فرهنگ و هنر

تسویه اوراق سلف ارزی با طلا برای همه جذاب است/ ابزار جدید بورس کالا، بازی برد-برد تولیدکننده و سرمایه گذار

رحمان آراسته:

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران گفت: با تصویب شورای عالی بورس به منظور تامین مالی شرکت های صادرات محور، به زودی معاملات اوراق بهادار ارزی در بورس کالای ایران راه اندازی می شود. تا بخشی از منابع ارزی سرگردان کشور در خدمت تولیدکنندگان قرار گیرد. آنها برای سرمایه گذاری و توسعه خطوط تولید خود با محدودیت های ارزی مواجه هستند.


افق میهن –

رحمان آراسته در گفت و گو با کالاخبر به فرآیندها و زیرساخت های اجرایی برای راه اندازی اوراق ارزی اشاره کرد و اظهار داشت: عمده فرآیندهای اجرایی انتشار اوراق ارزی مشابه تامین مالی ریالی با استفاده از اوراق موازی استاندارد است که تمامی زیرساخت های این ابزار در اختیار دارد. سال ها در بازار سهام حضور داشت.

وی افزود: در این اوراق، دارایی خاصی به عنوان دارایی پایه اوراق معوق استاندارد قرار می گیرد و عرضه اولیه اوراق به صورت ارزی در بازار سرمایه انجام می شود تا شرکت ها بتوانند پروژه های آتی خود را تامین مالی کنند.

مدیر بازارهای مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران ادامه داد: نکته قابل توجه در مورد این اوراق این است که با توجه به نوسانات قیمت ارز و تاثیرات آن بر بازارهای مالی، امکان تسویه نهایی در سررسید از سه طریق فراهم شده است. یعنی خریدار این اوراق در سررسید این اختیار را دارد که یکی از سه گزینه دریافت کالا، تسویه ارزی یا دریافت طلای معادل ارزش ارزی دارایی خود را انتخاب کند.

آراسته گفت: لازم به توضیح است که منظور از طلا، شمش و سکه طلا در خزانه های بورس کالای ایران است. افزودن امکان تسویه با طلا به خریدار این امکان را می دهد که ریسک نوسانات ارز در سرمایه گذاری در این اوراق را پوشش دهد. از سوی دیگر، عرضه‌کننده نیز می‌تواند با استفاده از استراتژی‌های مالی و استفاده از سایر ابزارهای مشتقه در بورس کالا، ریسک ناشی از نوسانات قیمت ارز و طلا را پوشش دهد و به نوعی آزادسازی این اوراق از جذابیت بالایی برخوردار بوده و سودآور باشد. برنده بازی برای ناشران و سرمایه گذاران است.

وی با بیان اینکه بورس کالا به عنوان یک نهاد موفق تاکنون نزدیک به ۵۰ سرمایه خرد را جذب صندوق های طلا کرده است، گفت: این امر کمک زیادی به تولیدکنندگان شمش طلا در کشور کرده و توانسته نقدینگی سرگردان کشور را به سمت بازارهای رسمی و شفاف هدایت کند. . بنابراین بورس کالا با انتشار این اوراق اولین گام را برای جذب سرمایه خرد برداشته است و این موضوع قطعا کمک شایانی به تولیدکنندگانی که برای سرمایه گذاری در توسعه صنعتی با محدودیت ارزی مواجه هستند خواهد بود.




آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتیجه رای موافق و رای مخالف

ارسال برای دیگران:

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا