر است با توجه به اینکه گزینه های پرداخت به صورت کارت اعتباری در بخش خانوار نیز پرداخت می شود، سهم خانوار از ۲۰.۷ درصد در جدول ۱ به ۲۱.۶ درصد از کل گزینه های پرداخت افزایش می یابد. (جدول ۲)

تسهیلات پرداخت بانکی در دو ماه از ابتدای سال 1403 اعلام شد

شایان ذکر است که در ادامه مسیر فعلی باید ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره نسبت به تقویت پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد هوشیار بود. بر این اساس لازم است با افزایش سرمایه و ارتقای کفایت سرمایه بانک ها، کاهش وام های بلندمدت و بازگرداندن آنها در مسیر صحیح اعطای تسهیلات به بانک ها و ارتقای کارایی بانک ها، توان مالی بانک ها را افزایش داد. عملکرد کار تولیدی توجه ویژه ای به ارتقای سرمایه، پرهیز از بار مضاعف بر دارایی های بانکی و متقاعد کردن شرکت های تولیدی برای استفاده از بازار سرمایه به عنوان ابزاری مهم برای تامین مالی (خلاقانه) طرح های اقتصادی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا