اخبار اقتصاد ایران

تسویه حساب دولت با سهام عدالتی ها

سود سهام عدالت عملکرد مالی ۱۴۰۱ شرکت که تاکنون ۲ فاز آن پرداخت شده است اما به دلیل سوء نیت برخی شرکت ها این سود تسویه نشده و سهامداران منتظر دریافت فاز سوم هستند.

سود سهامی که به پایان می رسد آذر ماه سال گذشته بود که مرحله اول واریز شد، مرحله دوم سود سهام عدالت در ۳ اسفند بود که طبق اعلام سازمان بورس، در مرحله دوم سهامداران پرتفوی سهام ۴۹۲ هزار تومان دریافت کردند. به مبلغ ۴۴۶ هزار تومان، ۵۳۲ هزار تومان به مبلغ ۴۸۲ هزار تومان و پرتفوی سهام یک میلیون تومانی ۹۰۶ هزار تومان سود دریافت کرد، البته میزان سود دریافتی به پرتفوی سهام فرد بستگی داشت.

سود سهام عدالت که تسویه نشد و در همین راستا ۲۸ فروردین ماه مجید عشقی رئیس سازمان در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانند سود سهام عدالت را پرداخت کنند. اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین توصیه کردیم که سود سهام باید پرداخت شود، امیدواریم. تا خرداد برای اینکه بتوان این سودها را جمع کرد و مابقی سود حقوق صاحبان سهام را پرداخت کرد، البته باید زمان دقیق آن توسط شورای عالی بورس تعیین شود.

مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور حقوق صاحبان سهام گفت: چند شرکت بخشی از سود سهام عدالت را واریز نکردند و همچنان پیگیری ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در حال انجام است. شرکت سپرده گذاری مرکزی به محض دریافت سود. واریزی اطلاع رسانی خواهد شد.

ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در صورت عدم واریز سود سهام عدالت توسط این شرکت ها، سازمان بورس قطعا بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیارات خود اقدام مناسبی را انجام خواهد داد. بورس بر دریافت مابقی سود سهام عدالت اصرار دارد تا به سهامداران پرداخت شود.

دیروز مجددا موضوع سپرده مرحله سوم و تسویه سود سهام عدالت را پیگیری کردیم و در این خصوص ولی الله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس پیگیری های انجام شده تا، تعدادی از شرکت ها همچنان سود سهام را به طور کامل پرداخت خواهند کرد. پرداخت نکرده اند

ارسال لیست شرکت های متخلف در زمینه سود سهام عدالت به کمیته تخلفات

این مسئول در ادامه بیان کرد: لیست و اطلاعات این شرکت ها را به کمیته تخلفات ارسال کرده ایم تا با آنها برخورد لازم صورت گیرد.

وی در پایان گفت: در هر صورت سازمان بورس به دریافت سود مرحله سوم حقوق صاحبان سهام از بقیه شرکت ها ادامه می دهد تا پس از تکمیل وجوه مرحله سوم سود سهام عدالت و پس از تایید، سود پرداخت شود. توسط شورای عالی بورس.

پرداخت سود سهام عدالت و برخورد با شرکت های معوق مطالبه بسیاری از سهامداران است و اسدنژاد یکی از مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص گفت: طبق قانون شرکت ها باید سود سهام عدالت را پرداخت کنند اما این کار را نمی کنند. به این موضوع اهمیت می دهند زیرا هرگز با آنها برخورد نمی شود. قطعا با آنها انجام نمی شود. سازمان بورس متولی این امر است و باید حقوق سهام را پیگیری کند.

در ادامه یکی دیگر از مخاطبین باشگاه خبرنگاران حجازی پور بیان کرد: شاید سود سهام عدالت مبلغ کمی باشد اما شرکت ها باید این سود را پرداخت کنند. انجام می دهند.

کدام شرکت ها سود سهام عدالت را پرداخت نکردند؟

پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و انرژی فجر خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مرحله اول و دوم سود سهام عدالت به حساب صمت واریز نکرده اند. صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سوئیچ پارس نیز وجوه فاز دوم خود را پرداخت نکرده اند.

حال باید منتظر ماند و دید کمیته تخلفات با شرکت هایی که سود سهام عدالت را پرداخت نکرده اند چه خواهد کرد؟ واریز و تسویه سود سهام عدالت که خواسته بسیاری از سهامداران است و سازمان بورس نیز قول پیگیری و مطالبه آن از شرکت ها را داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا