فناوری

تشخیص آلزایمر از راه آزمایش خون با دقت ۹۱ درصدی ممکن می‌شود

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

یورو نیوز: محققان روز یکشنبه، ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد ۱۴۰۳) در گزارش جدید خود از آزمایش‌های خون جدید برای تشخیص سریع‌تر و دقیق‌تر بیماری آلزایمر خبر دادند.

تشخیص بیماری آلزایمر دشوار است زیرا معمولاً نیاز به شناسایی تجمع پروتئین چسبنده ای به نام آمیلوئید بتا در مغز دارد. این را می توان با اسکن مغز یا نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی در ستون فقرات (پنکسیون کمری) انجام داد، که معمولاً روش های آسانی نیستند و می توانند ناراحت کننده باشند. در نتیجه بسیاری از پزشکان آلزایمر را بر اساس علائم و تست های شناختی بیمار تشخیص می دهند.

در حال حاضر، دانشمندان شروع به ارائه آزمایش های مختلفی کرده اند که می تواند علائم خاص آلزایمر را در خون تشخیص دهد. این آزمایش ها هنوز به طور گسترده مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا داده های کمی برای راهنمایی پزشکان در مورد این آزمایش ها وجود دارد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده هنوز هیچ یک از آنها را به طور رسمی تایید نکرده است و هنوز پوشش بیمه ای کمی برای این آزمایش ها وجود دارد. با این حال، نتایج این تحقیق بسیار امیدوارکننده است.

دکتر سوزان شیندلر، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس که بخشی از این پروژه تحقیقاتی است، می گوید: «در حالی که برخی از این آزمایش ها بسیار دقیق هستند، برخی دیگر به اندازه حدس زدن تصادفی یک سکه دقیق هستند.

لزوم تشخیص زودهنگام

بیش از ۶ میلیون نفر در ایالات متحده و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان به آلزایمر مبتلا هستند که شایع ترین نوع زوال عقل است. نشانگرهای زیستی این بیماری تجمع پلاک‌های آمیلوئیدی مسدودکننده مغز یا «پروتئین‌های تاو» است که عملکرد خود را از دست داده‌اند.

داروهای جدید مانند Lacambi و Kisonella می توانند با حذف پلاک های آمیلوئید از مغز، پیشرفت علائم آلزایمر را کاهش دهند. با این حال، این داروها تنها در مراحل اولیه بیماری موثر هستند و تشخیص زودهنگام بیماران برای بهره مندی از آنها چالش برانگیز است. روش های تشخیصی تهاجمی هم پرهزینه و هم مشکل هستند.

حتی متخصصان با تجربه گاهی اوقات در تشخیص اینکه آیا علائم بیمار به دلیل آلزایمر است یا بیماری دیگری مشکل دارند. به عنوان مثال، دکتر شیندلر در مورد تجربه خود می گوید که گاهی اوقات کاملاً معتقد است که یک بیمار آلزایمر دارد، اما آزمایش ها منفی می شوند، بنابراین “فرایند تشخیصی همیشه ساده نیست.”

تشخیص آلزایمر با آزمایش خون آسانتر و سریعتر است

این آزمایش‌های خون تاکنون بیشتر در محیط‌های تحقیقاتی با دقت کنترل شده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مطالعه جدیدی روی حدود ۱۲۰۰ بیمار مبتلا به مشکلات حافظه در سوئد که به پزشک عمومی یا متخصص مراجعه کرده بودند، انجام شد. برای تشخیص بیماری، آزمایش خون یا اسکن مغز یا نمونه برداری از مایع مغزی نخاعی انجام شد.

محققان دانشگاه لوند سوئد روز یکشنبه ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۴ در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در فیلادلفیا گزارش دادند: “در حالی که تشخیص پزشکان عمومی ۶۱٪ و تشخیص متخصصان ۷۳٪ درست بود”، اما بر اساس یافته ها همچنین در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شد “آزمایش خون ۹۱٪ دقیق بود.”

دقیق ترین نوع آزمایش کدام است؟

ماریا کاریلو، مدیر ارشد انجمن آلزایمر، به انبوه نشانگرهای مختلف در آزمایش خون اشاره کرد و تأکید کرد: «پزشکان و محققان تنها باید از آزمایش‌های خونی استفاده کنند که دقت آن بیش از ۹۰ درصد باشد».

در مورد تعداد آزمایشات خون باید توجه داشت که دقیق ترین آنها نشانگر زیستی به نام (p-tau217) را که مربوط به تجمع پلاک ها در مغز است اندازه گیری می کند و سطوح بالای (p-tau217) احتمال بالایی را نشان می دهد. از آلزایمر

آزمایش برای چه کسانی باید تجویز شود؟

در عین حال فقط پزشکان می توانند این آزمایشات خون را برای بیمارانی که مشکلات حافظه دارند تجویز کنند. این آزمایش ها برای افراد بدون علائم توصیه نمی شود، حتی اگر سابقه خانوادگی آلزایمر وجود داشته باشد.

با این حال، تشخیص زودهنگام آلزایمر مهم است، زیرا تجمع آمیلوئید می‌تواند دو دهه قبل از اولین نشانه‌های مشکلات حافظه آغاز شود و تاکنون هیچ اقدام پیشگیرانه‌ای جز توصیه‌های اولیه برای تغذیه سالم، ورزش و خواب کافی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا