ترندهای روز

تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

هوش مصنوعی می تواند جهت گیری سیاسی افراد را از روی چهره آنها پیش بینی کند که البته بحث هایی را در مورد تهدید حریم خصوصی مطرح کرده است.

محققان هشدار می‌دهند که فناوری‌های تشخیص چهره «تهدیدکننده‌تر از آنچه قبلاً تصور می‌شد» هستند و «چالش‌های جدی در حفظ حریم خصوصی» ایجاد می‌کنند، پس از مطالعه‌ای که نشان داد هوش مصنوعی می‌تواند با موفقیت جهت‌گیری سیاسی افراد را بر اساس تصاویر چهره‌های بدون بیان و بی‌احساس پیش‌بینی کند. ایجاد “خصوصی”

به گزارش نیویورک پست، مطالعه‌ای که اخیراً در مجله روان‌شناس آمریکایی منتشر شده است، می‌گوید توانایی الگوریتم هوش مصنوعی برای حدس زدن دقیق دیدگاه‌های سیاسی افراد شگفت‌آور است.

مایال کوزینسکی، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: ۵۹۱ شرکت‌کننده قبل از اینکه هوش مصنوعی گرایش‌های سیاسی آنها را از روی چهره‌شان توصیف کند، پرسش‌نامه‌ای را درباره گرایش‌های سیاسی خود پر کردند و هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل خود را با پایگاه داده از آن پرسش‌نامه‌ها ترکیب کرد تا آنها را پیش‌بینی کند. گرایش های سیاسی مقایسه کرد.

کوزینسکی، دانشیار رفتار سازمانی در دانشکده تحصیلات تکمیلی بازرگانی دانشگاه استنفورد، می‌گوید: «من فکر می‌کنم مردم متوجه نمی‌شوند که فقط با ارائه یک عکس چقدر خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند.

ما می دانیم که گرایش جنسی، گرایش سیاسی و دیدگاه های مذهبی مردم باید محافظت شود. قبلا متفاوت بود در گذشته، می‌توانستید وارد حساب فیسبوک هر کسی شوید و مثلاً دیدگاه‌های سیاسی، لایک‌ها و صفحاتی که دنبال می‌کنند را ببینید. اما فیس‌بوک سال‌ها پیش این ویژگی را مسدود کرد زیرا برای سیاست‌گذاران، فیس‌بوک و روزنامه‌نگاران واضح بود که غیرقابل قبول و برای حفظ حریم خصوصی بسیار خطرناک است.

اما همچنان می توانید به فیس بوک بروید و عکس هر کسی را ببینید. شخصی که عکس او را می بینید احتمالاً هرگز شما را ندیده است و هرگز تمایلات سیاسی خود را با شما به اشتراک نگذاشته است. با این حال، آنچه این مطالعه جدید نشان داده است این است که می‌تواند تمایلات سیاسی یک فرد را فقط از روی یک عکس حدس بزند، حتی اگر بدون احساس یا بیان باشد.

برای این مطالعه، محققان تصاویر شرکت کنندگان را به شیوه ای بسیار کنترل شده جمع آوری کردند.

آنها می گویند شرکت کنندگان یک تی شرت ساده مشکی پوشیده بودند و جواهرات خود را درآورده بودند و در صورت لزوم ریش های خود را کوتاه کرده بودند. سپس از دستمال مرطوب صورت برای پاک کردن آرایش استفاده شد تا جایی که چیزی روی پوست آنها باقی نماند. موهای بلند آنها با استفاده از کش مو، سنجاق بابی و هدبند به عقب کشیده شد و در عین حال مراقب بودند که موهایشان ریزش نکند.

سپس الگوریتم تشخیص چهره VGGFace2 تصاویر چهره آنها را بررسی کرد.

نویسندگان می گویند که یافته های آنها بر نیاز به شناسایی و رسیدگی به خطرات بالقوه حریم خصوصی فناوری تشخیص چهره تأکید می کند.

آنها افزودند: «شاید مهم‌تر از همه، یافته‌های ما نشان می‌دهد که فناوری‌های نظارت بیومتریک فراگیرتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، هستند. با این حال، نتایج ما نشان می‌دهد که حتی در حالت خنثی و بدون احساس، ویژگی‌های صورت مقدار قابل توجهی از نشانه‌ها را منتقل می‌کنند که استفاده از فناوری تشخیص چهره می‌تواند نشان دهد که افراد کنترل کمتری بر حریم خصوصی خود دارند.

به گفته کوزینسکی، الگوریتم‌ها را می‌توان به راحتی برای میلیون‌ها نفر بسیار سریع و ارزان اعمال کرد، و مطالعه ما بیشتر یک داستان هشداردهنده در مورد این فناوری است، که در تلفن همه وجود دارد و در همه جا استفاده می‌شود.

محققان نتیجه می‌گیرند که حتی تخمین‌های خام از ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌تواند به طور قابل‌توجهی اثربخشی کمپین‌های متقاعدسازی انبوه آنلاین را بهبود بخشد، و محققان، مردم و سیاست‌گذاران باید توجه داشته باشند و سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای برای تنظیم ثبت و پردازش تصاویر صورت در نظرات ایجاد کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا