ترندهای روز

تشدید بارش‌های تابستانه در برخی مناطق کشور

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (irtahlil.com):

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی با اشاره به تشدید فعالیت سامانه بارشی در ساعات بعدازظهر و اوایل شب گفت: از شنبه تا یکشنبه (۳۰ تا ۳۱ تیرماه) رگبار باران، رعد و برق و موقتی شدید خواهد بود. وزش باد در شمال آذربایجان غربی و بار شمال آذربایجان شرقی موجب آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن معابر، طغیان رودخانه ها، رعد و برق، کاهش دید، لغزندگی جاده ها و احتمال ریزش سنگ از ارتفاعات، در جاده ها و گردنه های کوهستانی، تگرگ می شود. ، آسیب به سازه های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه سازمان هواشناسی از تردد در جاده های کوهستانی، عدم برپایی چادر و چادر در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، پرهیز از فعالیت های طبیعت گردی به ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت های کوه نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه ها. از رودخانه ها و مناطق مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها و آبراه ها و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات برداشت شده کشاورزی، آماده سازی راه ها و سایر دستگاه های اجرایی برای خدمات رسانی و امداد رسانی را توصیه می کند.

تشدید بارش های تابستانی در برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد اعلام کرد: وقوع رگبار باران، رعد و برق، وزش باد موقت نسبتا شدید و گرد و خاک در برخی نقاط در روز شنبه در نیمه شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب و ارتفاعات گیلان، ارتفاعات استان های مازندران، گلستان و زنجان. و سمنان، شرق و شمال هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و یکشنبه در اردبیل، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی و شرقی آذربایجان شرقی، دامنه ها و ارتفاعات گیلان و مازندران، ارتفاعات گلستان، البرز. ، استان های زنجان، سمنان، قزوین و تهران. شرق و شمال هرمزگان، سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کرمان پیش بینی می شود.

وقوع این شرایط جوی در روز دوشنبه (اول مردادماه) در نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه شمالی و شرقی آذربایجان شرقی و ارتفاعات استان های اردبیل، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، سمنان، تهران، البرز و قزوین، شمال و شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان. سه شنبه (۲ مرداد) در خراسان شمالی، خراسان شمالی، گلستان و ارتفاعات مازندران، اردبیل، آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان و چهارشنبه (۳ مرداد) در نیمه شمالی غرب. آذربایجان. شمال و شرق آذربایجان شرقی و ارتفاعات اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و سمنان، شرق و شمال هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب غربی کرمان دور از دسترس نیست.

از اثرات این مخاطره جوی می توان به احتمال آبگرفتگی موضعی معابر، احتمال جاری شدن آب، رعد و برق، لغزندگی به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال آسیب به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید اشاره کرد. وی به کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله ریزش بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات، در مناطق مستعد گرد و غبار اشاره کرد. و امکان شکستن نهال و درختان کهنسال.

با توجه به توصیه سازمان هواشناسی از برپایی و چادر زدن در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها خودداری و در فعالیت های طبیعت گردی و کوهنوردی به ویژه در ساعات بعدازظهر از چرای دام و تردد عشایری خودداری شود. سواحل رودخانه ها و مناطق مرتفع، اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی دهانه پل ها، کانال ها و قنات ها، خودداری از محلول پاشی و محلول پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان های سرپوشیده، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودروها کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال.

در ادامه این هشدار با اشاره به افزایش گرادیان فشار آمده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با گرد و خاک در روز شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب سمنان، اصفهان، قم و مرکزی، یکشنبه تا سه شنبه در شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شمال اصفهان و چهارشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، جنوب سمنان، شمال اصفهان، قم و شمال مرکزی پیش بینی می شود.

در این مناطق جوی کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات، وجود دارد. شکستن نهال ها و درختان کهنسال سازمان هواشناسی از کویر نوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم حرکت با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های ساختمانی، پارک خودروها در نزدیکی ساختمان‌های ناتمام و درختان کهنسال، خودداری کنند. سموم یا محلول پاشی را اسپری نکنید. باغ ها و مزارع و استفاده از نگهبان برای نهال، بسته نگه داشتن آنها در سالن های پرورش در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی همچنین نسبت به افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی در محدوده ۲۶ گره دریایی و افزایش حداکثر ارتفاع امواج تا ۱.۸ متر از شنبه تا دوشنبه در نواحی ساحلی و دور از مرزها هشدار نارنجی داد. سواحل استان هرمزگان، در شرق تنگه هرمز و غرب دریا. عمان هشدار داد

در این شرایط جوی غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد دریایی قایق های صیادی و فعالیت های تفریحی، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری و کشتی های تجاری دور از دسترس نیست. ممنوعیت شنا و فعالیت های تفریحی، پرهیز از حرکت شناورهای سبک و اتخاذ تدابیر لازم برای تردد ایمن شناورهای مسافربری و تجاری و فعالیت های دریایی فراساحلی را توصیه می کند.

سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه زرد اعلام کرد: افزایش حداکثر سرعت وزش باد شمال غربی در محدوده ۲۴ گره دریایی و افزایش حداکثر ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در شمال خلیج فارس در شب. و در شب از شنبه تا دوشنبه در مناطق ساحلی و دور از ساحل. استان های خوزستان و بوشهر قابل پیش بینی هستند.

خطر غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای ماهیگیری و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در تردد و فعالیت های دریایی به ویژه تردد شناورهای سبک، ماهیگیری و قایق های سبک، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی از جمله آثار این خطر جوی و در مقایسه با ممنوعیت شنا، ممنوعیت فعالیت های تفریحی و ماهیگیری، محدودیت در تردد شناورهای سبک، انجام اقدامات لازم برای فعالیت های ساحلی و دریایی و همچنین سکوهای نفتی توصیه می شود.

در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی شده است که یک پدیده جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده مخرب صادر می شود. هشدار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است باعث اختلال در سفر و فعالیت های روزانه شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر می شود تا بتوانند برای رویارویی با پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا