بانک و بیمه

تسهیلات ۵۰ همتی برای تامین نقدینگی کارخانه‌های دارویی| ۲۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو

به گزارش افق میهن از بانک مرکزی، محمدرضا فرزین صبح امروز در جلسه هماهنگی با مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، مدیران اتحادیه تولیدکنندگان دارو، مدیران شرکت های واردکنندگان دارو و مواد اولیه دیدار و گفتگو کرد. اتحادیه، نمایندگان بخش خصوصی توزیع دارو و همچنین مسئولان ارشد بانک مرکزی دستور می دهد مشکل نقدینگی در تامین مواد اولیه دارو و کارخانجات دارویی حل شود و همچنین تسهیل و تسریع شود. تخصیص و تامین ارز برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی.

بر اساس این گزارش، بر اساس تفاهم‌نامه‌های بانک مرکزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، برای کمک به تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز شرکت‌های دارویی و رفع کمبودهای دارویی به ترتیب ۱۵ و ۳۰ مورد تسهیلات بانکی به شرکت های ارائه شده از سوی وزارت مذکور اعلام شد که عملکرد شبکه بانکی در سال های مذکور به ترتیب ۴۴.۷ و ۷۶.۴ میلیارد تومان بوده است.

بنا به دستور رئیس کل بانک مرکزی و به منظور حمایت از شرکت های دارویی، تجهیزات پزشکی و تولید شیرخشک از طریق شبکه بانکی، بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ نیز تسهیلات ۵۰ همت (۳۵ همت برای شرکت های دارویی) ۱۳ اعطا کرد. شرکت همات تجهیزات پزشکی و ۲ شرکت تولیدی همت شیرکشک برای شرکت های معرفی شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فعالیت می کردند.

با توجه به تاکید رئیس کل بانک مرکزی و با هدف تامین مالی زنجیره تولید، توزیع و توزیع در صنعت داروسازی و تسهیل در فعالیت های تولیدی و خدماتی این صنعت، مقرر شد از سفته هایی مانند. سفته در مراحل مختلف و در تعامل با نهادهای مختلف از جمله بانک مرکزی

۲۰۰ میلیون یورو برای سفارش دارو و تجهیزات پزشکی

بر اساس این گزارش، در این جلسه پس از تاکید رئیس کل بانک مرکزی مقرر شد بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو تخصیص اعتباری برای ثبت سفارش دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص دهد. همچنین با هماهنگی مسئولان مربوطه امکان تسویه بدهی ارزی شرکت های دارویی به بانک مرکزی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو با پذیرش اوراق گام ریالی وجود دارد.

همچنین به منظور تقویت سیاست تشویقی برای توسعه صادرات صنعت دارو، مقرر شد مبالغ ارز حاصل از صادرات دارو و ارزش معادل آن بین شرکت‌های صادرکننده در کشور توزیع شود. خط اعتباری ارزی برای استفاده در طرح های توسعه صنعت داروسازی و توسعه صادرات این صنعت

تسهیلات ارزی نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی را تامین می کند

در این جلسه محمدی رئیس سازمان غذا و دارو نیز گفت: با توجه به اهمیت حوزه سلامت برای کشور، درخواست خط اعتباری ۵۰ ماهه برای این بخش به دستور سازمان غذا و دارو مطرح شد. رئیس کل بانک مرکزی و مقرر شد این دستور طی روزهای آینده به بانک های عامل ابلاغ و از طریق بانک های عملیاتی به شرکت های دارویی پرداخت شود.

محمدی افزود: اعطای تسهیلات ارزی نیز به بحث تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت های دارویی کمک می کند که با حمایت بانک مرکزی نیز در حال اجراست.

وی گفت: همچنین در این جلسه مصوبه حمایت از نوسازی خطوط تولید دارو و تجهیزات به تصویب رسید که با ابلاغ به بانک های عامل اجرایی می شود و مقرر شد با اعلام این موضوع به شبکه بانکی این موسسه پرداخت شود. لیست شرکت های واجد شرایط

دستورالعمل تامین مالی بخش دارویی باید به بانک ها ابلاغ شود

عبدوزاده، مدیرعامل سندیکای تولیدکنندگان دارو در پایان این نشست گفت: بر اساس مکاتبات انجام شده با ریاست جمهوری و بانک مرکزی، مشکلات تامین مالی مربوط به پرداخت تسهیلات و اقساط پرداخت بدهی تفاوت نرخ ارز در تامین قطعات و تجهیزات و استفاده از اوراق مشارکت در تامین مالی صنعت دارو منعکس شد.

وی افزود: در این جلسه مقرر شد دستورالعمل اجرایی تامین مالی تسهیلات ریالی و ارزی و استفاده از اوراق گام در روزهای آینده تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شود.

رئیس هیئت مدیره سندیکای دارو در خصوص انتقال و توزیع بایت شرکت های دارویی بابت مابه التفاوت نرخ ارز دریافتی نیز گفت: مقرر شده در صورت تصویب برنامه و بودجه این موضوع تسویه شود. سازماندهی شود تا شرکت ها بتوانند با آرامش بیشتری برای تامین داروهای مورد نیاز کشور تلاش کنند

وی در خصوص مشکلات موجود در تامین نقدینگی صنعت دارو گفت: با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و بانک های عملیاتی، سازمان برنامه و بودجه و سازمان غذا و دارو تلاش می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم مواد اولیه دارو و تولید دارو بر اساس نیاز کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا