تشدید تنشها میان وزارت صمت و ایران خودرو/ احتمال لغو قیمتهای جدید کارخانه وجود دارد؟
ایران خدرو شب گذشته با اعلامیه جدیدی در سیستم Kodal اعلام کرد که محصولات آن در حال افزایش است. این اقدام ناگهانی منجر به واکنش شدید مقامات نظارتی و شرکت کنندگان در بازار شد.
به گزارش تجارت اخبار ، ایران خمرو ، که اکنون تحت رهبری بخش خصوصی است ، طی چند روز گذشته به طور جدی تعقیب شده است. اگرچه تولید کننده خودروهای داخلی در ابتدای این تقاضا در معرض سکوت وزارتخانه قرار گرفت ، اما واکنش ایران خمرو به سکوت این نهاد باعث ایجاد موجی از انتقاد شد.
مشاجره ایرانی Khodro با وزارت SEMIT پس از انتشار گزارش Voice of America مبنی بر اینکه پیشنهاد ایران خمرو تا زمان اصلاح قیمت متوقف شده است ، آغاز شد.
پس از ظهور ایران خدرو ، آژانس حمایتی برای جلوگیری از تخلفات احتمالی و پس از مدرسه پس از آن وارد کار شد. در این میان ، تعدادی از متخصصان و شرکت کنندگان در بازار هشدار دادند که عواقب افزایش قیمت برای محصولات Khodro ایران را افزایش می دهد.
علیرغم مخالفت ، مدیران ایران خمرو تصمیم گرفتند تا قبل از ضرر ، راه دیگری را برای جلوگیری از ضرر و زیان بگیرند و نامه ای را منتشر کنند که اگر هیئت بهداشت و شورای رقابت هنوز اعلام می کردند ، قیمت های جدیدی را بدون اجازه اعلام می کنند.
این تصمیم واکنش شدید سازمان را آغاز کرد. این آژانس هشدار داد که بدون دریافت مجوز از موسسات مسئول فروشندگان گران قیمت ، قیمت را افزایش می دهد و اگر ایران خمرو این مسیر را طی کند ، پیامدهای قانونی مدیران آن تحت تأثیر قرار می گیرد.
اعتراض در موضع نهادهای دولتی
دیشب دادگاه اداری نامه ای را منتشر کرد که در آن دو جایزه قدیمی ابطال شد. اگرچه برخی از شرکت کنندگان در اتومبیل این حرکت را به عنوان نشانه پایان دوره قیمت گرامر می دانند ، تحلیلگران راست تأکید کردند که مجوزها به طور مستقیم با صنعت خودرو ارتباط ندارند و برای ارزیابی دقیق تر ، باید متن کامل را منتشر کند.
پس از این تحولات ، ایران خمرو پس از نامه عدالت ، لیست قیمت جدیدی از محصولات خود را در کدال منتشر کرد. این حرکت باعث ایجاد موج جدیدی از واکنش ها شد و تفاوت های بین سازمان های دولتی را نشان داد.
محمد سادغ مفتاه ، معاون وزیر بازرگانی ، در نامه ای به مدیرعامل مبادله گفت كه کمپین خاترو ایرانی نامعتبر است و دریافت كه روند تعدیل قیمت باید طبق روند خبره و با اعلام رسمی وزارت بهداشت انجام شود.
از طرف دیگر ، سخنگوی دولت فاتمه موهجارانی در مصاحبه ای با صدای ایران گفت که افزایش قیمت اخیر جایزه ایران خمرو با هیئت رقابت هماهنگ شده است و هیچ تخلف وجود ندارد.
پس از اظهارات سخنگوی دولت ، اظهارات وزارت بهداشت را دنبال کرد.
پس از این موارد ، حامد آملی ، معاون وزیر ماشین آلات و تجهیزات وزارت امیتیک ، گفت: “مسئولیت قانونی تنظیم بازار خودرو و تعیین قیمت منصفانه آن ، وزارت امیتیک است ، و این وظیفه نمایندگی به یکی از ستون های تولید کنندگان خودرو ، از جمله هیئت مدیره کارگردان و Autoote Prices” و Prices “و Prices” و Prices “و Prices” و Prices “و Prices” و Prices ” “
این مقام گفت: “درخواست افزایش قیمت توسط شرکت ها توسط آژانس پشتیبانی بررسی شده است ، اما به دلیل ابهام در قیمت گذاری قطعات و افزایش غیر طبیعی قیمت محصولات یک تولید کننده خاص خودرو ، امتحان دوباره مورد بررسی قرار می گیرد.” هر تغییر قیمت باید براساس مقررات قانونی و با بررسی دقیق باشد و لازم نیست رسانه ها باعث ایجاد رسانه یا التهاب در بازار شوند.
در پایان این تناقضات ، فاطمه موهجرانی به میدان بازگشت و اظهارات خود را در شبکه X به پایان رساند:
نمای کنسرسیوم بخش خصوصی
مورتزا مصطفی ، یک متخصص در صنعت خودرو ، در مورد ایران خدرو نیوز به اخبار تجاری گفت: کنسرسیوم بخش خصوصی ، که اکنون مدیریت ایران خمرو را دارد ، بر این عقیده است که اگر مسئولیت مدیریت شرکت را به جای پیروی از قوانین دولت ، باید به عنوان مقررات خود عمل کند.
وی گفت: “افزایش چشم انداز بخش خصوصی یک تصمیم منطقی و حق طبیعی آن برای سودآوری از تولید است.” با این حال ، این سؤال پیش می آید که آیا قیمت تولید خودرو قیمت مناسب است یا خیر.
ناکارآمدی ساختاری مزمن دایره ماشین را تحمیل می کند
Mortazavi تأیید کرد که در دهه های اخیر صنعت خودرو به دلایل مختلف از جمله شرایط اقتصادی ، اجاره ، انحصار و ناکارآمدی مزمن در ساختار ، مدیریت ، قانون و نظارت به یک صنعت ضعیف تبدیل شده است.
اتومبیل شما ادامه داد: برای خارج شدن از این وضعیت ، صنعت خودرو باید با آزاد کردن واردات یا اصلاحات ساختاری صنعت خودرو با دخالت مستقیم و هدفمند یک حاکم فنی و مدیریت ، در یک محیط رقابتی واقعی قرار گیرد.
وی متوجه شد که این حكومت باید بتواند با اصلاح ساختارهای مدیریت و نظارتی و قوانین مربوط به صنعت و كاهش هزینه های تولید با مجبور كردن سازنده خودرو به اصلاح ساختار و چابکی ، راه را هموار كند.
قیمت ماشین نشانه ناکارآمدی است
Mortazavi گفت: بیشتر هزینه های هزینه های خودرو مبتنی بر ناکارآمدی های مختلف ، از جمله مدیریت ضعیف ، قرارهای مناسب ساخته شده ، عدم وجود زنجیره تأمین کارآمد و ابهامات در رابطه بین سازنده خودرو و تولید کننده خودرو است. در نتیجه ، قیمت محصولات تمام شده ایران از قیمت واقعی نهفته است و قیمت اعلام شده قطعاً باید پایین تر از سطح فعلی باشد.
ساختار یا ایجاد فضای رقابت را تغییر دهید
Mortazavi گفت: هیئت مدیره ایران خمرو بر این عقیده است که شرکت مسیر استراتژیک خود شرکت را تعیین می کند و نقش دولت محدود به قوانین تعیین کننده و اجرای نظارت بزرگ است.
این متخصص صنعت خودرو گفت: “با این تفسیرها ، دو روش برای اصلاح صنعت خودرو وجود دارد.” دولت می تواند سازنده خودرو را وادار به اصلاح خودرو با ابزارهای حاکمیتی خود یا ایجاد فضای رقابتی از تولید کننده خودرو کند. در حال حاضر هیچ یک از این شرایط را نمی توان در صنعت خودرو یافت.
ماه گذشته ایران خلرو قیمت محصولات آن بر اساس پایان سال در پایان سال افزایش یافته است. از آن زمان ، قیمت کارخانه اتومبیل ها با وجود رشد قابل توجه هزینه های تولید تغییر نکرده است.
در حال حاضر ، بازار خودروهای اقتصادی در ایران هنوز توسط چندین بازیگر محدود انحصار می شود. این امر باعث شده است که بسیاری از کارشناسان در صنعت خودرو از قیمت های جدید پیامدهای تورمی هشدار دهند. آنها بر این باورند که ادامه این روند بدون اصلاح سیاست کلان اقتصادی در حوزه دولت می تواند فشار بیشتری به خانه داری وارد کند و شرایط بازار را ناپایدار کند. به گفته تحلیلگران ، بررسی های جدی از ساختار تصمیم و قیمت گذاری بیشتر از همیشه ضروری بود.
اطلاعات بیشتر را می توان در اخبار تجاری در گزارش “شوک شبانه ایران خودرو به بازار” یافت.